Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2084 ggr
sunglasses
0

Bett/nosgrimma

Tänkte bara kolla lite hur ni resonerar…

Jag vill veta hur ni resonerar helt allmänt, alltså inte vad som funkar bäst på din häst idag utan vad ni tycker är bäst för hästens anatomi. Och vad som är helt fel om ni har några tankar åt det hållet;)

Vi kan ju börja med bett: Tunna eller tjocka, rakt, tvådelat eller tredelat (annat?), vilket material, vilken typ av ringar? (fasta, D-ringar, vanliga etc.)

Och så var det ju nosgrimmor oxå, vilken av alla som finns är bäst?

Ni får gärna även dela med er om vad ni anser skarpast/mildast… både bett och nosgrimmor!

[slo]
0

I min ridning strävar jag efter att rida med så lite hjälper som möjligt för att få hästen att förstå vad jag ber honom om.

Nosgrimma går bort, eftersom det är ett sätt att skjuta problem framför sig. Hästen har en anledning att gapa, med nosgrimma tar man inte bort anledningen utan man ser bara till så hästen inte kan göra vad som är naturligt för den.

Jag försöker alltid rida på så tunna bett jag kan hitta, tvådelade. Ogillar tredelat eftersom lederna ofta trycker på lanerna även när man inte använder bettet. Skillnaden mot tvådelade, som kan peka upp i gommen är att dom kan aldrig göra det om inte ryttaren använder bettet felaktigt / är för hård i handen.

sunglasses
0

#1 Håller med dig till fullo, rider oxå på tvådelade tunna bett utan nosgrimma…

Lyrik
0

Har hackamore ibland till min gubbe. Annars är det aachennosgrimma eller pullargrimma på tränset.

Rider på D-bett gummi, delat pelham, Waterford, tredelat pessoa.

Stor, stark nordis Glad Har provat med vanliga tränsbett, men då sticker han.

m'Lady C
0

Har tredelat tunnt bett, tyvärr med lösa ringar, vill ha med eggbett eller d-ringar så att det ligger stadigare. Har funderat på att prova tvådelat tunnt bett på Harry.

Ingen nosgrimma. Tycker det är litet grymt att binda ihopa käkarna på hästen på det viset. Dom gånger jag rider ridskolehästar o liknande med nosgrimma spänner jag denna väldigt löst (har fått mycket skäll av många ridlärare för detta) Likadant har hästen ngn fomr av inspänning så spänner jag ut denna tills jag själv är nöjd med at thästen kan röra sig anturligt och jag själkv får jobba ihop hästen.

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag använder så lite som möjligt.

Bett har jag inte så mycket olika erfarenheter eftersom jag alltid har haft milda tvådelade bett till mina hästar,nu har jag tredelat bett till araben som följde med honom. men att det skulle trycka på lanerna kan jag inte hålla med Slo  om…

så här har jag..

jen
0

dottern har nosgrimma som snart åker bort eftersom det inte tycks behövas till honom.och har ett  tvådelat bett

sunglasses
0

#5 Är det en simcosadel du har?

m'Lady C
0

Mitt stora bekymmer är väl att jag vill ha ett akademiskt stångbett på honom så småningom, bekymret är ju at tha när 1 år och har redan 14,5 i bettstorlek… o.O

de akademiska slutar på 14,5 tror jag….. däremot så kontaktade jag markus holst, och han kan ordna fram (på spec beställning då) större akademiska bett än 14,5. men då kostar det nog litet extra tror jag… vet itne däremot, fårgade aldrig :/

jen
0

#7 japp

sunglasses
0

#9 Den är lite kortare och är rätt vid i fram va? Har letat efter nått sånt till min halvblodskorsning, men det är inte direkt lätt att hitta sadlar som passar:(

jen
0

#9 ja, det är en Simco arabian, som är kortare eftersom den är rundskuren där bak och ska passa bra för hästar med kort rygg som tex araber och fjordingar..

jag vet en som har en Big horn sadel till sitt halvblod. Men det är ju olika från häst till häst det där. Hoppas du hittar nån som passar din häst snart….

1111
0

Mina åsikter:

Nosgrimmor ska man inte behöva ha, för hästen gapar bara om det är obehagligt eller gör ont (möjligtvis som inlärd ovana, men grunden kommer ifrån detsamma). Behöver man det är något fel och man borde istället ta reda på vad som är fel.

Jag vill rida på utrustning som är anpassad efter hästen och vad vi gör. Den ska vara tydlig och klar och ligga bra.

sunglasses
0

#11 Min pojk ser verkligen inte ut som ett halvblod i kroppen utan har en rätt kort rygg och kräver mkt bogfrihet av sadeln… Har en Simcosadel nu men den är lite för lång, lite synd för annars ligger den väldigt bra på honomLedsen Men sånt är livet så det är bara att fortsätta leta…

sunglasses
0

#12 Håller med dig angående nosgrimmor, inget jag har använt på många år och har inga planer på att börja. Själv känner jag att jag får bättre respons från hästen ju mindre grejer jag har, för då kan han ju visa vad han känner utan att det tillfogar honom obehag… Och går hästen inte bra så är det ju i 99% av fallen mitt fel, och det kan ju vara bra att få veta det av hästen oxå innan det går för långt…