bro-rädsla
visste inte vad jag skulle döpa inlägget till :/
men såhär ligger det till. I närheten av mitt stall, finns det en bäck, och på ett ställe kan man (om hästen hade velat) gå över den. dock är ''bron'' av plåt eller något, som liksom, klingar när hästen går på den.. Min häst är livrädd för att gå över den, och jag får aldrig över henne.. Någon som har något bra tips hur man ska göra med envisa/rädda hästar..
Inte ens när jag leder henne mot bron går hon,. och alltid annars går hon dit jag vill.. Det har aldrig hänt något vid denna bro, då jag är relativt ny i stallet.
Vad gör ni med era hästar när dom inte går framåt ?
Kan du inte ta bron från "fel håll", alltså från andra sidan, som att ni tar turen så ni kommer till bron på andra sidan av den? För om hon tycker att den är läskikg varje gång så sitter det i henne. Testa att gå från "fel håll" så kan det kanske fungera. :)
Förra kusen var likadan. Kunde stå i timmar vid små diken eller broar för att hon inte ville. Jag försökte skritt och trav, leda, backa och massor med annat men ingenting gick! Tog man det från "fel håll" gick det med diket och red vi tillsammans med en annan häst kunde hon ta bron. :)
Lycka till!

Kan du inte hoppa av och leda hästen? Visa att det inte är farligt och gå först över.
Asch såg att du redan prövat det. Men låt någon annan häst få gå först över och din häst är tätt bakom då.

tack fr tipset, men grejen är, de är liksom ingen runda direkt, jag ser de som en typ trav/galopp sträcka, den ser helt underbar ut, och leder till ett annat stall..
jag har testat att ta med mig andra hästar, som går först. tänker ju att de borde funka..
det är iaf jättejobbigt. och de gäller ju att inte ge upp. men de gör jag iaf efter en halvtimme :/

#2 det är de jag brukar få göra, men hon bara ryggar tillbaka då.. annarss hade de ju varit piece of cake..
dock har jag inte testat med longeringslina.. kanske ska testa de imrg :)
Jag känner igen det där med brorädsla.. Min foderhäst avskyr att gå över broar. Har en hög bro som man måste rida över för astt komma till ridhuset.. Ta alltid lång tid att komma över.
Jag är inte så bra på sånt här, men gå så nära bron som möjligt. Sedan vänder du och går dit igen. Gå så många gånger tills hästen är lugn. Kan du så går du närmare. Nöj dig när hästen är lugn. Sedan går du dit dag efter dag tills du tagit dig över bron. Gå över bron sju dagar i rad då du kommit så långt. Sedan kan du trappa ned och gå över några dagar i veckan, tillslut kanske det räcker med en gång i månaden för att hästen inte ska vara rädd.. Typ.
Det viktigaste är att göra det tills att hästen slappnat av och slutat vara rädd. Och ha tåla mod, för det kan ta väldigt lång tid. Men går du därifrån medan hästen fortfarande är spänd så kommer den vara det nästa gång också.
#3 - Hmm, okej! det går inte att gå bredvid bron då? Eller är diket för djupt?

#5 tack för tipset : )
#6, bäcken är nog iaf 2 meter ner :S det är lite läskigt faktiskt. jag menar, är jag nästan i närheten, och hon börjar backa, så blir jag livrädd att ngt ska hända.. så de gåt tyvärr inte..
Annars kan du testa backa mot bron, gå slalom fram till bron, abeta hästen (typ öppna, skänkelvikning o.s.v), trava fram till bron.. Finns massor att testa. :)

#8, hehe aah, backa vågar jag inte, ifall att hon skulle gå åt sidan istället.. där är inga räcken :P
och sen trava. haha de har jag också testat, gick INGE bra!, jag har nog testat allt, förutom longeringslinan, som jag ska testa imrg ;)
Skräm bara inte hästen över bron. Det kommer inte lösa något alls. Hästen kommer vara lika rädd nästa gång. Nu måste gå över bron tills den ar lugnat ned sig och går lugnt över.
#7 - Synd! Har du ridit längs med diket och tittat så det inte finns något annat ställe där ni kan gå över? :)
#9 - Hihi, nej, det där känner jag igen.. ;) Testade att hoppa över ett litet dike med hästen och tog en liten galopp mot det. Hon tvärstannade och jag flög av och landade i en gran. ;)
oja detta känner man igen även tunnelrädsla :S mitt tips är att du har med dig en trygg annan häst som visar att det e okey att gå över här. Jag tror dom upplever ecoo-metalljudet är lite som det skulel vara ihåligt o marklös, bara en tanke ja fick… Men ha med dig en trygg annan häst gå flera gg över detta leda lr rid lugnt o fint beröm beröm :)

håller med dom som tipsat dig, Jag hade dok börjat med att träna henne att gå på "metall" om jag hittat något lämpligt att öva på. något hållbart som låter läskigt/annorlunda, kommer dok inte på något just nu.

Hur har det gått med att låta andra hästar gå före?
Vifta med spö bakom rumpan, om hon är envis och inte rädd? Har själv en envis dam som blir förbannad om man petar med spöet på henne men som går framåt om man viftar med det bakom helle eller slår det i backen.

#11 - jaa. där finns inget direkt ställe att ridas över ngn annanstans :/ tyvärr :S
#13 - mjo, men jag vet inte riktigt vad de är för material, bara att de låter ^^, och hon brukari nte vara rädd för sånt som låter under hovarna.. Kanske kan de vara att de är bäcken smo porlar under henne ? men å andra sidan, så rider vi jämsides med bäcken på en annan runda.. Och de är hon inte de minsta rädd för..
#14 - Jag har testat det, och även om de går fram och tillbaka, så går hon verkligen inte över, visst hon går närmare än vanligt. men absolut inte över..
och spö funkar inte på henne, då sparkar hon mot skänklarna, slänger sig och småstegrar ^^ hon är en riktig surmule när de gäller spö… Hon har ju respekt och så för det, menjag brukar ändå inte använda det..

# 14 Jag tänkte att du skulle leda henne över och vifta med spöet bakom rumpan, inte på, för att hota.

#16 jaahaaa. mjo men då måste man nästan vara två stycken.. för annars får man väl sig en feting i magen elle ngt., och då är där ju ingen som leder henne. men tack för tipset : )

tack allihopa för tipsen, nu ska jag snart till stallet. och då ska jag testa lite ^^ tell you all later hur de gick ;) tänkte även fotografera ''bron''. så att ni förstår att jag inte vågar backa ^^
Nu har jag inte läst allas svar.. men..
För guds skull hoppa ALDRIG av!
Jag kör min ponny bara (tränar och tävlar i trav. lite OT.) och de gånger hon blir rädd och vägrar att gå framåt..Då smackar jag på henne och parerar henne om hon skulle få för sig att vilja vända. **Gör vad du vill. men hoppa inte av. Det är mitt råd.
**Använd ditt "envisa jag" och har du väl satt igång att du ska över.. då SKA du över bron! Punkt slut. Ger du upp och låter hästen få vinna. Då är det kört tycker då jag.

#19 Jag har hoppat av min häst många gånger! Det beror på situation och jag har flera gånger släpat henne förbi saker hon vägrat gå förbi. Nästa gång vi kommit dit har jag inte haft några problem med att rida förbi där. En gång vågade hon inte hoppa ett djupt dike när vi var ute och red i skogen ensamma. Jag ville inte vända och rida tillbaka utan satt av, släppte hästem hoppade över diket själv, och hon hoppade efter. Det ska man förstås inte göra om man inte känner sin häst väl och vet vilken intällning den har, men jag är min hästs trygghet om hon inte har andra hästar i närheten, och jag visste att hon skulle följa efter mig.

jag håller med #20, jag har många gånger sutttit av, föfr jag vet att hon oftast går efter mig förbi läskiga grejor, och sedan har jag heller inte haft några problem med att rida förbi där nästa gång.. inte föra tt de händer JÄTTEOFTA att jag sitter av.. men när de verkligen krisar xD och de är vid denna bro som jag har problem hur jag än gör :(
Det är mitt råd. Men du får göra som du vill…
Men som sagt, jag vet ju inte hur din häst fungerar. men för mig fungerar det super med att sitta kvar och lösa problemet istället för att hoppa av och gå fram och visa vägen.
Men jag tycker då att man har större chans att bli utan häst om man hoppar av (Risken finns att den kan slita sig).. eller att du blir översprungen.

Jag har aldrig någonsin blivit översprungen av mitt sto och hon har heller aldrig slitit sig.

#19 #22
Risken att vi som kör tappar hästen ifall vi kliver av är ju ganska mycket större än om man rider.
När man rider har man ju bara hästen att kontrollera, när man kör har man ju både vagn och häst. Börjar hästen att springa runt en med vagnen då släpas ju den efter = hästen blir ännu mer rädd och tappar du hästen med vagnen och den far ut i skogen är ju risken överhängande att den fastnar mellan träd och andra hemskheter.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#19 Känner man sig osäker och rädd så är det betydligt bättre att hoppa av. Jag har bättre kontroll på hästen när jag leder den än sitter på. Är dessutom mindre chans för att jag skadar mig och jag leder..

#25 nja känner du verkligen att du har bättre kontroll när du leder din häst? Det är ju mycket större skaderisk för din del om du står på backen. Hästen kan i praktiken kliva över dig och dina fötter.
Jag tycker att man han bättre koll uppifrån och man känner mer vad hästen tänker göra…
# 0
Jag har haft liknande "problem" och de är så tråkigt om man blir låst av en sån onödigt grej som en bro… Jag gjorde så att jag för de första satt kvar på hästen.
Jag red mot bron och när hästen stannade så accepterade jag att den stannade men inte att den ryggade. Sen drev jag försiktigt och berömde varje steg den tog framåt.
De tog lite tid och vi tittade länge på de läskiga vattnet men vi gick inte bakåt i allafall.
Det är jätte svårt att skriva ner en erfarenhet så här men jag tror att om du bara behåller lugnet och inte "tvingar" hästen mot bron så kan de fungera. Lycka till..
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
#23, Hästar är flyktdjur.. och man ska aldrig säga aldrig ;) en vacker dag så kanske hon sliter sig.. Vem vet? :)
Och sen så skrev då jag bara vad Jag skulle ha gjort i den situationen, Jag känner mig klart mycket tryggare på hästryggen än nedanför vid en sån situation. Men nu tänker jag inte lägga mig i mera..

#26 Jag har också mycket större kontroll på min häst när jag leder henne. Personligen känner jag mig mycket otryggare på ryggen på ett flyktdjur än bredvid.

#29 shit vilket dike =) Hur har du arbetat för att få henne så långt?
// Marielle

jag har bara varit envis tkr jag,, satt mig mitt på bron, och låtit henne komma till min axel, vilket jag vet att hon alltid gör.. sen har jag berömt henne när hon har satt hovarna på bron :) såå, ska träna lite mer när jag e hemma nästa gång.

Härligt! Då kommer du säkert vara över bron innan våren kommer :) Lycka till!
// Marielle

#32 - tack så mkt ;D ja , jag kommer att vinna även denna lilla ''duell'' ;)