oansvariga grannar!!
Jag blir så förbannad rent ut sagt!
Våra enda grannar har skaffat sig häst ett russföl..våra grannar ÄR kriminella och ett riktigt pak, vi gjorde upp med dom att dom inte fick släppa ut någon häst förän dom fixat elagrigat men idag strax efter att ja kommit hem ser ja hur mina hästar galloperar vilt i hagen så jag rusar ut dirket å får se att dom har släppt ut fölet helt ensam o gått därifrån utan att ha gått ett varv runt hagen med honom :O
Hagen är indelad i olika sektioner så de lilla fölet sprang igen trådarna om o om igen o mina hästar va i extas "åh en ny häst!" typ. iallafall ja fick bort mina hästar från stängslet (dom har väldigt respekt för elstängslet) men de lilla fölet sprang runt o försökte ta sig ur sin hage o komma över vägen till mina hästar ja va ensam där med tre hästar som va helt vilda näst intill i säker 15-20 min innnan grannen kom o liksom "oj hur kom han dit? aja han är ju fortfarande i hagen" dom total ignorera mig i ja koka av ilska så ja fråga dom om dom hade stömmen i och fick till svara "nej" o då jävlar blev ja förbannad o skällde ut dom så tog dom hästen o bara gick helt utan att ens kolla om han skärt sig på tråden elr nåt sånt.
asså ja tycker bara det är så sjuk oansvarigt att göra så! :O
Har de ett föl ensamt alltså?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag håller med dig om att det är oansvarigt att göra så mot sin häst. kan du inte be dina föräldrar prata med grannarna?

1,2# japp ett ensamt russföl så ska nån kompis ha nåt varmblod där oxå men det har vi inte sett ett dugg av :O så ja tvivlar starkt på att de finns nån mer häst än bara fölet.
Jag har pratat med mamma o pappa o pappa ringde o prata med hon som äger hästen o hon sa att det var hennes "kusiner" som släppt ut fölet även fast ja vet att de va hon o hennes kompis :S
enligt mig så gör man bara inte så dom fick hit fölet för snart 3 veckor sen o har inte fixat ett elagrigat än o ida släpper dom ut honom o går därifrån :o som tur va hände ju ingeting men de är hemskt gjort ändå!

det finns väl regler på att en unghäst inte får lov att vara själv?

allt ja vet är att man inte får ha bara en häst man måste minst ha två.

det är inget krav än.
jag har för mig att jag läst att ett föl inte får vara ensamt alls fram tills den är en viss ålder. sitter o letar just nu,.

okej visste ja inte ja trodde de va #igeonom"
okej för ja tkr de är konstigt att bara släppa ut en häst om man har två :S o stort va de inte, men verkligen jätte gulligt som alla föl men men får hålla span på dom vi har ringt deras hyresvärd oxå o om det elr nåt liknande upprepas ska ha ta dom ett tag :)

annars kan ni ringa länsstyrelsen och prata med någon inspektör där.

ja hur funkar det där när man ringer o anmäler någon? vi har gjort de uppe hos min morfar en som håller på med trav o vansköter sina hästar nåt så in i helvete men ingeting händer "/ så ja undrar hur de fungerar egentligen.., har sökt på internet men har inte hittat nåt riktigt…

Kan uppdatera och säga att dom släppte ut fölet dagen efter igen och den här gången stod tre st och passa på det men när han rusade in i staketet och fastnade stod dom bara och skrek på honom han blev då ännu mer stressad och stängslet gick sönder så nu har inte fölet varit ute på två dagar. Jag tkr det är hemskt att göra så framför allt mot ett litet föl "/

#11# Ring djurskyddet eller polisen, vad som helst. Dom kommer ju att förstöra detta stackars föl för hela livet. 

jag tycker det känns rätt uppenbart att dessa människor inte är kapabla till att ha häst om det är som du beskriver.
ring på länsstyrelsen och be att få prata med en inspektör, det kan man få göra anonymt om man vill också. förklara hur läget är, så detaljrikt som möjligt och säg att ni vill att de gör en akut inspektion.
hoppas att det löser sig med det stackars lilla fölet..
medarbetare på djurskydd.ifokus

12, 13# Vi har pratatat med deras hyresvärd och han säger att om det upprepas igen så ska vi anmäla…ja vill göra det NU! men pappa säger att vi får lyssna på honom.., Ja man kan väl görat anonymt? för det är nämligen så att hon som äger fölet jag och hon har en gemensam kompis…känner ej hon som äger hästen men de kan ju bli lite jobbig situation då "/
det kan inte vart så gammalt lite över ett halv år drygt skulle ja gissa på..

visst kan du anmäla anonymt #14, absolut!! men kom då ihåg att börja med att berätta för inspektören att du vill göra en anonym anmälan.
om du inte gör det, utan namnger dig själv, och djurhållaren vill veta vem som anmält, så är inspektören skyldig att uppge. om du börjat med att säga att du vill vara anonym, har de ju inget namn att ge och får då säga att anmälan var anonym.
jag hoppas verkligen att ni får ordning på detta!!
det verkar som att fölet är nyligen avvant om det är bara strax över 6 månader, och då är det mycket stress (oftast) inblandat ändå. så ensamstående och med den stress ägarna utövar är det definitivt en dålig miljö för fölet. skulle lätt kunna utveckla beteendestörningar och/eller magsår..
Hur går det för det lilla stackars fölet?
jag förstår inte riktit hur du tänker.
Om dina grannar har häst o inte kan sjöta den, så får du ju prata med dom. Du kan ju inte bara stå å se på.
O Du har väl staket så att inte dina hästar går ut.
Om det rider för bi någon, så måste ju dina hästar stanna kvar.
Jag för står inte hur du menar.
Lena.P är jag i verkliga livet.

17# ja som ja skrev mina hästar går inte ut då dom har väldig respekt för elstängsel :S dom blir uppspelta när dom ser de lilla fölet som bara rusar igenom stängslet och är väldigt uppstressat, det är aldrig nån annan som rider förbi mina hagar förutom jag för vägen slutar uppe på gården och närmaste hästgård ligger 7-9km från mig. Nu är det ju närmare till nästa "hästgård" då grannen tagit hem ett föl, det är ett väldigt logiskt beteende hos mina hästar att bli nyfikna o börja undra när fölet är stressat och rusar igenom stängslen..de förstår väl du oxå?
Jag har pratar/skällt ut dom flera ggr och allt som hänt är att jag fått ett "dåligt" rykte nere i samhället så gör dom nåt sånt med fölet igen så anmäler vi dom!
15# Ja det kan nog stämma för det är väldigt stressat o stisigt o känner sig nog inte alls trygg hos dom människorna han hamnat hos…"/
16# har inte sett fölet på 3 dagar nu håller järnkoll på grannarna…dom har inte haft ute de på hela helgen..:S
Rymmer fölungen ut ur sin hage och springer upp till era hästar och eras hästars staket ? ?

hade inte jag varit ivägen hade han rusat igenom mina hästars staket, men ja föste tillbaka honom i sin hage igen.
Å sen undrar man varför russ är envisa, dumma och vilda…..hmmmm

joo den här om de inte sker en stor förändring så kmr fölet bli helt förstört 

sådana som de ska inte ha häst. förstår att du blev förbannad, men var inte stoet med fölet då :O
Är fölet helt ensamt på den gården? Bara det ska man väl anmäla!

nej den är skilld från mamma dom som äger fölet har inte modern, men dom säger att dom ska ha ett varmblods sto oxå men dom släpper bara ut fölet o nåt varmblod har man inte sett skymten av…så vi försöker lista ut om det finns en häst till innan vi anmäler dom för att ha ett ensamt föl…

#25# Spelar ingen roll, hur dom än gör är det fel. Har dom varmblodet inne, utan att få gå ut är det fel, har dom fölet ensamt är det fel. Så anmäl du, i morgon redan för fölets skull.

Dom har fölet ute nu så sitter jär o har järnkoll på dom…..han springer runt o yrar som han gjort tidigare men verka ha lugnat sig..?
Ska man ringa polisen elr länsstyrelsen elr var ska man ringa? har aldrig anmält förut så ja vet inte vart ja ska ringa…

Om du ringer polisen så hänvisar dom vart du ska ringa i ditt län.

Tänkte på det du kanske kan fota/filma lite som bevis att han är orolig och ensam i hagen också. En bild säger ju mer än 1000 ord. :)

Tänkte på det du kanske kan fota/filma lite som bevis att han är orolig och ensam i hagen också. En bild säger ju mer än 1000 ord. :)

okej tack :) okej jo ja ska försöka fota elr filma honom!

#27 tänk på att även om fölet verkar lugnt så kan det vara ordentligt stressat. i studier jag har läst kring separation av föl och sto så var de föl som verkade lugnast de som var mest stressade.
det kan också vara så att fölet helt enkelt börjar ge upp, vilket man skulle kunna se som en form av learned helplessness, och det är verkligen inte okej.
på www.lst.se kan du hitta "din" länsstyrelse och utgå från det. ring växeln och förklara att du vill prata med djurskyddet.

32# okej tack så mkt!
#22 Jag tror inte du förstod vad jag menade. Många gnäller över att russ är ouppfostrade och envisa eller tokiga. Det är klar att de blir det om de behandlas som detta lilla föl behandlas.

Kan uppdatera o säga att grannens hästar är ute nu det är en FJORDING inget VARMBLOD :O
båda hästarna går lugnt i sin hage men var har den här fjordingen hållit hus i flera veckor? :O ja fattar ingenting.
Har ej anmält då de inte gick o komma fram :S