Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 699 ggr
MiaMaria
0

Broddar

Hur broddar ni era hästar?

Själv har jag alltid haft 4 brodd i varje sko. Jätten som jag rider har pg-beslag fram med broddar och bak har han bara i trakterna. Vad finns det för för resp nackdelar med att använda broddar bara i trakterna? Dom får väl lättare kotledsinflamationer pga vinkeln som blir, eller?

jen
0

jag hade bara 2 broddar förr "i trakterna"  enligt hovslagaren är det ingen fara med dessa vinklar.

nu har jag 4 broddar på alla skor för säkerhets skull när halkan kommer

emsems
0

jag har alltid 4 st när jag har broddar.. känns skumt att bara brodda trakterna tycker jag..

Sussi
0

Har alltid haft fyra broddar under varje tass. Vet inte hur det inverkar om man har bara två men redan synen att hoven "vippar" stör mig så jag måst ha fyra.

Grodan
0

Jag broddade mina med 4 i varje sko, men tycker nu i efterhand att det var för lite.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gejsa
0

Jag har 4 broddar självklart. Känns bättre med det.

NinaToy
0

Hur broddar man 4? Jag har bara två broddhål. :P Rider endast med broddar på gräs och då sjunker de ju igenom. :P

gejsa
0

Det beror väl på om din hovslagare köper skor med fyra eller två broddar.

Faxlin
0

Här kör vi fyra. Känns som om det skulle bli felbelastat annars. Oavsett vad folk säger så har jag den känslan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lyrik
0

Broddar alltid med 4. Med 2 får Lyrik inget grepp alls. Är stor och tung. Hans leder mår bättre av att ha 4 broddar i alla skor.

DojoKelder
0

4 brodd.. fast inte de där vanliga som man skruvar i. Har några andra som är som små stift som hovslagaren sätter i. Sitter i hela tiden. De är helt kanon!

[slo]
0

#4 för lite? Du vet att hästarna kan skada lederna om hovarna har för bra grepp, det är svårt att se men när en häst sätter ner hoven finns det ett litet glidmoment, som broddarna effektivt tar bort, och det är inte bra.

E_hjo
0

Två varje sko =)

Lina
0

jag har två st. jag har aldrig haft skor med fyra hål.

CBA
0

Jag hade 4 i varje dojja på min gamle….han vägrade gå om han kände att det släppte i tån.

Vi hade en häst i stallet som var ruskigt nära att fläka sig när vi skulle upp för en lite brantare backe. När han skulle skjuta ifrån i steget med tån på ena bak så tappade han greppet och benet for rakt bak. Den andra hoven hade han fäste med så han var nära att gå ner i spagat….det såg hemskt ut!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Peppe
0

aldrig broddar på min polle inte

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Milli
0

Mina går barfota, så inga broddar.

Lina
0

#15 varför det?

Struten
0