Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3028 ggr
Ledin
0

D ponny 3års-test

Vad ska en d-ponny kunna när man gör detta 3års-test? Hur högt ska dom hoppas? Och vad ska dom kunna i dressyren? Varför jag undrar är ett en god vän vill att jag rider hennes d ponny inför testet och känner jag henne rätt så blir det väl jag som får ta även 3årstestet men det kommer jag vägra (mina nerver håller inte för sånt)

Haag
0

Hej!
Jag har visat en hel del hästar på 3 års test, och det är roligt och inte alls svårt, så jag tycker inte alls du behöver vara så nervös :)

Till och börja med rids dem inte på 3 årstestet, utan de ska visa sina gångarter lösa i ett ridhus.
Sedan är det visning för hand i skritt och trav, samt att man ska ställa upp hästen inför domarna så de kan bedömma hästen.
Det är också en veterinärkontroll där de mäter hästen, (om den inte redan har ett mätintyg) och de kollar också chippet på hästen.
löshoppningen beror alldeles på hästen, du får välja avstånd mellan hjälphindret och "det stora" hindret, Så det är ju bra om du tränar löshoppning några gånger hemma så du vet vad din häst går bäst på för avstånd.
Vad gäller höjden, så brukar de inte hoppa högre än 110 cm.
de brukar alltid fråga ägaren om de får höja hindret.

Det jag tycker du ska träna mycket på hemma är:
* visning för hand och uppställning, så att hästen följer dig bra i både skritt och trav, att den trampar på väl utan att den går över i fel gångart.
* Löshoppning, kolla mycket på avståndet, det har stor betydelse för hur bra sprången blir och hur domarna kommer att bedömma hästen.
På själva testet brukar man vara 3 eller 4 medhjälpare i hoppninen, en som släpper, en eller kanske 2 som driver hästen innan språnget,och en som fångar in hästen efter hindret.
Så har iaf vi gjort :) 
Vi brukar träna hästarna kanske 3-4 gånger innan testet. då vet dom vad de ska göra och de ska tycka att det är roligt när de kommer till testet :)
Vi red också hästarna innan testet, även om det inte kommer nåt ridprov på 3årstestet, det kommer först på 4 års.

Lycka till :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Ledin
0

jaså e det så enkelt :D haha jag trode det var med ridning oxå :P eftersom det e sånt himmla tajat på stora hästar o deras "test". Men det e väl 4årstestet jag balandar ihop, jag har ju tyckt att alla ska lära sina unghästar då förbaskat mycket när dom är 3år o visa dom på testet på sommaren o då skulle dom kunna rätt mycket men det e allså efter dom har fyllt 4år? haha sicken nöt man e :-X då fatta jag varför hon fråga mig om detta eftersom jag ställt ut en del samt hjälp till med löshoppa en massa hahaha

Lindbygarden
0

hmmm… va knepigt.. ngr bekanta till mig red sina treåringar på treårs?(ridponny)

tezzie
0

Jag har varit på treårs test i våras på halvblod/fullblod och de reds då iallafall!

*** Kärleken övervinner allt ***

Haag
0

#3 o 4

jag visade 2 ponnyer i nu i september och då reds dom inte..

Dom reds inte när jag visade förra året heller..

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Annette
0

Ponnyer rids inte på 3-årstest.

fridak
0

för halvblod så är väl inte ridning ett krav heller på treårstesten?

swfotografi
0

Det är såhär, på treårstestet finns det ett ridprov men är inget krav utan är frivilligt! Då ska man skritta två varv, trava två varv och galoppera två varv. form och sånt spelar ingen roll utan just attg man ska visa att den kan skritta,trava och galoppera två varv. Men som sagt är detta ridprov frivilligt.

Och #1. Om hoppningen, så är det säkert som du säger att man brukar hoppa 110. Men om hästarna ska få diplom krävs det att hästen hoppar 130 cm. Tänkte bara till lägga det :)

MalinB
0

Men det gäller inte för ponny. De rids INTE, inte ens frivilligt.

Här är vad som gäller:

http://www.hallandshast.nu/RÅD%20OCH%20ANVISNINGAR%203årstest%20ponny%202008.doc

Hovgarden
0

Jag kommer visa ett treårigt sto i år och är super nervös!!!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Ledin
0

oja jag förstår att du är nervös :) nu har jag själv sagt nej men jag ska hjälpa till med lite innan som löshoppa o så håller jag nu på rida in henne. Vi kör på ta det lugnt o sansat har ingen brådis med rida in henne utan jag vill att hon ska tycka det e kul att ha sadel/träns för ut o gå. Även tömkör jag henne o mycket lugn o fin tjej detta som tur är. :)

Tusen
0

Vi visade vår 3-åring förra året på 3 årstestet och som det skrivs här ovan så ska ingen ponny ridas.
*Visning för hand uppställd, skritt, trav.
*Fri galopp i bana runt ytterspår i ridhuset
*Löshoppning i samma bana i ridhuset.

Ingen ridning alltså. Har ponnyn mätintyg så mäts den inte heller.