Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1403 ggr
NinaToy
0

Vitaminer.

Hur mycket A, B, C och D vitaminer ska en ponny, (D-ponny) äta som minst/högst per dag? TAcksam för svar! :)

m'Lady C
0

Det beror bväl på hurmycket av de tsom finns i fodret redan?

ngn som är mer expert på detta än mig kanske?

Luthien89
0
NinaToy
0

Men jag menar inte så, HUR MYCKET ska ponnyn ha? Strunt i fodret. :P Kan jag räkna ut själv. ;)

NinaToy
0

Putta. :)

jen
0

det brukar väl stå på förpackningen hur mycket man ska ge

PimTheGreat
0

Men Nina…som jag försått det så kan man inte strunta i fodrets innehåll av vitaminer…. då kan du ju ge för mycket. Kanske missförstått allt.

PimTheGreat
0

a c d vet jag inget om hur man ger B ger jag 25 ml till mina under fällning. Gav Pim även 30 ml e-vitamin när han gick i träning

lisette
0

jag undrar om ni har förstått vad nina menar.

som människor har ju ett högsta intag per dag av de olika vitaminerna. jag tror nina menar samma sak för hästar.

rätt nina?

NinaToy
0

#8# JA PRECIS!!!
:D

#7# Jag kan räkna ut SJÄLV vad som krävs i hans foderstat att uppfylla vitamin minimum och maximum, men vad är STÖRSTA ingtaget en D-ponny kan få utan att må dåligt>?

gejsa
0

I min foderlära bok så står det:

Underhåll och lätt-medelhårt arbete

A IE 3000 - 4000

D IE  400 - 500

E mg      75

B1 mg     6 - 8

B2 mg     4 - 5

Biotin mg     0,1

Detta rekommenderas i daglig tillförsel i totalfoderstaten per 100 kg kroppsvikt.

NinaToy
0

#10# TACK GEJSA! :D

NinaToy
0

Vad står IE för? ;)

gejsa
0

Förstod att du skulle fråga.

Har ingen aning faktist. Fundersam Kan det vara någon sorts vikt? Eftersom det står mg sedan. Det är väl mindre än mg? Får se om någon annan vet?

NinaToy
0

B1 mg och B2 mg, om det bara står hur mkt b vitamin det är på fodret, ska man då räkna ihop b1 och b2? ;) Går biotin också under B-vitaminer?

Förlåt om jag frågar såhär mycket men jag kan inte ett skit om foder, men har nu en tävlingsponny där jag inte vill att fodret ska förstöra. ;)

gejsa
0

Nej det är ju olika allihop. Biotin är ju en sort och B1 och B2 är annat.  Har ärligt talat inte varit så noga med just detta i foderstaten så jag vet inte. Men Thea vet. hon kommer hit i morgon igen. Ska fråga henne ifall hon inte ser detta. *ler*

Thea
0

Att börja räkna på vitaminer anser jag vara onödigt och man är ute på extremer. Att räkna vitaminer som man räknar foder behövs inte behoven täcks ändå, ffa om man ger färdigfoder! Det man kan titta på är gränsvärdena för överutfodring och snabbt bara kolla om man ligger nära.

Det jag skulle rekommendera till en tävlingsponny är en bra, väl sammansatt foderstat med analyserat grovfoder som bas. Att man har koll så att selenbehovet är tillgodosett, att ge ett bra mineralfoder och sen ev lägga till VSL (tillskott av E-vitamin, lysin som är en mkt viktig aminosyra för muskelbyggande hästar, samt lite lite selen). Det kommer man riktigt långt på. Att börja räkna på vitaminer tycker jag är att ta i!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

lisette
0

men det är inte bra att äta för mkt vitaminer heller väl?

Thea
0

Nej, det är inte bra, ffa inte de fettlösliga, dvs A, D och E vitamin, som lagras i fettvävnaden. B och C är vattenlösliga och kissas ut. Men det blir ju ändå en extra belastning för lever och njurar att ta hand om det.

Överutfodring med skadlig verkan tror jag är i princip omöjligt om man håller sig till en vanlig foderstat utan en massa olika vitaminpreparat man lägger till. Jag har inte koll på gränsvärdena för de olika vitaminerna på häst, men de borde ju gå att kolla upp. Finns troligvis att få genom SLU eller SVA.

Själv ger jag min häst VSL därför att mitt mineralfoder inte innehåller E-vitamin alls. Ger jag VSL får jag även Lysin och Selen som är en förutsättning för att hästen ska muskla sig.  

//I

gejsa
0

Gränsvärdena har jag i min bok-

Det kallas maxtoleransgräns:

A IE 48 000

D IE 6 600

E mg 3000

B1 mg 9000

B2 mg …….står bara punkter

Biotin mg  …. också punkter

NinaToy
0

Tackar alla!! :D Jag har nu lucern, havre, nötarps bas müsli, ska byta över till lucern, havre och dodson och horrells competition country mix. Han går utöver det på vitafor solid, b-vitaminer, salt, vitlök. Tänkte kolla skillnaden mellan müsliena och sedan kanske ta bort vitafor solid som innehåller de flesta vitaminer.

Thea
0

Suveränt gejsa!

Vid jämförelse ligger maxtoleransgränsen HÖGT över rekommenderad dos, dvs det ska mkt till innan man överdoserar!

//I

gejsa
0

Ja, det är en stor skillnad. Men den första dosen är till underhåll och lätt medelhårt arbete.

Sedan finns det för dräktighet, digivning.  Tillväxt, Hårt arbete.

gejsa
0

Thea! Vad betyder IE?

Thea
0

Vet inte vad det är en exakt förkortning av just nu, men kan ta reda på det! IE har iaf samma betydelse som tex mg som ju är förkortning av milligram. Det är en måttenhet iaf.

//I

Lyrik
0

B-vitaminer pinkar väl hästen ut om det blir ett överskott?

Lyrik får både foderjäst (2 dl/dag) och flytande B-vitaminer (Emin 20 ml/dag) nästan året om, utom på betet. Pga hans mage som mår bättre av det, enligt vet. Får även b-vitaminer i sprutform de gånger hon ändå besöker oss för vaccination, tandkoll, hälsokoll mm.

jeanette
0

IE betyder Internationella enheter.

NinaToy
0

okej tack alla!!! :) Min häst har börjat kissa extremt mycket, kand et vara för att han får för mkt b-vitaminer? jag brukar höfta b-vitaminerna . ;) Och nu har han inte svettats eftersom att han är klippt men får salt ändå.

Thea
0

Jeanette; Tack! Ja, just det….när du säger det. Det är ju den svenska varianten av IU, International Units….att jag itne tänkte på det när vi använder IU på jobbet….Generad

NinaToy; Ja, det KAN bero på att kroppen känner att den behöver göra sig av med överskott av vitaminer, men det kan ju bero på något helt annat. Omöjligt att säga! Dricker han mer än han brukar också? Kan ju vara att han får extra salt men inte svettas ut överskottet. Då dricker han mer för att han blir törstig av saltet och då kissar mer.

//I