Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3249 ggr
Made
0

Pålagringar och spatt...

Har en irish cob sto som har varit halt till och från sedan i juni-juli. Hon står hos en fodervärd sedan ett år tillbaka, vi började med hältutredning på ATG- kliniken i Örebro i augusti. Vi var där tre gånger totalt i höstas.

Blev behandlad för kotledsinflammation i båda fram och det verkade fungera först… sedan januari blev hon halt (bara i bland ) i trav och på böjt spår.

Nu var vi där igår igen….och veterinären hittade pålagringar på båda fram och sedan spatt på båda hasorna…..hade blivit betydligt mer på bara 6 månader.

Min undran är om ni tror att det finns en chans för henne med en sådan prognos eller om det är bäst att ta bort henne?, har inte någon erfarenhet av varken spatt eller pålagringar….kan ha kvar henne som sällskapshäst men vill inte att hon ska ha ont. :(

Tacksam för alla tips om man kan göra något eller om det finns något fodertillskott att ge.

Cilla89a
0

jag vet hästar, som har pålagringar, och tränas&tävlas.
och även spatthästar som går som promenadhästar.

det är otroligt individuellt, det beror ju på hur allvarlig spatten & pålagringarna är. vad säger veterinären?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

Vet att många spatthästar går att rida på igen efter att det "fått läka ihop". Men dom kan inte stå något längre för då blir dom sämre har jag hört.

Men vad tror veterinären?

Made
0

Veterinären har sagt att spatten är "bättre" än pålagringarna….hon förklarade det så att för spattens skull är det bäst att hålla igång hästen och att smärtan skulle komma och gå……men pålagringarna i hovarna fram mår bäst av att vila….

Verkar inte gå ihop alls det där…  =(

Stoet är endast 8 år och hon var rejält halt igår.

Hon är behandlad med kortison och vi ska tillbaka om tre veckor …får se vad veterinären säger då.

gejsa
0

#3# Usch då, det lät ju inte bra. Att hästen ska behöva gå men har ett fel till där den behöver vila. Fast om spatt nyss har kommit så måste man ju vila först och låta hästen gå i hage. Jag tycker nog att du ska låta hästen vila helt iaf tills du kommer till veterinären igen.

Alex
0

Tycker det låter konstigt att veterinären säger att hästen ska röra på sig om ni nyss upptäckt spatt… Eller var det redan utläkt?

Att vila kan hjälpa, kan dock krävas ett halvår till ett års vila och inte ens då är det säkert att det blir bra. Kan du inte fråga veterinären hur stor chans det är att hon blir bra? Sen skulle jag, om jag var du, vara väldigt uppmärksam på hur hon har det när hon bara vilar i hagen. Mår hon bra, är smärtfri och glad, så smärtan bara kommer vid ridning? Eller blir hon uttråkad, har ont, undviker att gå/springa så mycket och haltar även i hagen/när hon leds (efter att hon har vilat ett tag såklart då)?

Det är nog enklaste sättet att avgöra det hela på, för så länge hon mår bra av att bara gå i hagen är det väl bara att låta henne vila och se om det blir bättre sen. Har hon ont är väl det snällaste att ta bort henne…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Made
0

Veterinären sa att hon ska vila i 2 veckor och sedan skrittas för hand.

Hon fick inte äta "Butta" denna gången får att hon skulle ta den lugnt i hagen.

Just nu står hon på ridskolan där fodervärdern har henne inackorderad men jag får hem henne till mina andra häst och shettisar efter vi har varit på kliniken.

Ska självklart fråga mer till veterinären när vi är där och se vad hon tycker eller tror…

Men vill / hoppas att hon ska bli bättre så jag kan ha kvar henne som sällskapshäst.

Kan inte tänka mig något värre än avlivning  =(

Alex
0

Bara vila i två veckor? Låter som lite kort tid tycker jag… För att spatt ska läka ut krävs oftast minst sex månader.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

Jag tycker också att det verkar konstigt med så kort vila. Men kanske att veterinären såg utläkt spatt för då är det ju bara att sätta igång och skritta.

hestellen
0

Min D-ponny blev diagnostiserad med spatt sommaren -07.

Och min/a veterinär/er säger också att dom SKA röra på sig, sen givetvis inom rimliga gränser! Oftast blir dom ju halta lite då o då och vid sånna tillfällen får man givetvis ta det lugnt o kanske bara skritta för hand! Och ge Butta.

Och, ja det finns dom som kan hobbyridas när spatten är utläkt.

I mitt fall så har hon varit halt 1 gång (ca1-1.5grad) sen det började och nu i jan-09 började hon försöka avlasta ena benet när jag red, så jag filmade när jag red o visade min veterinär o sa hon att jag skulle ge butta bara INNAN det blev nåt av det.. Men jag kunde ändå vänta med det tills jag hade varit på utställning 2v från de, så hon va ju inte halt på det viset. Det va ju inget som syntes förutom ett expertöga o jag kände det.

Så min ponny har ju än så länge(peppar peppar ta i trä) mått förvånansvärt bra!

Men jag har tagit det VÄLDIGT försiktigt och tömkörde bara i nästan ett år i skogen. Sen gått väldigt succesivt fram. O under hösten som varit har jag ridit 2-3 dar o tömkört varannan. 5-6dar/veckan. Självklart anpassas motioneringen efter hennes tillstånd!

Men min veterinär sa att jag har gjort ett superjobb som passat henne så bra eftersom hon mår/mått så bra som hon görSkrattande

Om jag inte har tid o rida/tömköra så skrittar jag henne för hand åtminstonde i minst 30min! Hon står max 2 dar i veckan men är ju ändå ute i hagen.

Haha, vilken novell men nu har du ett verkligt exempel på spatt iaf! Sen med pålagringarna kan det ju bli annat, men för just spatten..

Hon kanske kan skrittas för hand iaf, med pålagringarna?=)

Många väljer att ta bort sina hästar med spatt pga arbetet som medföljer o att dom inte kan va i toppform, men jag tycker om min prinsessa för mycket för det^^