Lag på ensamma hästar?
Hejsan!
Satt och funderade på en sak
Är det lag på att hästar inte får vara ensamma, precis som marsvin inte får gå ensamma?
Har för mig att jag hörde de nånstans och tycker det är en väldigt bra lag!.
Mvh Malin
När man skrev om djurskyddslagen för några år sedan så stod det först att hästar skulle ha sällskap av andra hästar, men man blev tvungen att ändra den skrivningen så nu är det mer luddigt. Det finns alltså inget krav på hästsällskap i nuvarande djurskyddslag. SÄllskapsbehovet kan tillfredsställas av annat djur också, enligt lagen.
om jag har för mig rätt så får inte hästar stå ensamma i stall, och om det går ska de ha sällskap. det behöver inte vara av annan häst utan av annat djur. men jag vet inte hur det är i hagar. vet att många med tävlingshästar har hästarnai spearata hagar pga skadersik.
känner de som har travare som går i enskilda hagar just därför skaderisk. men annars vet jag inte. de flesta jag känner har hästar i flock. då hästen är ett flockdjur. finns även de som har häst-åsna, häst-får i samma hage.
men jag vet inter hur lagarna ser ut förutom att hästar inte får stå ensamma i ett stall.
Okej. Kan du länka mig så at tjag kan läsa lagarna?
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf
jag hittade själv :) Tackar