Havrehalm
Såg en annaons om havrehalm. Vad är det för skillnad på just havrehalm och vanlig halm?
Antar att det är något med havre? 
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Det har växt havre på halmen.
Det är ju halm som kommer från havre-fält. Vanlig halm är väl vete eller korn tror jag.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Och så enkelt var det ;) Frågar man inget får man inget veta!
Men jag letar ju då halm att att i vindskydd. Då är inte just havrehalm det bästa att använda kanske? Hästarna äter möjligtvis upp det? :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Den bästa halmen är vetehalm, tycker jag.
Vetehalm är det bästa att ha som strö, havrehalm det bästa som foder, eftersom hästarna oftast tycker bättre om havrehalmen. Sen finns det väl kanske säkert undantag, och jag kan säga att det även finns de som äter upp vetehalmen utan problem… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#5 Kan inte mer än hålla med. En del äter halm oavsett sort. Mina hästar äter upp "vetestråna", alltså de strån som har kvar "säd".

Jag har halm till min häst, vi har "kornhalm" från egen gård. Hästarna har ju något att göra när dom står inne men på lösdrift har dom ju redan det :) Fast kornhalm eller vetehalm är nog bättre än havrehalm. Hästarna i stallet jag har min häst äter ju av halmen men dom äter ju inte upp den. Dom äter mest om det är något korn eller grönt i halmen. :)
Vi har alltid haft havrehalm och jag tycker att den är bra. Mina äter inte speciellt mycke av den. Några strån äter dom väl men de har ju fri tillgång på hö och det är väl godare.

våra äter massor av halm. vi har mest havrehalm, som vi även strör med. vetehalm i lösdriften just nu..

Jag har oxå havrehalm och de smaskas en hel del på den när de är lite tråkigt väder och hästarna inte orkar pallra sig ut till foderautomaten… Lösdriftssyndromet kanske.. :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Klarar hästen att äta havre så är väl havrehalm bra. För dom lär äta av det.

Klarar hästen att äta havre så är väl havrehalm bra. För dom lär äta av det. Och som någon sa, oftast följer det med lite säd också.