Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7133 ggr
PimTheGreat
0

lösdrift

idag har jag och stall-harmoni varit och kollat stall till Kingen. Vi tänkte, kommer han nämre mig så jag kanske lättare att hinna med honom. var i 2 stall.  Tror vi hittade ett kanonställe, nämnligen ett lösdriftställe…finns så jag kan ha honom på box med om jag vill (utebox) men då Kingen e så rastlös i box så mår han nog gott av att komma ut på lösdrift! Då har jag inte heller samma krav på mig att jag absolut MÅSTE dit varje dag…. givetvis så kommer jag va det ändå, men allt blir alltid lättare på axlarna när man vet att man inte har MÅSTET. Han kommer gå med andra hästar mellan 1-4 år. Kommer flytta han dit senast i slutet av mars… vad tror ni om detta? En lösdrift för en 4årig arabvalack med en matte som har ont om tid….

Maja
0

Låter jättebra! Hoppas han kommer att trivas där!

Vi har våra fyra på lösdrift och alla trivs super! =)

PimTheGreat
0

#1 vad kul att höra! jag har bara hört gott om lösdrift än så länge. Vad jag mer är orolig för är hur jag kommer reagera när det snöar jättemkt eller blåser och e kallt o han e ute….JAG VET…han e häst! och finns vindskydd o skog…:-/ …det är jag o min mesiga hjärna…Flört

Maja
0

Haha, ja, hästar tål ofta mer än vi tror när det gäller väder och vind! :) Nu rider jag ju i och för sig islandshästar, men varken i mitt nuvarande stall eller gamla (ridskola med 30 hästar) så stod hästarna inne när det snöade, regnade eller var annat väder som vi människor ofta tycker är "hemskt". :)

Men b-ponnyn och shettisen i stallet nu står också alltid ute och ser ut att trivas som fisken i vattnet! =)

PimTheGreat
0

men stämmer det som jag hört att de musklar sig bra själva när de e under lösdrift?

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Vi har alltid haft våra på lösdrift och även om jag inte vet hur mycket de musklar sig så är det nog så att de i alla fall rör sig mer än hästar som står mycket på stall. Det gör att de aldrig stelnar till och du behöver inte värma upp hästen inför ridturen (du vet skritta fram och så). Den är redan i rörelse.
 Så lite mer muskler får man nog på sin häst som går på lösdrift då du kan utnyttja ridturen mer effektivt. Sen beror det också på hästens ålder. Yngre hästar leker mer och sätter därmed muskler.

#3 Vi har samma erfarenheter. Hästarna är nästan bara inne i lösdriften då det är sommar och jättesoligt. Vinden kan ibland få några att gå in men regn, kyla  och snö har aldrig fått dem in i lösdriften.

Lösdriften i bakdrunden.

mazze
0

Våra använder lösdriften flitigt vid regn. De kan stå näst intill hela dagarna i den då. Tror att det kan ha att göra med att mina två är riktigt frusna av sig. De är inne på stall nattetid men får gå ut även natt när det har blivit lite varmare.

Tidigare har jag inte varit förtjust i lösdrift, men när jag har sett att hästarna uppskattar den och inte alls är direkt intresserade av att komma in på kvällarna så har jag ändrat mig. När det var som kallast runt 16-20 minusgrader, fick jag hämta dem långt ner i nedre delen av hagen, så kyla klarar de galant.

bell
0

Jag har mina tre hästar på lösdrift och som du säger så är det nog jag som fryser mestFlört

Det blir nog kalas för Kingen att få gå på lösdrift. Bra att det är yngre hästar så det kan bli lite bus ochså.

Maja
0

#4 - Njae, det är nog mycket individuellt. En del hästar rör ju på sig massor på lösdriften, medan andra mest står still på samma ställe. Valacken som jag rider nu har mycket dåligt med muskler, trots lösdrift, men han är å andra sidan en sådan som bara står på samma ställe, skrittar iväg några meter, står där och så vidare! ;)

lisette
0

så länge du känner att du hinner med honom ändå så blir det nog bra!

;)

pippa__
0

Kommer han klara kylan och så?

Skönt me lösdrift om hästen fixar det, absolut smidigast =)

[Rebecka]
0

din häst kommer niog trivas utmärkt på lösdrift.. Det är mera frihet för dom att kunna välja om d vill va inne eller ute..

har sj mina shetland på lösdrift o dom trivs kanon, och det är alltid enklare o smidigare ovh blir mindre jobb när man har lösdrift

PimTheGreat
0

#10 han kommer säkert klara kylan galant! jag får täcka honom efter väder och vind. Han står mkt hellre ute än inne på box som han e just nu verkar det så. han är så rastlös. Detta stället är superfint (ska visa er kort sen) så där är efter alla regler och lagar!!

PimTheGreat
0

ingen mer som har något att säga om lösdrift….vill höra allt..både negativt och positivt! har aldrig haft häst på lösdrift innan….

sus-sharon
0

jag har aldrig själv haft häst i lösdrift, däremot har jag sett både fina och hemska lösdrifter..

mitt vbl-sto hämtade jag från en galet dålig "lösdrift". hon mådde dåligt där och hade det långt ifrån bra. det värsta för henne var väl att hon inte "platsade" med flocken och åkte på en del stryk, samt att hon inte fick tillgång till maten för de högre rankade stona. ägaren skröt om att hästarna hade fri tillgång på silage och hur bra det var, men min hade ingen tillgång till den fria tillgången.

på kvällen brukade hon slänga ut två ikea-påsar med torrhö (ca 4-5 kg), och dom kissade mitt sto i för att få behålla någon mat från de andra..

tog ca två månader innan hon slutade kissa i höet efter att jag tagit hem henne, och ännu längre innan hon var en riktig häst igen (fri från bit och sparkmärken, och med hull och muskler (som lyste med sin frånvaro när jag fick hem henne)) dessutom hade hon jätteproblem med tårkanaler och krustor i huden.

skulle aldrig komma på tanken att ställa henne på lösdrift igen, även om den vore nog så underbar.

medarbetare på djurskydd.ifokus

PimTheGreat
0

#14 usch ja..det där lät ingen vidare. Det är ju viktigt att man kollar så flocken fungerar ihop….

Tusen
0

#14 Låter hemskt men det är nog inte hästhållningen med lösdrift det är fel på. Det var nog flocksammansättningen. I en annan flock hade det säkert gått bättre.

Min erfarenhet av lösdrift är nästintill enbart positiv. Det enda negativa jag kan komma på är att vattnet fryser lite då det är riktigt kallt (-8 grader och lkallare). Då får man vattna lite men ofta istället. Eller skaffa sig en termobar eller något liknande.

Då det gäller kyla klarar hästar det väldigt bra men en del kan frysa lite om det regnar och samtidigt blåser. Men då kan man ju lägga på ett täcke om man vill. Annars vänjeer sig faktiskt hästen vid det och blir mer härdig för varje år.

joooossan
0

Jag har alltid haft mina hästar på lösdrift och både jag och hästarna trivs super med det! Har inte så mycket negativt att komma med det förutom då om #16 säger med vattnet.

Men vi har mycket vatten i vindskyddet och där fryser det inte lika snabbt så det funkar bra :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Maja
0

Vi har vattnet inomhus till hästarna i en stor "balja" och det håller sig faktiskt oftast, ibland blir det till is, men hinner aldrig bli mer en en yta av is, så den slår vi sönder och plockar bort. :)

sus-sharon
0

#16 i det här fallet var det visserligen en usel flocksammansättning, men skicket på lösdriften var lika uselt det. det fanns ett vindskydd där inte alla hästar kunde få plats samtidigt och som var så fullt i skit att takhöjden inte blev mycket att skryta med, ett vattenkar på ca 20-30 liter till tio hästar som fylldes på en gång per dygn, ingen daglig koll på hästarna (en gång hade en ponny spetsat sig på en gren i hagen och gick med det ett par dagar innan det upptäcktes) och som sagt ingen koll på att alla hästar hade tillgång till mat. markens beskaffenhet var lika dålig den, den höll inte för det antal hästar som vistades i hagen.

jag har sett fina lösdrifter också, men den här var bland det sämsta jag sett. och jag finner det inte särskilt imponerande att stå och skryta över sin hästhållning när man har det som ovan, särskilt inte som hon påstod sig vara så himla kunnig.

Tusen
0

#19 Det kanske var tur ändå att den människan hade lösdrift för tänk om dessa hästar hade fått stå stallade i skitiga boxar halva dygnen. Då hade det nog varit många som fått problem med sina hovar bl.a. När man har lösdrift är måtten lika viktiga som boxmåtten. Det finns lag på det dessutom så om hennes lösdrift var för liten så skulle det då översättas till stallade hästar så skulle det då motsvara för små boxar.

sus-sharon
0

#20 stallet var i samma stil som lösdriften, så nej, det var nog ingen höjdare det heller och kanske "tur" att de gick ute.

jag tycker det är helt galet att folk kan ha det på detta vis, och när man ringer och påpekar för djurskydd så rycker de på axlarna.

läser EoD i Skara själv nu, och jag hoppas verkligen att jag och mina kursare och andra på EoD aldrig uppträder så nonchalant som många (inte alla!) djyrskyddsinspektörer och informatörer gör idag..

Tusen
0

#21 Håller med dig. Vi har också anmält en person som hade sina hästar instängda varje vinter utan tillstymmelse till dagsljus och på sommrarna gick hästarna i en liten hage helt utan skydd för solen dygnet runt. Samma sak där. "Djurskyddet" åkte ut, sa till och sen var det lika dant igen. År ut och år in. Vad gör man????

AusaBausa
0

Har ju med lösdrift o tycker det funkar bra…det som kanske ärnegativt eller som jag läser ur Ludde ibland(människotankar eller?) att han verkar lite orolig i lösdriften…gärna stå i dörren, går ut o in…vaktar dem andra shettisarna trivs nog mkt bättre..Ludde som är flockledare..

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre russhingstar i åldrarna 1, 2 och 6 år. Det funkar fint. Den äldste vaktar och fostrar de små, som i sin tur leker så livligt med varandra att jag som idag fann dem genomsvettiga båda två.

De har en stor halmad box som får vara ren för det mesta, där ligger de ibland alla tre samtidigt. De har uppvärmt vattenkar på vintern, 80 liters thermobar. De får hösilage, nästanfri tillgång, på olika platser i skogen för variation och god hygien. Regnar det finns det foderplats med tak över. De får lite müsli varje dag i varsin krubba på lagom avstånd från varandra. Transportkrubbor i plast funkar jättebra att hänga på staketet.

Hela området runt uteboxen är grusad så det inte ska bli så geggigt vid blötväder. Och vid grinden och närmast boxen har vi lagt grova trädgårdsplattor.

Nu när det är vinter och fryskallt går det inte att mocka ute, man bryter bara sönder grepen på de frusna gödselhögarna. Annars håller jag undan gödslet så gott jag hinner i hela hagen, men mest runt boxen och foderplatsen.

Vi planerar flytta när vi hittat en större gård som passar oss, då kommer jag ha fler hästar i lösdriften, den som är här är för liten för fler än tre, fast jag hade fyra ett kort tag. Jag hoppas det kommer att gå att göra den lika varitationsrik och trevlig som den här på torpet.

lisette
0

#24 vilken fin foderplats! hur har ni fått fast stolparna till taket? sitter de med plintar i marken?

Rita-S
0

Lösdrift kan va jättebra och helt fruktansvärt. Många tror att lösdrift betyder inget arbete mot en box, men fakta är att det krävs bra mycket arbete på en lösfrift med!

Personlig har jag bara erfarenhet av goda lösdrift. En hadde tagit ett gammalt kossefjös, ni vet med foderplatta framföre ett staket där dom kunne sätta ut huvudet och äta ?
Sen hadde han öppnat gjösselkjällaren och fyllt upp med sten innan han murade igjen hålet ned dit, och slagit ut nästan hela väggen på baksidan ut till en stor hage.

Resultatet är att dom aldrig kan trampa på fodret, för det är på "utsidan av staketet" och han murade till så plattan är aningen skrå. Här fyller han på helt tjock fullt varannan dag.
Dom kan då stå där och äta, men samtidig kör han inn en rundbal längre ner till en foderstation.
Det är plats med 12 hästar att äta uppe i gammalfjösen men han vägrar ha mer enn 8 hästar i hagen. Det skal va gott om plats.
Han har sand i botten, sen spån, och sen halm på tobben, vintern blir det bädd.
Det finns ett rum på ändan av gammalfjöset som va mjölkrum, där har han slagit ut väggen mot et annat håll och gjort en ligghall där med.

Varje vår flytter han dom bort en dag och gräver ut bädden med gravmaskin och fyller på nytt igjen.

Men som jag sa, det krävs en del arbete att ha en bra lösdrift, det är ju faktisk inte bara att släppa ut hästarna i en hage och sen är det bra.

Lösdrift anser jag ett mycket fint sätt att hålla hästar på, om man har en flock som fungerar bra tilsammans.
I det vilda stöts ju hästar ut i bland och dom lämnar då flocken och söker en annan flock där dom kanske välkomnas. Detta val har inte hästar på lösdrift! Där måste ju vi människor hela tiden hålla koll på om alla hästar kommer överens till den grad att alla får vila i ligghall vid önske och alla får äta och dricka! Det är vår skuldighet tycker jag.

Inte alla hästar trivs med lösdrift. Fabbe, gejsas "sambo" i hagen tex är stockholmshäst som är van vid att va ute 3-4 timmar om dagen. Hans största fröjd i livet är att få komma inn! jag tror exempelvis inte han skulle trivast med att gå på lösdrift sådär utan vidare.

Nu lyder ju lösdrift som et jättebra alternativ för Kingen här, så jag tror knappast det lär bli nåt problem :) Han är ju dessutom ung, det är inte fabbe, och att få gå med andra unga hästar lyder jättebra för honom! han kanske inte ens behöver täcken när nästa vinter kommer? :) för att uppsummera mitt låååånga babbel här.. jag tycker det lyder som en god ide för er! :) och i och med det är unghästar han kommer stå med då lär han nog bli aktiverat.. ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

PimTheGreat
0

tack alla för era svar. varit lite dålig på svara här inne. jobbat hela helgen så har inte hunnit mer än jobbat sovit och prata lite med min dotter…:-/

Russtoka
0

#25 Ja, det är vanliga impregnerade stolpar, de längsta och grövsta som Granngården hade. Marken är grus överst och mjuk under så det gick fint att få ner dem.

Lindbygarden
0

Ahaaa! Nu ska jag läsa igenom trådenGlad

Lindbygarden
0

Låter jätte bra om ni kan lösa det så för -kingen och så roligt för dig!

PimTheGreat
0

#30 ja jag tror han kommer trivas jättebra. han vill inte in om kvällarna….svårare och svårare att få in honom nu :-)