Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2406 ggr
Struten
0

styltor..

ja hatar o rida den här årstiden när man inte fått på snösulorna ennu, bygger bara en massa styltor och vi har bara kanske 2cm snö men de blir styltor endå:( o de sku viisst komma mer snö..och de är ennu ett par veckor kvar tills hovis kommer och slår på nya skor och snösulorna .. ha ni nå bra tips  om hur man kan göra för att undvika styltor?

Linda
0

VA!! Har ni snö????

Struten
0

2 cmFundersam inget att skryta me änn..:P väntar på att de ska börja snöa ordentligt ;D o de va nån som sa att de sku komma mer ..;P

jen
0

ibland kan det hjälpa att smeta på hovfett i hoven, eller låta bli att kratsa ur hovarna innan ridturen. (fast kolla så att ingen sten sitter där förståss)

reddie
0

Åh, vad härligt med snö. Jag använder aldrig snösulor, visst blir det styltor men de lossnar då man travar.

Struten
0

#3 de där me hovfettet tro ja ajg ska testa:) men ja måste tyvärr kratsa ur innan ja rider då hon har styltor när hon kommer in från hagen:/
#4 mjo offtast lossnar dom ju då men iblamnd om man typ skrittat jätte länge så sitter dom fast så hårt så dom inte lossnar i traven typ om de är lite kramsnö:/ och om man bara ttar en skritt tur i skogen kan de bygga på ganska rejält tyvärr :(
 nå andra ideer?:D har hört nångång nått om glasslock..kommer inte riktigt ihåg hur de var nån som vet?;P

Linda
0

#5 Glasslocken är jätte bra!

Struten
0

hur gör man me dom? är de bara klippa ut lika stor som hoven och sen trycka under kanten på skon?:P

jen
0

#6  javisst ja! dom  hade jag glömt!

Linda
0

ja om du har en gammalsko kan du ha den som mall minus några milimerer:)

Lycka till!

Struten
0

ok;) tack, ska testa på freda;P

NinaToy
0

Jag brukar smörja in hovarna med hovfett. :P Det glasslocket har jag aldrig hört talats om. :O Hur sitter det fast?

MiaMaria
0

Har aldrig heller hört om glasslock, de va verkligen något nytt. Brukar alltid se till att sko med snösulor i september början på oktober så det är klart tills snön kommer. Jätten som jag rider nu har pg-beslag fram så där fastnar de inte så mkt, inte vad jag märkt än iaf o bak brukar de ju inte fastna så mkt som tur är.

jen
0

#11 man kilar "pressar" in det i skon

emsems
0

men hur får man då ut den??

jen
0

det är bara att dra loss den igen Flört

gejsa
0

Det var faktist Stenis här på forumet som tipsade om detta förra vintern. hehe

Lyrik
0

Brukar smörja in undersidan med fett. Fast det hjälper inte så länge.

Min pålle får styltor fast han har snösulor bak, fram har han sina ringskor+sulor, där får han värst med styltor.Ledsen

Ta med en hovkrats, så kan man stanna och banka ur styltan.

NinaToy
0

#17# Ja fast inte om man har en så pigg häst så man inte kommer upp igen. ;)

Lyrik
0

#18 Brukar funka på min pigga gubbe. Nackdelen är att man inte får ut styltan eftersom den packar sig så hårt i hans hovar, knappt man får ut dem med hammaren =(

Rider mest barbacka, svårt att komma upp då =)