Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8118 ggr
velepa1986
0

Pris lösdrift

Vi har bestämt oss för att börja med lösdrift i sommar, är lite osäker på vad man ska ta, 1500kr har vi pratat om för stor häst iaf! Men vad ska man ta för shettis och arab, å allt där emellan? Å ska man ta samma pris åter om eller ska man gå ner i pris på sommaren? De är ju fortfarande samma jobb.

De ska ingå
Fri tillgång på hö
Halm/spån i ligghall
Sommarbete
Daglig tillsyn
Fri tillgång på vatten, mineralen och salt
Tillgång till box

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

CBA
0

Räkna ut kostnaden det blir per häst per månad och kolla så ni inte går +-0 eller ännu värre går minus varje månad så ni har lite marginal för ev reparationer och oförutsedda kostnader.

Jag betalade 1800 för likvärdig lösdrift.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tusen
0

1500 kr är nog rätt billigt om det ska vara fri tillgång på hö. Särskillt efter dessa prishöjningar som vart den senaste tiden.
Vi har våra shettisar och russ på lösdrift och de äter c:a 8-10 kg hö/ dag bara de. Vet några i trakten som tar 1000 kr för ponnysar på lösdriften och just 1500kr för de större. Men hade jag haft våra russ där så tror jag att de med lösdriften hade gått back. Stort!

Fast har man eget hö kan man säkert hålla dessa priser eller om man bara fodrar vissa gånger om dagen.

niare
0

jag ger 500 för stor häst hos en gammal bonde i lösdrift väldigt billigt. då ingår allt utom boxplats

fridak
0

i mitt stall kostar boxplats 1500/mån. inkl utsläpp, hö, halm, krossad havre, krossat korn, betfor, mineraler, täckesbyten m.m.

i ett stall i närheten tar de 1400 för samma som i mitt stall. de har även lösdrift för 900kr/mån, med fri tillgång på hö, tillsyn och ligghall med halm ingår.

PimTheGreat
0

jag kommer ge 1000kr/ mån för Kingen nu när han kommer på lösdrift. Då ingår fri tillgång till hösilage, ligghall med halm och daglig tillsyn. Mineraler och salt har jag glömt fråga men det hoppas jag ingår… annars måste jag nog ge det själv vid sidan om…eller vad tror ni?

velepa1986
0

hm.. nu fick ja nåt att tänka på! Priserna på hö har ju faktiskt gått upp!

På sommarhalvåret då, betalar ni samma då?

Sandra

Besök gärna

PimTheGreat
0

#6 vet inte. ska kolla allt sånt imorgon när jag kommer dit, så kan jag skriva här igen sen.

Lorita
0

#6 kan du få det att går runt för 1500 kr? Är du så billig så tycker jag du ska ta samma året runt, det är enklast också Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

velepa1986
0

#8 jag har vart så osäker på pris att jag börjar fundera på om man ska öka, eller inte om man ska ta samma på sommaren! De är ju ändå samma jobb med mockning och allt, de enda är att de blir bete istället för hö! De är ju allt med el och underhåll av hagar oxå. Spån är ju skitdyrt.. Halm har ja noll koll på! MM, jag får nog ta å sätta mej och räkna på de där!

#7 Tack de hade vart super!

Sandra

Besök gärna

fridak
1

jag kanske ska tillägga att både mitt stall och det i närheten som har lösdrift skördar eget hö och halm, då blir det ju billigare än om man ska köpa in.

niare
0

hö här kostar 1 kr kg  ovh halm 5 kr småbal billigt å bra, sommaren tycker jag bör vara billigare jag ger inget på sommaren men sköter då egen tillsyn av häst då mkt småsår mm uppstår å kollar hellre upp sånt själv :)

WinterPrince
0

Jag ska betala 1500kr/mån för lösdrift till blivande D-ponny/liten häst. Under sommarmånaderna betalar jag bara 500kr tror jag det var.

Stallmima
0

Priserna beror lite på var i landet det är, har hört väldigt varierande priser på hö. Men 1500:- var väldigt billigt tycker jag

joooossan
0

Oj, hehe jag tror att jag har hittat ett billigt ställe Oskyldig

Jag betalar 300kr/per häst/ponny. Ensilagebalarna betalar jag 125 kr för två hästar. Delar hela summan med stallägarna som även dom har två hästar i hagen. De äter ca. 3-4 balar i månaden. Vi hjälps åt att kolla vatten.

Så allt som allt betalar jag högst 1100 kr för två hästar :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

velepa1986
0

#14 men då är de inte lösdrift, eller fri tillgång på hö? man lär tänka att när de är fri tillgång på hö och dom är ute dygnet runt så går de åt mycket mer. hålla värmen och en häst äter 18-20 timmar per dag, hästen har en liten magsäck och behöver ett kontinuerligt intag av små mängder föda. Nu hade jag dock räknat för fullstor häst som min, men jag tror snarare att de va ett underpris nu när jag själv sittit och räknat.. Jag måste nog gå upp för att de ens ska gå +-0 !

#12 de lät ju som ett rimligt pris på sommaren. Under vilka månader betalar du 500?

Sandra

Besök gärna

WinterPrince
0

Dom släpper på bete 1 maj. Sen går dom så länge väder och bete räcker, så skulle gissa maj-september.

Tusen
0

#14 Det var väldigt billigt. Jag har räknat på vad det kostar att ha våra russ på lösdrift. Och hur jag än räknar (hö+kraftfoder+mineraler+saltstenar+bete+torv+nya aggregat varannat år+stolp+stängsel+putsning av bete+nya baljor med jämna mellanrum) så får jag det knappt under 800 kr i månaden. Då räknar jag inte in arbetet alls.

joooossan
0

#15 Jodå! Fri tillgång till ensilage! Går fyra hästar i hagen. En liten storhäst på 155, ett gotlandsruss, en welsh mountain och en unghäst/föl..

Jag får väl helt enkelt vara glad att jag hittat stället som jag hittat Flört

PimTheGreat
0

nu är jag åter igen. 1000kr mån betalar jag o då är det fri tillgång till hösilage. saltsten o mineraler menar hon inte behövs då hösilaget är saltat och är proteinrikt…

mazze
0

#19 Att höet är proteinrikt betyder inte att du har tillräckligt med mineraler i det, tyvärr…
Har hon analys på höet, som du kan få se?

velepa1986
0

#18 Då har du haft tur, men jag förstår inte isf kan de inte gå runt för dom som har lösdriften.

Sandra

Besök gärna

joooossan
0

#21 Har frågat mig detsamma, men å andra sidan tänker jag inte krusa dom till att höja priset! ;) Vill som höja, lugnt för mig. Har de kvar som det är så gör det absolut ingenting!

gejsa
0

#19# Är det analyserat? Mineraler brukar man få lägga till oavsett. Salt ska den ha att slicka på så tar den så mycket den behöver. Sånt kan hon väl hänga upp på väggen inne i lösdriften. Det ska väl inte vara några problem.