Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4512 ggr
Thorsson
0

Sadelhjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Letar nu ny sadel till Lord, och jag har ju hittat en sadel redan, en romano. Men jag fortsätter leta vidare ialla fall.

Jag undrar nu vad som skulle kunna passa Lord. Han är ju rätt rund om ryggen, och kanske inte helt rak. Vill ju ta hem olika sadlar och prova honom, ifrån vilka butiker kan man göra det. Där det finns både nya och gamla?

Och vad föreslår ni för sadlar, helst hoppsadel! :)

Han är långt ifrån fullmusklad på bilden och jag hoppas på att kunna få upp muskulationen lite bättre innan en ny sadel kommer in i bilden kanske.

IdaS-A
0

charlies kan du ta hem från eller om deras sadelutprovare kommer till dig med sadlar och provar ut. De har nya och begagnade.

fridak
0

Anna's kan du låna hem från, fast det ligger en bit från dig… hon har en lista på sina beg. sadlar på sin hemsida, fast oftast har hon fler än vad som står med. 

www.annashastshop.se

Jenca
0

jag köpte en wintec flatback hoppsadel, super härlig att rida i o passa jätte bra på min häst ! kan ju ändra bom str. o så är de luft grejer så att den formar sig efter hästen ;D

Thorsson
0

hmm. ja. Det kanske kan var något. :)

Thorsson
0

#3. funderar på en sådan ;)

fridak
0

vill du ha med ändringsbar bomvidd så finns ju även TW från hööks. om du väntar ett tag så har det 30% på allt utom stübbensadlarna så får du TW T6 för 3850 istället för 5500.

Thorsson
0

#6. Ja, jag ska bara ha de pengarna då med ;)

Peppe
0

fast hellre en begagnad wintec/bates än en ny TW från hööks!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

wintec/bates är för övrigt jättesköna sadlar. jag har 2 st, dock ingen till salu ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

#8 jaså, varför?

Smex
0

usch för wintec flatback hoppsadel.

Om det inte vore för att den sitter perfekt på min häst och han verkligen älskar den så skulle jag ha gjort mig av mig den.

Tycker den är sten hård att sitta i. Min fodervärd får blåmärken av den sadeln. Men om plånboken inte räcker så långt så får det blir den sadeln, som sagt den är ju snäll och underbar till hästen min.

Så testa med en wintec till din lord. Den är som sagt väldigt luftig och mjuk och passar de flesta ryggarna och så är dom billiga =)

Chestnut
0

Tycker inte om wintec Tyst

JAg skulle nog kolla på ngt i stil med Prestige då wintec passar lite rakare ryggar, passar långt ifrån "de flesta" hästarna…

Med vänliga hälsningar
Chess

fridak
0

#12 varför gillar du inte wintec? Man kan ju inte säga A utan att säga B;)

MiaMaria
0

Om jag vore du skulle jag ta en sadelprovar till hjälp som du antingen kan åka till eller som kommer hem till dig och prövar ut sadel, dom brukar ha lite valmöjligheter, dock beroende då på din häst oxå såklart

Scandi
0

jag har en wintec cair dressyr 500 som jag provat ut hos en sadelutprovare. Och jag är faktiskt väldigt nöjd med den. Hoppsadeln däremot låg inte lika bra. Men jag ska prova att ta hem en annan och prova nu igen och se om det har ändrat sig.

LinneaG
0

Jag lovar att mäta sadeln ikväll! En bild på Troya som sadeln passar.

Thorsson
0

#16. :)

Thorsson
0

#8. jasså, hur kommer det sig att det är det? :)

#11. Få se hur det blir! :)

#14. Förhoppningsvis ska jag ta ut en sadelprovare.

Smex
0

#12 min häst har svankig rygg och hoppsadeln pasar. har tagit ut en sadelprovare som var väldigt nöjd med den sadeln på honom. Så nog passar wintec sadlar de flesta hästarna.

Haag
0

Linda jag har en nästan oanvänd globus esperanza tillsalu om du vill prova den :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Haag
0

#10 och #18

Wintec/bates har mycket högre andrahandsvärde eller vad man ska säga. En hööks sadel får du nästan ingenting för om du blir tvungen att sälja den om den inte längre passar sedan. Sen är det mer kända märken, mer pålitligt att det håller enligt mig själv :)

Jag la några extra 1000lappar sist då jag köpte sadel för ca en månad sen, och det var verkligen värt det!

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Thorsson
0

#20. Visst! :) Men vad ska du ha för den sedan då? :)

Haag
0

#22, 4500 hade ja tänkt. Nypris ligger på 8 :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Thorsson
0

#23. Härligt! :) vad är det för '' och bom på den? :)

Chestnut
0

#13 Känns osm miljonte gången jag lägger fram mina argument ang wintec, bates och övriga sadlar med CAIR och utbytbar bomsystem. Flört

• Många tänker "oj vad bra, min sadel är luftstoppad och passar därför vilken häst som helst". Så är det INTE, CAIR innebär att det är tunna "fickor" närmast hästryggen som är fyllda med luft, resten är traditionell ullstoppning.
  • Luft är som bekant en gas och därför ändras lufttrycket (därmed mängden luft) i dessa fickor beroende på lufttryck, kyla etc. Därför kan det vara mera luft i hö bossa än vä och vice versa (är dock själv tveksam till hur mycket detta spelar roll)
  • När man sätter in ett nytt kopparjärn tänker inte många på att bommens "vridning" ändras (ökad vidd = mera svängd bom etc). Därmed är det inte troligt att sadeln sitter optimalt längre.

Dessa är mina tre främsta argument, har en drös fler.

Med vänliga hälsningar
Chess

Thorsson
0

#25. Om detta nu stämmer, vilkat jag inte tvivlar på. Något man skulle läsa lite till på kanske! Så kanske man borde tänka sig lite för vid köp av sådan sadel.

Chestnut
0

#2´6 Om du söker här på forumet så finns det flera trådar med källhänvisning och liknande :)

Med vänliga hälsningar
Chess

fridak
0

#21 TW har rätt bra andrahandsvärde ändå. men de andra höökssadlarna har inte det förutom stübben då. sen är det väl bättre den passar hästen än att man får pengar för den för att den inte gör det?;)

#25 ok. kanske hört de argumenten tidigare en jag tror inte jag hört dem från dig;)
det med luften förstår jag, det är ju en sorts stoppning precis som andra mer traditionella och gör ingen större skillnad på bommens utformning. finns ingen stoppning som kan ändra sadelns form.
vad gäller koppjärnen så har jag hört att det är wintec som svänger mest, jag kan ta kort på min TW T6 hopp med xx-vid i koppjärnet så får du se vad du tycker om den svängningen:)

Chestnut
0

#28 Tag gärna kort! :D

Är övertygad om att du har hört det från mig, vi har diskuterat detta tidigare :P Annars är du fruktansvärt glömsk… ;)

Tips: Mandysan = Chestnut Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

fridak
0

#29 Jag vet att du är mandysan, har vetat läääääänge:) Men jag kanske har ett väldigt bra men kort minne? ;) jag har förresten redan kort, fast där ligger den på pålle och har inte hunnit "sätta" sig. Fast den såg rätt böjd ut ändå…men jag har fått för mig att wintec böjjer mer;) om de ens har xx-vid till sina vanliga wintec?

fridak
0

inte världens bästa vinkel, ska ta bättre bild imorgon om jag minns. minnet var ju bra men väldigt kort:)

Chestnut
0

#30 Jaså du :P

Vill se bättre bild, är sadeln fortfarande ny? :P Wintec's vanliga går upp till X-vid…

Med vänliga hälsningar
Chess

fridak
0

#32 ska fixa bättre bild:) vart går gränsen vid ny? Eller den räknas nog som gammal nu, köptes i somras någon gång. fast bilden i #30 är den helt ny, men det kanske man förstår av alla lappar och grejjer;)

Chestnut
0

#33 Men då är sadeln insutten vid det här laget iaf :P vore intressant att se bilder, har själv aldrig haft en TW…

Med vänliga hälsningar
Chess

Thorsson
0

#30. Guuuud så snygg! :D

Haag
0

#24 Det är bom 36 (vid). Globus har ett eget system med bomvidderna, tror det är sits 17.. Jag har inte jättestor rumpa men jag får plats i den :D

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Thorsson
0

#36. Härligt! :) Jag är inte jättestor om baken heller ;) Får plats i en 16'' ^^

LinneaG
0

#0 - Har mailat dig nu.

fridak
0

#34 blev inga bilder på hästen idag, blir kanske imorgon. Men några bilder finns när den hänger på sadelhängare. Som du ser så ligger den i framvikt på sadelhängaren, bytte därför till andra hängaren som gjorde det hela lite,lite bättre.
thorowgoods vidder är rätt smala, xx-vid är det största och finns bara på två av deras modeller och det borde göra lite skillnad men jag tycker itne att bommen svängts särskilt mycket ändå.

bilder-> http://www.pixbox.se/alb_show_id1016777_page0.html