Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2953 ggr
Matilda
0

Att linda ben...

Håller just nu på att lära oss linda rätt för rätt sak på skolan, detta ingår då i kursen häst och stallskötsel. Och oj vad många olika sätt det finns att lida för, hittills har vi lindat stallbandage, arbetsbandage, galoppbandage, hasbandage och knäbandage. 

Så jag tänkte de kunde vara kul att höra om ni ofta lindar benen på er hästar? och vad ni för det mesta lindar för? Glad

Mvh Matilda

Rökkvadis
0

Hi hi alldrig! har ju bara raggsockor (islandhästar) inget lindande här inte (o skönt är detGlad)

Linda
0

Hej

Tänkte ha en artikel om lindor osv sedan.

Eftersom jag jobbat så mkt med tävlingshästar sitter det ganska hårt inne i mig perfekt lindade ben och använder mig av stallbandage till nästan alla mina på nätterna som stöd.

-Och på träningen, uteridning får de ha skydd ist.

/Linda

gejsa
0

Hej! Jag prövade att linda mitt halvblod när jag red dressyr på banan. Tyckte att han tog bättre steg då. hmmm

Men det blev en massa grus innanför så han fick jämt skvavsår. Så jag slutade att linda honom. Han slår sig ju lite men det fungerar ju utan också. Skulle verkligen kunna linda fint men det går inte.

Carola

LinneaG
0

Hallo,

Jag lindade rätt mycket i sommras då bakbenen på hästen va väldigt svullna, så de skulle få stöd. Fortsatte även efter att benen blivit bättre.
Men fick sedan höra att man inte ska linda för ofta för att benen blir för van vid det stödet som lindorna ger, så att de knappt skulle gå att rida utan om man skulle fortsätta.

/Linnea

Matilda
0

#2 Det låter som en bra ide, det är nog många hästägare som inte har så stor kunskap om lindor…

/Matilda

pippi
0

Det stämmer nog inte om att benen blir för vana med lindor att de blir "svaga" om man lindar dem jämt. Jag tror inte det iallafall. Däremot tror jag på att variera lindor med benskydd (benskydd vid behov alltså) Men alla får tro vad de vill Glad

Man kan använda lindor vid hårda dressyrpass men annars är det inte så nödvändigt. I hoppning och terräng är det inte rekommenderat att använda benlindor, pga risken är större att hästen trasslar sig in om lindorna skulle gå upp. I terräng är det nästan förbjudet!
Gud förbjude om en av lindorna går av när man rider terräng! Skrikandes

Rebecca
0

Bandaging is so important for different reasons and I feel if you know why and how to bandage for a particular reason then you use it… though be careful. I use the exercise bandage and tendon support when training when jumping always have at least a protection boot on your horse.