Val av förs.bolag
Ja nu börjar det dra ihop sig så jag har kollat runt bland olika förs.bolag. Efter tipset om att Folksam har en mer fördelaktig förs. för bl.a. araber så var jag ju tvungen att kolla upp dom lite extra.
Så nu är det bestämt….det kommer bli Folksam till Mirabil.
Jag satt och klurade på detta med alla de olika försäkringarna som finns. Givetvis kommer han ha en bra vet.vårdförs., en A1:a.
Sen kommer han att få en A1 livförs. men att jag kommer nog bara ha minibeloppet (5000:-) till en börja med.
Jag tycker att det kan kännas lite makabert att kunna tjäna pengar på sin vänns död!
För mig sitter inte värdet på hästen i hur mycket jag får ut på hans förs. om han skulle dö.
Som damen på Folksam sa att de flesta ser det som en tröst att få pengar för sin häst när den dör, men för mig finns det ingen summa som kan ersätta en sådan förlust!
När min gamle dog kvittade det fullkomligt för mig om och när jag skulle få pengar för honom, det hade inte spelat någon roll om det hade varit en miljon, det hade inte kunnar ersätta honom ändå.
Hur resonerar ni???
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag har inte mina så högt i livförsäkring. Men jag ser de pengarna som en hjälp att kunna köpa åtminstone ett föl om olyckan skulle vara framme. Pengar kan inte ersätta en förlust av djur eller människa, men utan häst vill jag inte vara och de kostar som bekant endel att köpa.
Jag har tagit över Foxens försäkring från förra ägarna. 25.000:- i liv. Inte ens hundra miljarder skulle kunna ersätta henne. Men jag ser det som pengar att kunna använda till en ordentlig begravning på ett fint ställe.

det är ju självklart att ingen häst kan ersätta den man har. men pengarna man får ut i livvärdet kan ju ivf köpa en en ny häst om man vill. hästen blir inte samma sak, men kanske en ny vän.
tog över försäkringen på calippo- 25' i liv, vilket jag tycker är lite mkt när jag gav 14 för honom. har funderat på att sänka den så jag får billigare premie.
brago är livförsäkrad för 1500 för det vad var han kostade mig.

Jag har mina försäkrade hos Folksam. Kan ge exakt summor om du vill.

det jag tänker på är att kunna betala för en värdig avslutning för hästen…inte att tjäna pengar för han dör.
Försäkrar mina 2 i 50 000kr veterinär och sen Pim 2500 i liv och Fontane 25 000 (deras inköpssummor)…men kanske blir att jag minskar Fontane till 10 000.. Inte bestämt mig än. Vet inte vad som är bäst. Totalt ger jag 4370kr i året för båda just nu
trots att det är så att inte pengar ersätter hästen, så är det ju faktiskt så att om man av någon anledning inte får ha kvar sin häst så har då iaf inte jag råd att förlora alla pengar jag lagt ut. då skulle jag aldrig ha råd att köpa en ny. så jag måster verkligen få ut mina pengar..
jagär nu försäkrad i agria,men läste att sveland är billigast, så funderar på byta dit. ska se avtalen..
Jag är väldigt kluven. Håller med dig CBA till 100%, men ändå så är det ju aldrig några pengar man förlorar… Eftersom det är ju ändå som tidigare skriver, att det går att ta dom pengarna till ett fint avsked, och kanske börja på ny kula.

Man tjänar inga pengar heller. Åtminstone inte på de småsummor de flesta har sina hästar försäkrade i. Jag har inte för avsikt att göra någon värdigare begravning än att gräva ner den hemma, med tillstånd förstås. Kremation tänker jag inte slänga ut pengar på. Vare sig jag eller hästen blir lyckligare av om hon står i en urna på min byrå. Då tar jag hellre försäkringspengarna som hjälp till en ny häst. Min åsikt.

hur funkar det med försäkringar eg? det måste vara en skada på hästen för att få ut livbeloppet va?

#8 Jag menade inte att man TJÄNAR tjänar pengar på hästend död om du förstår vad jag menar :o)
Jag menade att jag tycker det känns fel att få pengar för en kär vänns död.
En liten parantes…hästens aska rymmer inte i en liten urna somman kan ha på en byrå. Jag kremerade min gamle och hans tunna väger 25 kg…inget man ställer på en byrå eller spiselkransen ;o)
#9 Hästen måste vara så pass skadad att vet. inte ser annan väg än att avliva.
Premien på Mirabil kommer bli 988:-/månad tills det år han fyller 1 år.
Jag har Agria på min gubbe. Eftersom han hade det innan jag köpte honom, så fick det bli Agria. Hans gamla ägare sket i att betala försäkringen (även vaccinationer mm.) så hade försäkringen gått ut när han blev min. Det var på håret att jag fick in honom igen eftersom han var 15 då. Så han fick bara A2 (begränsad liv och vet) i stället för A1 som han hade innan.
I år när han blev 25 försvann Livdelen ur försäkringen, så nu har han bara veterinärförsäkringen kvar.

#10. Strunta i att ha livförsäkrat då om det är så fel att få pengar om hästen dör. Du har ju betalt premier i alla år så varför det skulle kännas fel kan jag inte begripa.
Var har man en tunna med aska i som väger 25 kg?

När jag skaffade min häst Fantasy, så försäkrade jag henne för det jag köpte henne 6000:- kr, och resonerade som att inga pengar i världen kan ersätta henne. Höjde ialla fall hennes livförs. till 20 000 när hon var bättre, och tur var väl det, för jag skulle annars inte haft råd att betala veträkn. samt "kadaverhantering" (står så på fakturan) när jag var tvungen att ta bort henne för hennes knäskada. Samt att jag ej kunnat köpa en ny, för det är ju ändå så att man vill ha en ny,
Nu är det så att ingen kan ersätta Fanta, alla hästarna är olika. Och det är vi människor också. Vi har olika åsikter om allt. Här har ni fått tagit del av mina.:-)

#10 du har grävt ner honom nu va?

#12 Just nu är tunnan i ett skåp i hallen i väntan på att grävas ner.
#14 Nej jag har inte gjort det än :o(
Meningen först var att han skulle få sin sista vila på sitt favvoställe i sommarhagen. Men så kom jag att tänka på att jag kommer kanske inte kunna åka dit och "hälsa på" som jag vill då vi inte vet vart vi kommer flytta.
Jag vill begrava honom på ett ställe där jag kan hälsa på dagligen om jag vill och har bestämt att den dagen vi köper hus kommer han få sin sista vila på ett fint ställe på tomten.
Du förstår säkert med tanke på din lilla Hugin :o)

Jag anser att det inte finns några pengar i världen som kan ge mig mitt djur min vän tillbaka. Men visst ska man ha dem livförsäkrade ändå. Det ger mig möjlighet att skaffa en ny vän, ingen som tar den gamlas plats men ändå någon som kan hjälpa mig i min sorg.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Min tanke går i dom här banorna….
OM det visar sig att Mirabil går hela vägen och blir avelsgodkänd (jag är kräsen där) så kommer han ju automatiskt utsättas för fler "faror" med betäckningar etc.
Då kan jag känna att då utsätts han för risker som han kanske inte skulle bli om han är vallack och då kan en livförs. komma till pass.
För mig är det viktigare med en riktigt bra vet.vårdförsäkring.
Det är intressant att läsa era synpunkter och hur ni resonerar :o)
Vad roligt att vi är så olika ;o)

#15 jag förstår dig absolut!!! men jag hade nog aldrig klarat av att ha hans aska i huset. jag tycker det är jobbigt att veta att han ligger o ruttnar i marken…
jag hade min gamla häst försäkrad för 8000kr
fastän jag fick henne gratis, så hade jag den lilla summan så att det iallafall täckte alla veterinärbesök och andra avgifter i samband med att jag tog bort henne.
när jag köpte Wambezi betalade jag 37000 för honom. Jag har han försäkrad för 25000 så att jag kan betala lite av mitt lån på honom ifall det skulle hända något.(peppar,peppar) Och för att jag skulle kunna använda pengarna till en viss del till en ny häst
Kalle köpte vi för 12000 och har honom försäkrad för 10000 av samma anledning.
Jag hade förut Agria till Wambezi och betalade 400/månad
Jag har nu Folksam och betalar samma summa för både Kalle och Wambezi.