Vargtänder
Hade besök av veterinären i veckan för vaccination och hon passade på att titta in i munnen på min prins och såg att han har två vargtänder.
Är det någon som vet på ett ungefär vad det kostar att ta bort dom två med hjälp av en hästtandläkare?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

min Sharon hade en kvar när jag köpte henne som distriktarna hjälpte mig att ta ut.
hela kalaset gick på ca 500 kr, inkl medikament (för sövning osv), utdragning och veterinärkostnaden, så det är inte så farligt dyrt.
och med tanke på vilka problem det kan skapa vid ridning så är det definitivt en bra investering!
medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag tog bort en på min häst i somras och det kostade runt 900kr. Det är ju inte alla som får problem med dem. Min fick problem efter 11 år.
Något du måste vara medveten om är att en hästtandläkare får inte (enligt djurskyddslagen!) ta bort vargtänder, om denne inte är veterinär eller har en veterinär med sig och samarbetar med.

Jag vill se till att hans mun är i bra skick med tänderna innan jag sätter in ett bett i munnen på honom med syfte att använda bettet. Hittills så har han bara haft bettet i munnen men med grimma/sidepull över bara för att vänja honom vid känslan av bettet.
Är det svårt att få ut vargtänderna, har de långa elaka rötter eller är de relativt lätta att ta ut?
#3 Anlitar jag en tandläkare så kommer jag ha en veterinär med samtidigt självklart :o)
#4 - vargtänder har korta rötter, de flesta kortare än 1 cm, och de brukar vara ganska enkla att plocka bort. Det som är viktigt är att man får bort hela rötterna, så att det inte blir små flisor kvar. Det kan nämligen orsaka lika stora problem som om tänderna satt kvar.
#0 Jag undrar varför du inte låter veterinären ta bort vargtänderna? Är det endast det ingreppet så klararen veterinär det minst lika bra. Måste nästan kännas lite löjligt för veterinären att stå brevid och titta på när någon annan gör något som veterinären klarar av. (Om det är en hästveterinär i alla fall)
Hästtandläkare, som verkligen kan sin sak, är ytters få till antalet. Däremot finns det en drös som kallar sig för hästtandläkare som inte är annat än "klåpare". Var försiktig med dessa sk hästtandläkare. Själv känner jag endast till en enda som är det och han finns i Norrköping.

#6 hästtandläkare får inte göra kirurgiska ingrepp, dit räknas borttagande av vargtänder.
#0 vargtanden Sharon hade kvar var ganska besvärlig att få ut, men min vet. sa också att hon var ett undantagsfall. vargtänder brukar ploppa ut relativt enkelt, men precis som #5 säger är det superviktigt att kolla så inga flisor blir kvar.
#7 Ja, det var därför jag undrade varför hon iunte använder sig av en veterinär istället.

#8 jag förstår det, men ville påpeka att det inte är tillåtet för andra än veterinärer att utföra kirurgiska ingrepp, eftersom det kunde tolkas som att det var okej för hästtandläkare att utföra ingreppet.
däremot håller jag fullt och fast med dig i att man bör vara försiktig med "hästtandläkare" eftersom de långt ifrån alltid är vad de utger sig för att vara. (för många klåpare, som du säger)

Jag är lite anti mot att låta veterinärer fixa i munnen då de oftast kan göra större skada än nytta, iaf när det kommer till raspning då deras verktyg inte är lika förfinade som riktiga hästtandläkares verktyg.
Jag känner till 2 fullt utbildade tandläkare…men om det är så lätt att få ut vargtänder så kan jag nog låta veterinären göra det utan att ha både en vet. och tandläkare på plats :o)
Ser att du bor i Sth-området. Det finns en veterinär norr om Sth som har samarbetat med en utbildad tandläkare i några år, det kanske kan vara ett tips. Han är bra på hästtänder. LW är initialerna, vill du veta närmare får du skicka ett PM.
#10 Det är en gammal myt att veterinärerna inte har riktiga redskap för att kunna sköta hästens tänder. Jag her inget emot riktiga och seriösa hästtandläkare men då handlar det mer om deras kunskaper kring bettfel, tandskador och tandficksinflamationer osv. Då det gäller tandraspning bör man endast raspa hästens tänder då den verkligen har problem eftersom hästar har inte tandmaterial nog för att räcka en livstid (Våra hästar lever längre än vilda hästar). Detta innebär att om du raspar i tid och otid förkortar du hästens liv för varje raspning. Alltför många hästar dör/avlivas för att tänderna är för nerslitna.
Vår veterinär använder sig av precis samma tandutrustning som vilken seriös hästtandläkare som helst. Honom litar jag fast och fullt på.