Skodde min häst!!
Har idag skott för första gången på över ett år! Känner mig otroligt stolt!! Har försökt få tag i någon hovslagare, men ingen har tid.
Kände till slut att jag var tvungen att sko henne själv, eftersom vi ska rida hubertus nästa helg och jag har inte tid i veckan. Gissa om det var jobbigt, men resultatet var alldeles perfekt!
Kan inte förstå hur jag orkade sko en massa hästar förr och inte bara mina, utan även andras. I och för sig är det flera år sedan sist, men ändå!!
Hur har ni andra? Någon annan som är utbildad och kan sko, eller tar ni ut hovslagaren? Är hovslagaren utbildad och har "licens" och hur mycket kostar det?? Undrar också var ni bor.
Här kostar en rundskoning allt från 200-700:- och vissa hovslagare står för skor, andra gör det inte. Vissa är utbildade, andra åker runt och skor, bara för att tjäna lite extra pengar… Själv bor jag på Gotland.
här i umeå kostar det från 500 kr. då olicenserad. för licenserad kostar det ca 900kr. inga skor ingår
jag betalar 650:- inkl skor, vitt….

här kostar det mellan 600-900 rundskoning (licens) och 125-400 (icke licens-licens) för verklning. det är dom priserna jag har använt mig av (eller inte då olicenserad, men vet andra som har honom för att han är billig)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag betalar 950 tror jag, vitt… Licensierad och duktig hovslagare :)
jag betalar 600 för skoning fram och verkning. Vitt såklart och en lugn och trevlig hovis som verkar kunna sin sak.. =) Skoning runt om kostar 900 kr, tror jag. Bor i Västra Götaland.
jag betalar 950kr för en helskoning vitt
Mycket dyrt tycker jag då alla hovisar bara höjer och höjer sina priser hela tiden. För 2 år sen betalade jag 550kr….nästan dubbelt så dyrt nu

Skoning runt om i Malmö kostar från 600-900, jag har en jätteduktig hovslagare som skor min runt om för ca 500 kr. :)
jen, jag tror höjningarna har att göra med att många går över och börjar sko vitt nu.
Men jag kommer kanske och konkurrerar om några år, får se vad framtiden har att utvisa ;)

#8# Du är varmt välkommen att sko min häst! :)

Jasså slo! Funderar du på att bli hovslagare?
Jaa, tanken har slagit mig till och från… Faktiskt :) Älskar att jobba med händerna, spelar inte så stor roll med vad. Och hästar är kul att jobba med ;)

Min rygg hade aldrig pallat det. :/

Min rygg hade aldrig pallat det. :/

Nej, man måste ha stark rygg och fysik för att orka det. hu ja
Börja lite smått några timmar i veckan, så märker man vilka muskler som behöver byggas för att hålla rygg och allt sånt där det ska vara så man inte får skador ;)

Ja, styrketräna är nog inte fel då. Lycka till!

Ja här är priset lite olika beroende på vilken storlek jag har på häst. ;-)
Betalar ca 700:- för varmblodet (vinter med broddar och skorna inräknade), 600:- sommar.
Betalar ca 500:- för Dixi vinter och 400:- sommar.
Sedan tillkommer bensinkostnaden på ca 200:- per gång. Men min hovis är värd varje krona.
Hade en annan hovslagare förrut då jag hyrde in häst. han var billigare, men usch vilket dåligt jobb han gjorde.
Men denna billigare kille han har de flesta hästarna där jag bor. Så jag står ensam egentligen med min vita hovis med licens. ;-)
Men han är värd det och kaffet jag bjussar på också. hihi
Jag bor i Älvkarleby.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

125:- för en verkning och 350 för fram.
Min gamla hovis tog 900 kr för normalskoning runt om. För Lyriks skoning (ringsko+sula fram, vanliga bak) 1200 kr för nya skor.
Hans lärling tog 1000 kr runt om…
Min nya tog 850 kr sist för nya skor bak, gamla fram.
Hovslagarna är dyra i Uppland.

Då verkar jag ha det rätt billigt i alla fall då Lyrik. Jag bor ju också i Uppland. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#20 Var?
En hovis tog 1500 kr för fyrhålsskor, 4 snösulor och 16 broddar.
Jag vet inte vad min nya hovis
tar för nytt runt om. Köper dessutom sulorna (till fram) själv på GG, så jag vet att det blir rätt sort, de kostar 67 kr paret. Håller ca 2-3 omgångar. Hovis sprutar antingen in hästsilikon eller Soul Pack under sulorna.