Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1855 ggr
Milli
0

Dingle

Tänkte höra om det är någon här som går/har gått på Dingle naturbruks gymnasium? Jag ska dit på lördag, på öppet hus och kolla. Tycker att det verkar vara en bra skola iaf. Vill veta lite vad ni tycker om den skolan.

Yazmine
0

Vad har dem för inriktningar ? själv så gick jag på Valstadskolan i Gamleby.

Milli
0

#1 Häst, djur, jordbruk och trädgård tror jag… :P

Jag tänkte gå häst inriktning. Dom har även så att man kan välja nv profil.

NinaToy
0

#2# Vart ligger skolan någon stans då? ;)

kacka
0

Jag har väl hört att det är en ganska "vild" skola med en del droger… men det har jag bara hört av folk som INTe gått där tror jag…

Milli
0

#3 Den ligger på västkusten vid uddevalla ungefär.

#4 Ojdå :P

Lorita
0

#4 Jag har hört samma från en som gått där och hoppat av den anledningen. Två av våra grannar har gått där och den ena hon levde/lever ganska vilt och den andra är/var mycket ambitiös men fick ändå läsa in några ämnen för att komma in på högskola.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Milli
0

#6 då kommer den nog passa mig och min kompis perfekt. Jag är inte en person som tycker att hela livet består av skolan om man säger så…

Lorita
0

Nej vist, granne numer ett är gogodansare i dag och granne nummer två hon fick plugga ett och ett halvt år extra för att komma in på högskola. Hästjobb är ju inte det lättaste att hitta…är det inte bättre att utnyttja tiden och sen kunna jobba så man har råd med häst i framtidenPenga mun

Milli
0

Har inte bestämt mig vad jag vill jobba med än, men eftersom man kan läsa nv profil så har man lite lättare att komma in på högskola sen också. Och råd med häst har jag ändå, så jag klarar mig nog Flört

Däremot tycker jag att det är väldigt onödigt att gå i skolan i 10 år efter gymnasiet för att få ett bra jobb som man ska jobba med i ytterligare 40 år…

Lorita
0

Ja, just det varför ska man slängabort gymnasiet för att tvingas att gå på högskola. Hur ska du ha råd med häst utan jobb? Dina sponsorer idag kommer nog att tröttna, planerar du att gifta dig rikt?

Milli
0

jag tycker inte att det är att slänga bort gymnasie tiden när man går ett program som man är intresserad av istället för att gå tex nv, jag är redan skoltrött så jag skulle aldrig klara av att gå en linje som går ut på att plugga, plugga och plugga. Det skulle nog sluta med att jag skulle hoppa av. Så då är naturbruk lite mer min grej, och visst det är också att plugga men det är nåt som man vill jobba med iaf. Jag säger inte att jag kommer att slänga bort gymnasietiden, men jag vill inte gå på en skola där alla gör allt för att bli bäst och få MVG.

kacka
0

Vad säger att det inte är pluggande på Dingle???? Vad är det som säger att många inte vill få MVG? Man kan ju också fundera på hur mycket det är värt att plugga om man bara får en massa IG…

Lorita
0

Jag är tveksam till att gå gymnasiet och bara festa är det inte bättre med ett sabbatsår och sen ta ny friska tag. Det är till och med så att man kan välja bort basämnen och en efter tre år så är man inget. Varför ska man då plugga, då kan man ju lika gärna rida och festa på heltid….du har bara ett liv använd det smart.

Milli
0

#12 jag har inte sagt att det inte är nåt pluggande på  Dingla, har heller inte sagt att jag inte tänker plugga. Vad jag försökte säga var att jag vill gå en linje som inte är bara pluggande, det är ju mkt annat på naturbruk. Och dom som vill bli veterinär eller få ett jätte bra jobb väljer oftast inte naturbruk utan nv istället, eftersom man då har större möjlighet att komma in på högskola och läsa vidare.

#13 Jag tänker inte gå på Dingle för att festa, men det är skönare om det är en skola där det är lite festande också, så att man kan känna att man gör ngt annat än att plugga.

sabbatår tänker jag ta efter gymnasiet, tänkte försöka få nåt jobb som au pair eller hästskötare utomlands. Men nu känner jag att det är lika bra att gå gymnasiet så kan man göra allt annat sen…

Lorita
0

Risken på en sådan skola är att det blir mer fest än att plugga och är du skoltrött så finns det ju mycket kul på kvällarna att göra, men det kan du gjöra med kopisar hemma också.

Milli
0

#15 tyvärr är jag inte bara skoltrött utan trött på min familj också och på hela det livet som är här. Därför har jag redan bestämt mig nu. Och den risken att det blir mer festande än pluggande är inte så stor för mig, eftersom jag har väldigt höga krav på mig själv och vill ha MVG på allt, annars går jag runt och har ångest i 1 månad…

lisette
0

vad du än gör, välj en linje som du tror du har nytta av i framtiden. jag valde ekonomisk och det var det största misstaget jag gjort.

klart man vill festa, men det kan man göra på många ställen.

ta ett sabbats år nu om du är trött, åk till irland tex och jobba som aupair/hästskötare. jag hade planer på att göra det när jag träffade min sambo. jag har bott i usa ett år som aupair och det rekommenderar jag varmt. MEN, du bör vara över 21 eftersom det är den lagliga åldern i de flesta stater för att dricka/gå ut. att sitta och uggla ett helt år är inte så himla roligt.

Milli
0

Jag har inte tänkt att festa hela tiden (som alla tycks tro…) Jag tror att jag kommer att ha nytta av den linjen eftersom jag vill jobba med hästar, och om det inte funkar går det alltid att läsa senare.

aupair och hästskötare tror jag inte man får jobb som när man är 15… dessutom är det ganska bra att ha en utbildning så att man kan jobba för att ha några pengar så att man resa senare…

lisette
0

ah jag visste inte hur gammal du var.. :D men nu när jag tänker efter så borde jag ha insett det… :D

säg inte det, jag vet etn tjej som stack till england efter högstadiet. hon jobbade på ett galoppstall i flera år.