Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 665 ggr
Varulvsflicka
0

Bush Bundy

När jag var i Austrlien så red jag en häst som de kallar Bush Bundy. Någon som vet om hästsorten heter något annat på svenska? någon som har information om dem annars? :S Dum som jag var tog jag inte reda på mer om dem än vad jag gjorde.

Maja
0

Aldrig hört talas om dem..

Men hur såg de ut då? Ponnyer eller hästar? Färg? Grova eller "smalare"? :)

Varulvsflicka
0

de är nog ponnyer, (väldigt osäker) väldigt viktbärande. Färger varierar. jag vet inte men jag har sökt lite och det verkar vara australiska vildhästar som fångas vilda och tämjs. men jag är väldigt osäker. de är sköna att rida. och används ofta vid boskapsdrivning i australien.

WinterPrince
0

Jag såg ett program på tv där det var en litet avsnitt om dom. Tydligen var det en person som hette Bundy som släppte ut sina hästar, vilken anledningen var minns jag inte. Sen har fler släppt ut hästar och det har blivit en stor flock.

Fast som jag förstod det så ansågs dom som o-tämjbara.

Varulvsflicka
0

okej! synd att man missade det programet!:)

de anses otämjbara men varje år fångas det in en ett antal och tämjs. i alla fall var det så på gården jag bodde på. :S

Men det finns helt klart de som aner dem otämjbara och många av dem går inte att tämja :S jag såg några hopplösa fall, och de släpptes ut igen. :)