Jag vill lära mig NH!
Hejsan!
Jag har en häst som har absolut INGEN respekt för mig över huvud taget. Han är absolut inte dum, men bara trotsig, ni vet, han är i tonåren nu :/ (15 hästår och 5 människoår). Jag vill lära mig hur jag ska göra? Kan ni hjälpa mig? Han är NH tränad innan, och westernriden, men numera hopphäst.
under Länkar finns en länk till dom 7 lekarna, kanske något att testa ?

Det finns kurser att gå, NH är väldigt svårt att lära ut om man inte är med, för det bygger mycket på hur man är med hästen och vilka behov hästen har. Det bygger mycket på lyhördhet och det är inte något man direkt kan ha via internett.
fin ponny, iaf jag tycker att du ska kolla lokalt vad det finns för NH-tränare. Hör dig för sätt upp lappar att du efterlyser en tränare så du kan ta priv/kurs i detta o då även ta med dig din egna häst att lära dig på :)
Läs Sven Forsströms böcker
1. Att förstå hästar
2.Horsemanship i praktiken
3. Islandshästar och horsemanship
4. Titta på en Video som heter horsemanship i praktiken
Där kan du få tips och ideér om vad du kan göra med din häst.

Klaus Ferdinand Hempfling´s böcker och filmer, bla. "Dansa Med Hästar" har gett mig en hel del ny kunskaper. Lärorikt i alla åldrar, eller tidigare utbildningar.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Jag är medlem i Parelli savvy club.
där kan man köpa utbildnings dvder.
VÄLDIGT lärorikt där de förklarar ALLT från grunden.
ps. NH handlar inte bara om respekt eller ledarskap.
det handlar även om PARTNERskap och VÄNskap.
och förståelse förståss :)
Ta hjälp av någon som är duktig på ledarskap, googla på olika tränare mm i ditt område om du inte känner någon.