Hästtransport
Vad har du för någon hästtransport? Eller vad brukar det bli för märke när du hyr en? För- nackdelar om olika transporter och märken?

Jag har en Startrailer Viking. -05 tror jag det är. (den sista innan dom byte namn)
Jag valde den då den passar min ponny utmärkt. Fönster fram på sidorna och längst fram i mitten. Jag gillar modellen, enkel och bra! O min ponny står bättre när hon ser ut mycket. Därför valde jag bort sånna med sadelkammare fram. Sen är det ju öppningsbara fönster vilket är bra på tävling. Även bra uppbindningsmöjligheter inuti. Lätt o dra, väger inte så mycket trotts att det är boogie.
Ume-släp är super till tävling tycker jag, med stor sadelkammare o mycket utrymme. ganska tung. Har aldrig haft nån själv men känner flera andra som haft.
Men sen finns det ju massa olika modeller inom varje. Jag gick efter vad som passade min häst bäst, men dom flesta väljer nog efter vad dom själva vill ha:P

Jag har en kyllinge, dubbelaxlad. Frontlastning fram, bra fönster, ljust. Är inte i behov av sadelkammare även om det vore skönt att ha. Men den är perfekt för oss :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Har en Christ comet, boggie med sadelkammare..
Tycker den är toppen, nackdelen är väl dem man stänger transporten med baktill, dem är ganska klumpiga och tröga :/
Medarbetare på Dressyr.ifokus

det bästa ur hästsynpunkt är om du skaffar en där hästarna åker baklänges (ett antal studier gjort på detta bl.a.)
nackdelen med dessa är att de är mycket dyra i inköp (det är iofs andra nya släp också) och det finns inte så många beg. att få tag på heller. (umesläp har ett bakåtåkande släp som jag själv tittat på).
sadelkammare kan visserligen kännas praktiskt för att man får med sig en himla massa grejer, men som stjäl utrymme i transporten. ofta kommer detta i form av en inbyggd "krubba" som faktiskt kan vara en säkerhetsrisk (den blir onödigt trångt framför bommen), dessutom påverkar den hästens rörelsemöjligheter (med huvud och hals) vilket påverkar åkkomforten negativt och kan leda till luftrörsbesvär (om hästen t.ex. utfodras med hö under färd).
att tänka på är också att se efter hur högt uppbindningsringar sitter, ofta binds hästar upp högt, med detta menas att de står med huvud och hals "rest" (över mankens höjd) vilket också påverkar hästens rörelsemöjligheter samt förenklar för damm, sporer och annat att ta sig ner i hästens luftvägar (vilket kan leda till luftvägsproblem såsom hosta).
jag och en kursare skrev förra våren ett projektarbete kring (säkrare) lastning och transport av häst som examinering i SLU's kurs i hästens beteendebiologi, vilket jag kan tillhandahålla på efterfrågan. där finns också en mängd vetenskapliga referenser kring detta med lastning och transport för den som är intresserad av vidare läsning.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Vi har ingen egen.. men skulle vå låna en så blir det ett Umesläp.. en boggie :)

#5 Du har fått PM ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Jag har en Dalavagnen som jag ägt i över 11 år. Vi har bytt lite grejer då och då bla golv två ggr. Men den fungerar med det lilla vi åker.
Använder en äldre enaxlad Boj transport när vi åker.
Men skulle gärna vilja ha ngt nyare och med frontutlast, men men det är mycket man vill ibland
.

#4. Intressant att få bekräftat att hästar helst åker baklänges. Jag jobbade utomlands på en hästgård. Där transporterade man hästarna lösa i transporten. Alla stod baklänges när vi var framme. Underlättade att lasta av då.
Kan man läsa er studie någonstans? Skulle vara jätteintressant.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#4 Jag har en bekant som alltid lastade sin häst baklänges genom att låta honom backa in i transporten. Han var till en början rädd för att gå rakt in i transporten så därför började träna honom att backa in istället. Sen visade det sig att han också mådde bättre av att åka baklänges.

#11 jag vet att den har funnit på SLUs kurshemsida, men då kursen går på nytt nu så är den nog "borta" därifrån. jag har den ju kvar själv i pdf, det kanske går att lägga upp här på iFokus?
#12 tänker man i banorna kring hästens natur och dess uppbyggnad så är det ju egentligen konstigt att vi fortfarande designar hästtransporter utefter hur de såg ut när de allra första tillverkades och började användas.. fler borde köra hästarna baklänges!

#11 i min blogg här på ifokus finns en bifogad kopia av arbetet för den som är intresserad.
Jag har ingen transport, men det låter intressant att det är bättre att åka baklänges.

Jag har en enaxlad kylingekärra-93 tror jag det är. Helst hade jag sett att det istället stod en Ifor williams härute på gårdsplanen, men men. Man kan inte få allt man önskar sig. Min funkar alldeles utmärkt.

. Den har även väggar man kan ställa på tvären för att fixa 1-4 spiltor/boxar åt shettisarna.