Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1584 ggr
Lyrik
0

Magsår?

Vad är symtomen på magsår på häst?

Funderar på om min gubbe har/haft det.Fundersam

Min kompis pålle (Besten) har varit "inlagd" på Ultuna sedan i mån. Vill ej äta, hade lite kolik. Igår gjorde de en gastroskopi på honom och hittade magsår. Fick troligen komma hem igår em.

gejsa
0

Magsår fick ju min Fille när han låg inne på Strömsholm. Dom märkte det när han började gnissla med tänderna sa dom. Det var tydligen vanligt att hästar gör det då. Han fick magsårsmedicin då.

Lyrik
0

Besten äter oxå dyr magsårsmedicin nu + diet. Hon letar stallplats oxå nu.

Eftersom Lyriks mage är knasig. Vissa dagar är det normal högar i boxen, ibland koblajor.

Var bra igår, iaf syntes det inget på högarna.

gejsa
0

Men att bajset är löst och ibland hårt har väl inte med att göra att hästen har magsår? Eller?

Pröva att ge Rehab och lusern. Det hjälper på mina två hästar som brukar bli lösa i magen vintertid.

Lyrik
0

Han tål ju ej pellets. Bara ren mat.

Lyrik
0

Lusern behöver jag knappats ge med det dynamithö vi har.

Han tål: hö, havre, korn, betfor, fibergi, hestekraft, Krafft Miner blå pellets (tål ej grusmineraler), foderjäst, linfrö, Edel Lusern (pellets!), lusernhack.

Tål ej: hösilage, vetekli, soja, pellets, vitlök, grusmineraler.

Thea
0

Ett tecken på magproblematik KAN vara om de blöter höet väldigt mkt, dvs en tugga hö, en klunk vatten, en tugga hö, en klunk vatten.

Försök söka på SVA´s hemsida alt SLU´s hemsida och se om du kan hitta mer fakta.

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gejsa
0

Tycker du verkar ha en konstig häst eller rättare sagt din häst har en konstig mage.

Jag har inte ännu kommit på vad Sorro inte tål. Tror att det kan vara mineraler på honom med.

Men pröva att ge bara hö då ett tag så får du se om magen rättar till sig. Med lusern så menade jag att han får ju något i krubban då. Det går ju som hö.

Lyrik
0

#6 Blöter höet gör han inte iaf.

Inte Besten heller. Besten är inte precis den stressiga typen av häst, lugn som en ko… Min stressar ju mera pga ändrade rutiner mm.

#7 Enligt vet har han en kronisk grovtarmstörning.

Han är bra på betet, får en liten skvätt betfor, havre för att få i Miner och hans pulver.

Nu är han bra i magen igen. Vissa nätter stoppar han i sig allt hö (6-7 kg), vissa nätter är det hälften kvar i nätet.

gejsa
0

Ok. det kanske är det mina två hästar har med då. Eftersom dom blir blöta så fort dom inte har gräs att äta.

Lyrik
0

Det finns lite gräs kvar i hans hage (mkt enligt stallägaren, hon påstår att det har växit upp nytt?). Men det går ju 4 hästar i hagen nu, 2 stora, 2 små, så det lilla som finns kvar blir uppätet/nedtrampat fort.

Nu har jag börjat ge lite fibergi låg, bara 5 dl nu i början.

Funderar på att skaffa hem lite halm, typ havrehalm att ge honom utöver 10 kg hö.

gejsa
0

Ja, min fjording har inte mycket att äta längre av gräset. Så i helgen började hon fisa blött igen.

Lyrik
0

Min sket normala högar i helgen.

Pruttar gör han, men det gör han jämt, även när magen är lugn.

Lyrik
0

#12 Igår när jag mockade var det blandat lösa högar och "vanliga".Gråter

gejsa
0

Ja, så har vi med på våra två som är dåliga till och från.

Lyrik
0

#14 Ibland ser det ut som han har haft party i boxen och man får mocka ut 2 kärror.

Andra dagar ser det ut som han har inte alls sovit inne. Inga högar synliga. Då blir det knappt en halvfull kärra.

gejsa
0

Ungefär samma symptom här. *ler*