ang. vatten
Får man ge hästar utav vilket vatten som helst?
Eller ska det vara sånt som är kontrollerat och godkänt från någonstans?
Hur ofta ska hästarna få vatten om dagen? Tänker mest nu på vintern då det är kallt ute och vattnet fryser nästan direkt eller är det okej att låta dem äta snö för att släcka törsten?
Kom att tänka på det här med vatten för mat är man ju så noga med vad man stoppar i sina hästar men vattet då?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hästar ska erbjudas färskt vatten minst 2 ggr/dygn har jag för mig. Men här byter vi vattnet ofta om det fryser, så de alltid har tillgång till friskt vatten.
Vatten till djur ska hålla samma kvalité som dricksvatten till människor.
Om det är okej eller inte att låta dem släcka törsten med snö ska jag låta vara osagt, däremot är det ganska korkat att göra så. Det är tyvärr ganska vanligt att hästar får förstoppning pga att de druckit för lite på vinterhalvåret…
Se till att det i alla fall finns öppet vatten när hästarna går ut på morgonen så brukar de kunna hålla det hyfsat öppet och drickbart under dagen även om det är ganska kallt ute.
Men vad menas med färskt? Sånt som finns i en sjö/hav/bäck? Eller sånt som kommer från en brunn?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2 Är det lag på att det ska hålla samma kvalité som till människor, isåfall vart kan jag läsa om det?
#4 Tack för länken!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Här är de tyvärr omöjligt att byta så fort de fryser om hästarna går ute, gränsen för om de är ute är -25 och om de är så kallt finns de ingen möjlighet till vatten ute, fryser nog på en minut, dom för klara sej på snön.
#6 Du ger inte ens en gång om dagen, tex på morgonen? Bara så mkt så de kan dricka sig otörstiga så det andra slipper frysa?
Jag vill gärna också veta om det ska vara så att hästar ska ha fri tillgång på vatten eller om det räcker med tex. 1-2ggr/dagen eller bara snön på vintern :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#5 Det står i djurskyddslagen att hästar ska ha vatten av godtagbar hygienisk kvalitet.

Våra går på lösdrift och vattnet är jobbigt på vintern!
Vi bär 3-5 ggr om dagen så att de ska få i sig tillräckligt.
#8 tack, ska leta upp djurskyddslagen och kolla :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Här har dom tillgång till vatten så länge det inte fryser då får dom klara sig med snö tills dom kommer in. Då ingen är hemma o kan räna ut med färskt vatten stup i kvarten ;) (nu menar ja under vintern)

#7 inne har dom ju såklart vatten =) men ute finns de helt enkelt ingen möjlighet eftersom att de är pesonalen som släpper ut dem och skulle dom ge vatten till 40 hästar skulle de ta dem en halv dag.
#12 De förstår jag :)
Fast de som går på lösdrift då? Hur ofta bör de få vatten?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 Friskt/rent vatten menade jag när jag skrev färskt.
#13 Jag har inte läst någon speciell regel för hästar på lösdrift, men de borde ha lika tillgång till vatten som alla andra hästar antar jag.

#13# Dom hästar som står på lösdrift har väl oftast en thermobar som gör att vattnet aldrig fryser.
Och man kan inte förlita sig på att hästar äter snö så dom blir otörstiga. Tänk själv hur länge dom måste slicka i sig snö för att få i sig samma mängd vatten som en hink innehåller. Och i stora stall antar jag att dom har vatten inne morgon och kväll. Men jag skulle nog helst ge vatten en gång mitt på dagen också. För som någon skrev är det stor risk att hästen får i sig för lite vatten och det blir kolik som påföljd.
Våra hästar har alltid vatten ute i hinkar även när det är kallt. Men vi har ju eget stall. Och vattnet ska vara lika fint som om du själv skulle dricka det.
#15 Fast alla som har sina hästar på lösdrift har ju inte thermobar, ingen av de jag känner/vet om har en sån iaf :)
Så det finns ingen lag på hur ofta hästar ska ha vatten? För det står ju lite luddigt i djurskyddsbestämmelserna tycker jag.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#16# Nej, alla har nog inte det. Men det är ju det mest utlitmata. Det är ju inte så dyr investering heller. Om man tänker på hästarna så är det inte så dyrt. Om du jämför med en häst som får kolik så kostar det ju en slant också.
#17 Så sant så :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Även om det är väldigt kallt ute så fryser inte vattnet på en sekund eller ens en minut.
Jag har alltid vattentunnor står i hagarna hos mina hästar. Jag tömmer tunnorna på is varje morgon när hästarna går ut - sparkar loss isen från kanterna i tunnorna och öser ur den med ett durkslag. Hästarna går och dricker då och då under dagen och tar då hål på eventuell isskorpa. Tar man bort isen på kvällen också, så är det lättare att få bort is morgonen efter…
Mina grabbar på lösdrift har samma system som jag nämnde ovan. De har oftast kunnat dricka hela natten om jag tar bort isen på kvällen och sen på morgonen igen.
Vi har en stor balja med vatten till våra hästar på lösdriften. Det är fyra stycken och de går dit med jämna mellanrum så vattnet fryser sällan, annars är det bara att gå ut lite då och då och titta till det.
Det hinner nästan aldrig frysa så pass mycket att allt blir is, utan oftast blir det bara som ett lock av is som vi hackar sönder och tar bort isbitarna från. :)

#19# och #20# Mycket lustigt för hemma hos oss blir det bottenfruset så slå hål i det går def inte. Det ända man får göra här hemma är att ha små hinkar och då kunna byta ut dom vartefter som dom fryser på.
Jag byter vattnet många gånger per dag, och extra mycket nu när de fryser. 

Vi fyller vatten ute på morgonen och till lunchning om det så behövs eller knackar sönder isen. Ett bra tips är att ha en stor balja där man lägger frigolit i botten och runt kanterna och sätter en mindre balja inuti. Frigoliten kan man klä in om man är rädd att hästarna ska bita i det. Isen som då blir är mycket tynnre och lätt att ta hål på. Vi har några hagar med den lösningen och det är stor skillnad mot de hagar som ej har så.
Vet ingen hur ofta de ska ha vatten?
Finns det ingen lag på det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
I djurskyddslagen står att hästarna ska ges möjlighet att dricka sig otörstiga minst två gånger/dygn.
Detta är ett absolut minimum och egentligen alldeles för lite för att hästarna ska må bra.
#25 tack då har jag fått svar på det jag sökte :)
Fast tvåggr/dygn borde väl menas med typ morgon/kväll? eller duger det med någon timmes mellanrum?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sen finns det ju smidiga lösningar som thermobar osv.
#27 Jo men det är ju inte mig det gäller nu :P Jag har inte ens någon häst längre :( Tänkte mer allmänt, finns ju de som inte har råd att införskaffa sånt eller tycker att det är onödigt när man kan vattna hästarna 1-2ggr/dagen
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#26 - det borde vara två ggr/dygn med så långt mellanrum som möjligt.
Jag kan inte tänka mig att någon häst slipper förstoppning om den skulle vattnas 2 ggr med några timmars mellanrum och sen inte mer förrän nästa dag…
#29 Tycker det jag med, fast de äter väl snö emellan vattningen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#30# Snö räcker inte som jag skrev längre upp. Ta snö själv en stor klump och låt smälta så ser du vad lite vatten det innehåller.
#21 - Jaa.. Skumt!
Men vi har våran balja inne på lösdriften, står ungefär mitt inne i stallet då, rätt så nära den varma sadelkammaren. Kanske kan ha med det att göra? :)

#32# Det gör säkert skillnad. Våra står ute under bar himmel och i snön.
Då är det där vi har det! ;)

Nu när det är så kallt så måste jag ta bort isen i karet både morgon och kväll annars så blir det bottenfruset. Sen så har jag i varmvatten morgon och kväll. Trots detta så blir det en skorpa fast jag har karet utomhus under bar himel.
När jag hade valacker med i flocken så frös det inte lika fort och det beror på att de drack mer vilket innebär att jag fyller på nytt, inte lika kallt vatten. Mina ston är mer benägna att gå till bäcken och dricka så då står karet där och fryser till. Det är bara att gilla läget och hacka is.
Ett tips är att fylla vanliga petflaskor med HETT vatten och lägga i vatten baljan. Det tar längre tid för vattnet att frysa då.

#19 Det där med durkslaget var smart! Hur ofta står man inte med händerna i kallt vatten och fiskar isbitar annars.
#36 det var också smart!
Man brukar säga att dagsbehovet är 5 liter vatten per 100 kg häst. Sedan spelar det ju även roll vad de äter.

Jag gör precis som #19
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag har en fotboll av plast i badkaret, den ligger och snurrar nästan hela tiden då tar det längre tid innan vattnet fryser. Till att ta upp isen använder jag ett gammalt strand tennis rack, funkar bra.
#39 - en boll i vattnet fungerar så länge det inte är jättekallt ute, men när temperaturen sjunker så fryser även vatten i rörelse - se bara de stora norrlandsälvarna….

#40 Nu bor ju jag strax utanför Göteborg så här funkar det för det mesta.
Man kan ha i lite olja också så fryser det långsammare. Om det inte är jättekallt då förståss.