Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tidningsurklipp
Läst 913 ggr
gejsa
0

Stjärnhäst fastnat med ben i box.

Vet att vi har diskuterat här vad som kan hända i boxen. En del trodde att det inte kunde finnas några faror i boxen. Vi diskuterade bl a om att ha grimma i boxen på natten eller inte osv.

Så här kan det tydligen också gå. http://www.aftonbladet.se/trav365/article4492113.ab Han blev bara 11 år. :(

IdaS-A
0

Hopphingsten Coriall som stod på flyinge skadade sig också i boxen och fick avlivas, 3 år gammal.

gejsa
0

Ja så dom är inte säkra i boxen heller. Fast har man en liten häst så kanske det inte är lika lätt att fastna med ett ben i gallret.

CBA
1

Det finns ju regler för hur brett mellan gallret det får vara och det är ett rätt tight mått…undrar vad för boxar de har i sitt stall.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AnnaLundin
0

De kan fastna även i ett galler med lagliga mått. Sparkar de nog hårt så ger spjälorna vika och en hov kan klämma sig in mellan.

hestellen
0

#3 Jag kan säga av erfarenhet att dom kan fastna trotts smala godkända galler. Är oturen framme så är den…

Jag hade hand om ett stall när ägaren va o tävlade, o en av hennes hästar la sig fast i boxen o i försök att ta sig upp fick in hoven i fönstergallret. Som tur va så fick hästen ner gallret på nåt sätt (det är stora bastanta galler) o vi lyckades efter mycket om o men få loss hästen levandes o relativt hel. Det va bland det värsta jag varit med om, då jag såg framför mig hur hon skulle bryta benet. Ingen borde få uppleva det:/

Stallmima
0

Det finns nog faror överallt trots lagliga mått, försiktighet mm mm   Allt kan hända, tråkigt nog med en så fin och duktig travhäst Gråter