vad tycker ni om det?
Nu kommer ni tycka jag e helt vrickad i huvvet men jag vill höra iallafall..
Funderar massor på när Nisse ska bli betäckt.
Vad jag ska ha för hingst.
Antingen fjord,fullblod eller arab?
Det är såhär att jag vill ha en häst jag kan ha att tävla med när jag blir 18 ev. i hoppning.
Så alltså måste avkomman bli över 1,50.
Vad tycker ni?
Stämpla mig inte som ngn "idiot" nu utan jag tänker bara högt.
/Elin

är inte särskilt insatt i aveln men om du vill ha storhäst så går väl fjordingshingsten bort. Det finns väl inte många som är över 150, eller?
Nädå du blir nog inte idiotstämplad här. Det är värre för mig då jag vill betäcka mitt sto helt utan stamtavla. Anledningen till detta är att hon har så underbara gångarter.
_"Rätt häst har varken ras eller färg"
_Jag tycker att du ska kika runt på olika hingsar och fundera på vad du vill få ut av avkomman. Titta på massor av olika hingstar och välj den som passar Nisse bäst.
//mandysan

kollar runt lite på raser…araben är ju inte heller så stor så om du betäcker med en arabhingst så är det inte säkert att fölet blir storhäst. Hur hög är Nisse?
Just det! Jag vet en jättefin hingst som Nisse kanske skulle tycka om? Annars tar Foxen han..
Zagal XI heter han (PRE). Ska se om jag kan hitta hemsidan…
Titta under avelshingstar.

Finns väldigt bra x -ningar med hbl/fjording tänk bara på bla Silver EM- fältävland(Ponny iof)
Men annars är jag lite rädd att rek. x-ningar
Oh, Zagal är inte fel! Men kolla gärna på avkommorna också, vad det har blivit av dom som hingsten tidigare lämnat… Det ger nog en ganska bra hint vad du kan vänta dej. Lycka till! :D

Nu för tiden så avlas det mer och mer på fjordingar som är höga sa min uppfödare i förra veckan när jag träffade henne. Folk vill ha höga fjordingar sa hon. Men är din fjording liten så är väl risken att du får en mellanstor fjording. På ca 140-145 cm.
hbl/fjording har jag träffat flera stycken!! trevliga hästar! Miamaria känner Silver mkt mkt väl så hör med henne hur han är!!

Jag rekomenderar inte en korsning. Har man själv en fin fjording som är stamboksförd och ev premierad som din kommer att bli så satsa på en renrasig.
nisse är 1,43 m
/Elin

Ok! Men tar du då en stor hingst så är det ju chans att du får ett stort föl. Min Gejsa är bara 137 cm. Hon fick ju ett 135 cm föl. Hingsten är 138 tror jag det var.

fjording/arab är en helmysig korsning. tycker jag iaf =P
Jag va inne på power boy ett tag. Men han e inte över 1,50.
+ att han bor så långt bort.
/Elin
Power boy finns på semin så det kvittar ju
Jag kan rek att korsa in arab då det är en mkt bra ras, Mkt korsningar görs med arab. Du får en lite lättare modell än om du tar ex halvblod.
#15 ja, men eftersom det blir Nisse första föl vill jag inte börja med att seminera.
/Elin
#16 VA? det är ju det bästa man kan göra. Vad skulle vara fel i det?
Det rekommenderas att man inte ska ta semin första gången utan naturligt.
#18 nä nu har ni fått allt fel för er. ALLA halvblod i stort sett idag semineras. Hingsten kan definitivt göra mer skada än den som seminerar. En fjordning är inte liten att gå in i och man gör ju sen ändå ultraljud för att kolla om den är dräktig. Vi går in i shetlandsponnyer så att gå in i en fjording ska inte vara några som helst problem.
blir det inga komplikationer vid fölningen för Nisse då?
Alltså om hon aldrig träffat en grabb innan fölets födsel..
/Elin
#20 nej det blir det inte. Som jag sa så använder man sej av semin mestadels idag på stora hästar. Det är ett mindre ingrepp att seminera än att betäcka för seminerar man gör man det precis på dagen då honhar ägglossning. Det kollar man. Betäcker hingsten gör den det flera gånger och uppmot 10 om det vill sej illa. DET kan göra mer skada
hade vi haft semin på shetland skulle jag föredra det framför naturlig betäckning. Det tar minst skada på stoet.

Anledningen till att det rekommenderas med naturlig betäckning första gången är för att stoet lättare tar åt sig. Läste detta här om dagen i en tidning som hade en artikel om avel.
#23 tror inte det är snat riktigt. Man kollar ju dom så bra vid semin och tar dom exakt så jag tror det är det bästa

#23# Har också läst det.
man ska inte tro på allt man läser

Nej, säkert inte och absolut inte vad man läser här. Inget elakt till dig nu. Men man vet ju inte vem som skriver här. Det kan ju vara ett barn som utger sig för att vara duktig i ett visst ämne.
Men jag litar nog hellre på en ridtidning än någon annan här.
Spermier kan ju bli dåliga i hanteringen tex. Men vid vanlig betäckning är det sas inga mellanhänder. Om du förstår hur jag menar.

fullblod om du vill ha större avkomma tror jag…
ja snart finns det nog seminstationer ute i det fria!
Tror att det är begreppet handbetäckning som kan ställa till det för stona… vid fri betäckning borde det fungera… "el naturell"
*lättsam ton*
#27 sant men litar man inte alls på folk och inte vill ta åt sej vad andra skriver ska man kanske inte vara här alls?
Med spermahaneteringen säger jag inget om för visst kan det bli fel. Lika mkt fel som att en hingst ju faktiskt kan vara steril. Hade själv en hingst som blev det hux flux så garantier för att man betäcker är det inga. I semindosen tillsätts även bakteriedödande medel.
#30, det är väl självklart att man litar mer på vad som står i en tidning, eftersom artikeln ifråga är skriven av en veterinär (om jag inte minns fel, tror jag skummat den) än något som någon okänd person skriver på internet.
Hade jag varit i valet att betäcka, så hade jag utan att tveka gått efter vad som står i en tidning om saken, än vad någon säger på internet.
#31 nä jag litar inte på alla vetrinärer. Långt ifrån. Skulle jag göra något och jag var osäker skulle jag frågat veterinären hemma som man litar på. Bara för det är en veterinär som skrivit betyder inte att det stämmer alla gånger.

Jag tror inte man ska tro på allt man läser och hör oavsett vem som skriver/säger saker och ting. Har varit med om veterinärer som verkligen varit ute och cyklat. Då dessa gör fel blir det dessutom ofta väldigt allvarligt eftersom folk tror sig kunna lita på dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#30# Nu får du väl ge dig iaf. Du skriver att en hingst kan bli steril. Visst! Men hur ofta blir en väl använd hingst steril? En på 1000 eller?
Likadant så får man väl själv bestämma om man ska tro på den som skriver här eller inte. Sluta vara här är väl kanske lite väl drastiskt.
Sedan så litar jag mer på utbildade veterinärer än tex som du en 26 åring. Vad har du för utbildning i betäckning tex? Hur mycket avel har du sysslat med?
Ingen som vet en snygg arab hingst på ca 1,50-1,55 m i östergötlands trakten?
/Elin

Synd om du verkligen tänker korsa hästen. Eftersom du har färdiga papper åt Nisse.
#34 en hingst kan lika lätt bli steril som det kan bli fel på semindoserna. Så menade jag. Dvs det blir mkt sällan fel på doserna.
Vad jag kan och inte kan för att bara vara 26 i dina ögon har du inte med att göra. Var jag jobbar eller har jobbat och sysslat med vet du inte heller. Tycker du är lite väl snabb att dömma folk för att vara så gammal som du är. En typisk person som vill få bort folk från forumet genom hets.
Gejsa: Eftersom jag vill ha en häst att tävla när jag fyllt 18 år så får de bli så. Eller vet du ngn godkänd fjording på 1,50 + ?
Tror inte jag har möjlighet att få ytterligare en häst till, alltså att köpa eftersom vi inte har eget stall eller så.
Och jag tänker inte sälja Nisse.
Så får de bli.
/Elin

#37# Vem bedömde vem först? Inte jag iaf.
Du började med att om man inte litar på folk här så ska man kanske inte vara här. Förvisso. Men ska man inte kunna lita på en stor tidning som gör stora utgåvor varje år i jämförelse med vad du skriver. Ja, då vet man inte vem man ska lita på längre.
Och eftersom du var så säker på ditt skrivande så var jag bara tvungen att fråga vad du kan. Är man 26 år så kanske man inte kan mer än en utbildad veterinär som både har läst sig till sin examen och troligtvis arbetat som vet länge.
Och hur menar du att jag vill få bort folk genom hets?? Det var faktist du som började skriva att man inte skulle vara här. Jag har aldrig nämnt det någonsin någon gång. Tycker det är lite väl drastiskt. Och hets! Precisera dig tack!
Sedan dömde jag inte dig. Utan frågade vad du kunde.
Men du är duktig på att förvränga orden.

#38# Eftersom jag inte tänker avla just nu på Gejsa så har jag inte tittat på några hingstar. Men du får väl Lill-blacken som jag? Du är väl med i fjordföreningen. Där kommer det ju ut en gång om året, årets hingstar. Där står ju allt. Ev att det står på hemsidan också. Du kan ju kolla där. Det kostar ju inte mycket att betäcka. Men det blir ju dyrt sedan med maten och uppfödningen i ca 3 år innan du kan börja rida. Men det vet du ju.

Nu kan jag inget om avel, men fick en tanke, man kan väl ringa till stuterier och sådana som håller på mkt med betäckningar. De BORDE ju om några veta vilket som är bäst mellan naturlig betäckning eller insemination (eller va det nu hette…..:)

Om du ska betäcka då ska du betäcka med en fjording, mycket för att ett föl har rätt till en stamtavla och hur du än gör så kommer du att få en korsning med fjording. Alltså inte en ren tävlingshäst för dom högre klasserna. Då är det mycket bättre att göra en fjording som du även i framtiden kan avla på med stam. (Fjordingar är bra hästar inget man behöver förstöra genom att korsa in annat, det är bättre att avla på fjordingar för dom kvalitéer dom har.
Nu är det inte förbjudet att tävla hästar under 148 när man är över 18 år, det är bara det att man tävlar hästen i storhäst klass inte som ponny. Du skulle ändå få en korsning som blir en mycket liten häst inte en stor jättetävlingshäst.
För mig skulle det finnas två alternativ 1, betäcka med en fjording 2, köpa ett föl av önskad ras. Kostnaden blir ungefär den samma, det är inte många uppfödare som går puss på sina fölungar. Jag räknar med att Kiaras föl med betäckning och vaccineringar kommer kosta mig ca 16-18 tusen att få fram och då är det en liten ponny. Jag hoppas på att det blir en maxad B-ponny. Det är inte billigt och du får en period som du inte kan rida ditt sto. Se på CBA hur spännande och roligt det var att beställa ett föl från någon eller åk runt och leta efter ett bra föl redan i år, i höst får du ju hem den och tu kan till och med välja kön.
#37 jag håller med dig helt och hållet.
jag ahde valt ett fullblod. Speciellt om du vill tävla senare, se är ju stora, så du växer förmoidligen inte ur hästen.. En arab behöver inte bli så stor..

Elin, vill du ha en storhäst att hopptävla med så ska du inte välja en fjording, inget dumt om fjordingar men jag skulle inte kunna tro att den fjording precis över ponnymåttet går runt 110 - 120 hoppningar, kanske i extrema fall men jag har inte sett någon. Hade jag varit du så hade jag precis som Eve säger, valt ett fullblod. Om man vill ha in den ädlare linjen som funkar bra vid hoppning. Du kanske uppfinner en ny hästras. ;)
Till att börja med, vad är Nisse för ras och vad har Nisse för bra egenskaper som du vill föra vidare och vad har Nisse för mindre bra egenskaper som du vill att ditt hingstval ska ha bra på?
Till att börja med borde du nog räkna bort både fjordhäst och arab om du vill ha en hopphäst. De hoppar helt enkelt inte nog bra och ger inte nog med storlek.
Sedan så undrar jag vad du har för häst där både en arab, fjording eller ett xx skulle komplettera bra..?
Ska du hopptävla finns det egentligen bara tre raser att välja på, fullblod, anglo och någon ras utav halvlbod.
jag tycker du ska satsa på en fin fjordhingst som passar till ditt sto om du ska avla på henne.
är du ute efter nåt annat så tycker jag du ska köpa en häst istället för att korsa fjordingen med en annan ras. Chansen att få en avkomma som är duktig på att hoppa är 50/50 Då är det ju bättre att köpa nått som du vet kan hoppa istället.
Min pålle har diverse korsningar efter sig (har varit avelshingst, har över 100 avkommor).
När han var knappt 3, rymde en shettisdam in i hans hage - avkomman blev liten B-ponny med nordisstuk, nordis i miniformat.

#45 nisse är en fjording.