Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 560 ggr
emsems
0

trick, stretching

min halvfodervärd undrar om hon får träna trick och även jobba med streching på ramira. hon ger då även morötter. ja sa att det var bara bra.

inte kan det vara dåligt att göra sådant?

1111
0

Jag är inte så förtjust i träning med för mkt mat/godis som beröm eller stretching utan träning.

Jag vill stretcha efter träning för att jag vill stetcha varma muskler. Och jag vill inte ge godis som beröm för att jag vill inte att hästen ska ha det som motivation till att arbeta eller att den ska få allt för mkt ettersom de då blir tiggiga.

Trick i övrigt och stretchning är bra och fler borde göra lite mer utav det :)

Milli
0

min gympalärare har sagt att om människor stretchar när musklerna är kalla så kan dom gå av. Kan det gälla hästar också?

annars tycker jag att trick träning låter bra

PimTheGreat
0

#2 AJJJ det låter inte mysigt….Förvånad….huu

mazze
0

Jag tror inte att dom går av men vet att det inte är bra att stretcha kall varken för oss el djur.

PimTheGreat
0

att det kan bli sprickor har jag hört….  säger sig nästan självt att det inte är bra att stretcha en kall muskel tycker jag, men gå av…

Milli
0

Vet inte om det stämmer, men hon är gympalärare och hon borde väl veta?

Men det är ju ganska konstigt faktiskt, jag har aldrig tänkt att det kan vara farligt förut. Och jag vet flera som stretchar sina hästar vid kalla muskler… Lite otäckt om ngt allvarligt händer…

1111
0

#2 Hela muskeln går inte av, men risken är stor att man får muskelbristningar, vilket gör nog så ont det.

Milli
0

#7 Okej, då vet jag det också Räcka ut tungan

1111
0

Kan lägga in en jobbig varning i stretchning, att inte överstretcha för att bli överrörlig… Gäller att göra allt med måtta :p

steffy
0

jag tränade trick-träning med min shettis innan det är inte farligt om man gör rätt.

NinaToy
0

Jag tror att man ska stretcha när hästen är lagom uppvärmd, som tillexempel innan man ska in och hoppa en bana på en tävling. Man ska inte stretcha när hästen är jättetrött iheller…