Ardenner -07
mkt trevlig kille som är charmig som få. markhanterad och lite tömkörd. snäll att verka. är idag hingst men går bra med andra hästar. Fux med vita tkn.
Pris: 5000kr vid väldigt snabb affär….
Det är stall-harmoni som säljer honom, men ni kan pma mig då hon kanske inte är inne här så mkt just nu, så meddelar jag henne vidare.

går bra att skriva här med

Gud så fin :D synn bara att ja inte har tid o råd med en häst till just nu annars va ju inte priset så farligt "/

#3 nej absolut inte. Han är hur mysig som helst. Tyvärr måste hon göra sig av med honom snabbt då hon inte har någon plats till honom. Jag måste flytta Kingen i slutet av månaden och då blir han ensam kvar…:-(….därav vi vill ha snabb affär
#4, men har hon inte kvar dom andra hästarna? eller fattar jag helt fel…?

#4 hon ska inte ha kvar stallet, det är väl det jag vill säga, så hon kan bara ha kvar 2 hästar och de har hon flyttat…
jahaa, då förstår jag! men vad tråkigt!

#7 ja…:-(
Ingen som vet nån???
förlåt det kanske finns en tråd om det men vad händer med kingen nu då?
#10 - De ska flytta :)

OMG!
men nej.. jag kan INTE ha två hästar…

En ardenner kräver ju tyvärr rätt mycket mat också så stor som den är sedan. Men fin var den. Sätt ut på blocket och hästnet.

#13 han finns redan ute…

#13 matkostnaden är inte högre på ett kallbod än om man köper en travare.
Kallblodet är roligare om man vill rida akademiskt/köra.

ingen intresserad?
vart finns han? adenner är ju otrolig mysiga hästar hade en för ca 1 år sen och d var redigt roligt då jag kör i skogen å drar stock,

#17 han finns i Blekinge, Kallinge

#15# Skulle väl tro det va. Har hört att ardennern här i närheten får ca 18 kg hö. Samma med en annan som var inackorderad i samma stall som jag innan vi flyttade hit. Som vuxen alltså. En travare kräver ju fullt inte lika mycket. Men visst kan man ge mindre man kan ju ge 12 kg hö men jag tror inte att ardennern mår lika bra som dom jag pratar om då. En ardenner väger väl kanske 700 kg och ska man ge efter rekomendation 1.5-2 kg per 100 kg så blir det minst 14 kg men oftast ger man ju lite mer än det. En travare väger väl kanske 500-550 kg och då blir det 10-11 kg.

gejsa, varmblodet vi har i stallet äter ungefär 20kg hö och 5 kg kraft (lusern, korn). han har otroligt svårt att sätta hull och muskler. det är periodvis svårt att få i honom så mycket mat och då faller han ur ganska fort. lillan som väger ca 600 kg äter nu när det är kallt 7-8 kg hö och inget kraft och mår aldeles utmärkt och musklar sig varje vecka. så det där är ytterst individuellt.
däremot är det ju viktigt att de får mat med god kvalitet och god hovvård (hela livet är det ju viktigt men främst som föl/unghästar)
'min' lilla arab äter ca 10-15kg per dag.

#20# Ha ha det är klart att det är individuellt men en ardenner vet man ju oftast behöver mer grovfoder än en mindre häst. Ardenner är oftast billiga i inköp men kostar mycket när man har dom. Det är det jag vill få fram. Det finns ju sjukdomar som gör att hästar inte kan ta tillvara sitt foder heller. Tycker ärligt talat att det låter som det på varmblodet som du berättar om. Min sorro (halvblod) kunde äta 18 kg per dygn men då fick han inget annat att äta pga magen. Så visst kan dom äta mycket om dom får. Men jag menade vad dom behöver äta som minimum.

#22 man missar ofta hur mycket ett varmblod måste äta och om valet står mellan en Adener och ett varmblod så blir troligen månads kostnade för mat den samma.

#23# Tyvärr så håller jag inte med där. Har aldrig ägt varken en ardenner eller varmblod. Men jag har haft vamblod inackorderade här. Det finns varmblod som inte alls behöver mycket utan att bli fina i kroppen och bygga muskler osv. Sedan finns det så klart särskilda fall som behöver hur mycket som helst. Men jag pratar om normalstora varmblod som används inom skogsridning. Men dom ardenner jag mött (3 st i stall) har behövt bra mycket mer grovfoder än ett varmblod. Sedan beror det ju också på om hästen används eller bara står i hagen. En ardenner tex användes mycket i körning osv. För mig är dom som att jämföra med en shettis och fjording. Fjordingen behöver ju mycket mer grovfoder än en shettis.

Exempel: En ardenner som fullvuxen väger väl ca 7-800 kg ger man då minimum i grovfoder som rekomenderas så blir det 1,5-2 kg per 100 kg häst = 16 kg grovfoder väger hästen 700 kg = 14 kg
Vad väger ett varmblod ungefär som min gobban alltså normalstort varmblod som skogsrids tror ca 500 kg x 2= 10 kg grovfoder eller väger den 550 kg = 11 kg.
Så visst blir det en viss skillnad.

#26# Vad skönt att det gick så snabbt med försäljningen. :)
När jag skriver vad en häst äter i grovfoder så menade jag inte en unghäst som Rasmus är utan en vuxen. Det var heller inte menat att vara elak.
#21 - Shiren i mitt stall äter 20-22 kg hö per dag. ;)