Vilka tider utfodrar ni?
Jag har precis hyrt ett eget stall (bara mina hästar som kommer stå där) och funderar lite på utfodringstider. De får mat tre gånger om dagen, hö och krafft groov vid alla tre tillfällen. Hur kan jag dela upp det? Går det exempelvis att ge dom frukost, sen hö i hagen som dom har under dagen (som jag lägger ut direkt när dom gått ut), sen krafft groov på eftermiddagen när dom går in och sen både hö och krafft groov på kvällen. Funkar det eller ska dom helst ha höet tillsammans med krafft groov? Vilken tid brukar ni utfodra på morgonen och vid övriga utfodringar?
Jag tycker det lät bra med tiderna, fast hö bara två gånger om dagen verkar lite snålt…
på vårt stall hade vi morgongiva kl 7, lunch (end hö) kl 12 och kväll ca 19. men vi tyckte det var för långt mellan givan kl 12 till kl 19, så då började dom få även em kl ca 15, som lades i boxen, så dom fick det när dom kom in ca 16 tiden.
det man brukar säga om kraftfoder är att dom inte ska få det på tom mage, så vi brukar ge högivanförst och sedan kraftgivan. men det är många som stuntar i detta har jag märkt.

I stallet där jag hade min gamle när han levde så fick dom kraftfoder vid 6-6.30 tiden på morgonen sen fick de sitt hö i hagen runt 8 på morgonen.
Lunch hö i hagen vid tolv snåret.
Kraftfoder och eftermiddags hö vid insläppet runt 17 tiden.
På våren när dagarna började vara ljusa längre så fick de em höt i hagen och kraftfodret runt 7 tiden när de kom in.
Sist vid 10-11 tiden på kvällen fick dom natthöt.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jag kommer att göra ungefär samma sak som #0 med skillnaden att mina hästar får hö när de kommer in med.
har ingen möjlighet att ge de hö runt middagstid så tyvärr får de klara sig utan. som det är nu dessutom så kommer de inte att få speciellt mkt hö på morgonen, för det finns enormt med gräs.
Nej, hö tre gånger om dagen! Alltså i frukosten ingår även hö (blev kanske lite otydligt!) Men tack så mycket! Då verkar det funka då om dom får lite hö med krafft grooven också. Får försöka dela upp det på nåt vis.
Okej, vad sägs om dessa tider: frukost vid 7-8, sen hö i hagen, mat vid 15-16 och sist vid 18-19? Skulle det funka? Eller blir sista utfodringen för tidigt?
Tycker första utfodringen är för sen och sista för tidig… 12 timmar utan mat är ingen höjdare. Hade satt frukost 6, senast 7 och natthö vid 22, ungefär.

jag tycker absolut att det är för tidigt! de går utan mat i mer än 12 timmar då!
mina hästar kommer att få frukost kl 6,30 och ut direkt till höet i hagen. sedan in kl 18-19 beroende på vädret och sista fodringen vid 23-24 beroende på hur trött jag är. :D
lisette, låter som kanontider 

men som sagt, de får inget hö runt lunch, men de får de klara sig utan. tyvärr.
Men som ems skrev så fick de vid 19…och i mina tidigare stall har de alltid fått vid 19… Men menar ni alltså verkligen att det inte är okej? För jag vill ju inte att de ska svälta ihjäl… Men om de står på halm då? Då har de ju lite att tugga på under natten?

Det bästa är enligt mig att ge hästarna hö minst fyra ggr per dag om man inte kan ha dom på fri tillgång hela tiden vill säga, det har jag när betet försvinner helt…
Jag skulle även rekommendera att låta hästarna äta hö en stund innan dom får kraftfoder, de bästa för magen och dom vräker inte i sig maten på samma sätt då, men det kan ju kanske vara svårt att ordna?
Sunglasses
Nej då, det är inga problem. Jättebra tips, det ska jag tänka på.
ang tiden på kvällsgivan.. det beror ju lite på hur mycket dom får.. får dom mycket mat så äter dom ju ändå under hela natten och inte bara direkt dom får maten.. jag tor nog att dte är ok att dom får kring 19, kunde varit bättre, emn funkar

Mina får bara hö en gång om dagen, jag bukar fylla på när det tar slut

jag är osäker på om jag kan slänga ut en hel ensilagebal i hagen till mina gossar. jag tror nämligen att antingen oskar eller calippo kommer att tro att det enbart är hans mat o inte ge de andra tillfälle att äta…
#14 jag tryckte ner jättemkt hö i ett hönät till calippo innan jag släppte de på bete. han hade käkat upp allt på morgonen. men nu står de förvisso på torv och inte har ngt att pilla med så det går ju åt mer antar jag.

Våra får frukost inne kl 7 med grovfoder och kraftfoder.
Utsläpp kl 8.30
Lunchö ute kl 12.
Efmiddagshö ute kl 16.
Insläpp oftast kl 19-21 beroende på vädret och om jag ska se något på tv:n. *Ler*

Peppe går ut vid 6.30 och får hösilage ute, sen får han lunch vid 11-12 bara hösilage, e-middag vid 16-17 kraft+hösilage och natt vid 20-21 K+H på vintern. nu får han hö+halm på kvällen och krafft. har mycket bete kvar som fortfarande växer men kommer nog börja ge frukost denna veckan som kommer
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Frukost 06.00 , Lunch 12-14.00 , kvällsmat 20-21.00.
Mina får hö som räcker i ca 10 dagar (fri tillgång). Sedan får de kraftfoder vid 22-tiden. Det är ju shettiar och en fjording jag har så de får inte så mycket kraftfoder.

#21# Menar du att du lägger ut torrt hö som räcker i 10 dagar ute? Hinner det inte mögla då jag menar nu när det är så fuktigt ute? Eller trampa ner det? Trodde att man la ut hö varje dag fast dom har obegränsat.
Nu får pållarna bara morgon och kväll. Från 1 november får de lunch och middag oxå. Då blir tiderna de här:
Morgon: kl6, ut 8
Lunch: 11-13
Middag: 16:30-17, insläpp
Kväll: 20-22

Nu kommer säkert folk skrika….
pållarna i stallet har fri tillgång på hösilage i hagen, och de får "kraftfoder" en gång/dag. Dock inte på nån specifik tid, men oftast på eftermiddagen/kvällen.
Jag får mina hästar snart och har lite problem med det här med tiderna. Den ena hästens foderstat har ja precis fått och han äter 2 kg hö och 1/2 liter krafft groov vid tre tillfällen under dagen. Jag tycker att det är lite lite hö, och undrar lite hur mycket jag kan öka den. Jag har även lite problem med vilka tider de ska få maten för att slippa åka ut till stallet tre ggr om dan. Men funkar det här då:
Frukost 07.00: 1 kg Hö och krafft groov
När de går ut i hagen direkt efter frukost får han 3 kg hö att ha under dagen
Eftermiddag ca 16-17: Krafft groov
Kväll 19-20: 4 kg Hö eller mer och krafft groov
Eller finns det nåt annat sätt att lägga upp det? Vill liksom helst bara behöva åka ut 2 ggr per dag…
mina får vintertid såhär
frukost 04.45 då får de hö och kraftfoder (de kommer ut ca 06.15
lunch 11.00- 13.00 hö
insläpp ca 17-18 (beroende på väder) hö
och kvällsmat 19-20 hö och kraftfoder

#25# Varför tror du att vi kommer att skrika. Att ge fri tillgång till hösilage är ju bra.

Jen, fy fasiken vad tidigt dom får frukost. Men bra med tiderna det blir ju inte så långt emellan på några mål på det viset.

Nu har ju jag min utlånad, men vi hade dessa tider i stalllet.
07.00 Hö och sen kraftfoder.
12.00 Hö
17.00 Hö
21.00 Hö och kraftfoder

#25: Då får de skrika på mig med. Mina får fri tillgång på hö och så kraftfodret på kvällen.
Men ja, nu har jag småttingar som jag inte får mata för mycket. Blir nog mitt största problem. Har lite för lätt att falla till föga för lite extra godsaker åt hästarna liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#28 För att när jag har fått frågan tidigare o sagt hur jag/vi lägger upp utfodringen i stallet så har folk sagt typ "men guuuud så lite "kraftfoder" han får o bara 1 gång/dag, och varför ska du ge så konstigt foder." Och de har iprincip dumförklarat mig.Höt är det inte nån som har kommenterat. Jag tror iofs det största problemet är va jag ger som "kraftfoder", eftersom det inte är så vanligt….
#31 Jag är nog inte ensam, eller jag vet att jag inte är det. eftersom de andra 2 pållisarna i stallet får samma utfodring:)Men eftersom alla har blivit helt förskräkta innan så tror man ju att alla andra(okej, det är att dra alla över en kam, men så blir det ju efter ett tag) ska opponera sig mot det…..
Men det känns ju skönt att veta att inte hälften hoppar på en o slår en 

Emle, så fodrar jag också, fritt med grovfoder och kraftfoder en gång om dagen. Stona får ganska lite och hingsten får rejält, dels växer han och dels så går det mycket energi sen är han kräsen också…..kraftfodret får dom på kvällen vid insläpp/nattning.
Ingen som kan hjälpa mig?
#29 ja, det är stallägaren som går upp så tidigt och fixar allt på mornarna innan hon ska jobba.

#34 bygg sådanhär foderhäckar och ge fritt med hö och kopletera med kraftfoder när du tar in hästarna funkar super bra.

hej har ochså fri tillgång höensilage och sen på kvällen får de kraftfoder .tycker det funkar jätte bra .
wanda

#36 praktiskt, men jag är lite rädd för hovar som fastnar i rutorna.