Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 863 ggr
IdaS-A
0

"hästköpare"

Har fått mail ifrån ett annat land, där en person utger sig för att vara hästköpare. Uppenbarligen en bluff. Tröttnar dessa aldrig? Borde inte få napp?!

Mailet är skrivet på franska och på engelska, står typ "jag sätter in pengar till dig och en kontakt till mig hämtar hästen på utgiven adress"

Håll ögonen öppna för bluffmakare ni som ska sälja häst.

Stallmima
0

Jag fick oxå mail från ngn engelsman på min annons. Denne frågade "om jag var den rättmätigare ägaren" !!   Den mailen åkte i papperskorgen direkt.

jsca
0

fy, man får passa sig överallt idag alltså.. Hur långt ska allting gå :S

fridak
0

det finns även dem som verkar riktiga, som skickar en check och så visar det sig att de missförstått summan så om något kostar 300sek så har de skickat en check på 300euro.
säljaren ska då föra tillbaka pengarna som "blev över". senare visar det sig att checken inte hade någon täckningen och säljaren har då skickat iväg prylen som h*n sålt och gett tillbaka pengar som egentligen inte fanns.

cordenia
0

Är det någon som vet om det är väldigt vanligt med sådna bluffare??
En av mina vänner fick ett sådant mail i veckan av någon kille från Irland som ville att hon skulle skicka sin häst dit, men den här killen skulle står för alla ev. kostnader
tyckte allt verkade väldigt mystiskt Obestämd

gejsa
0

Verkar som dom flesta som annonserar får sådana mejl. Jag har också fått flera olika. Vet inte om det blir virus om du svarar på mejlet. Alla sådana mejl kastar jag i papperskorgen bara.

IdaS-A
0

Ja det verkar vara vanligt, får nästan varje gång jag annonserat. Men det är lätt att känna igen bluff mailen då de skrivs antingen med mycket taskig engelska, ser ut som ett standard mail som inte frågar något om hästen osv. utan bara att de vill köpa den.

Skrivet på flera olika språk. Påhittat namn (tror jag iaf eftersom det ofta är konstiga namn)  Massa mellanhänder inblandade. Osv. Tror inte många går på detta faktiskt.