Föl?

Hej
Tror verkligen att en fjording skulle passsa dig men har du tid med en till och en unghäst oxå.
-kanske du då skulle dela sandy med någon isådanna fall.
-Otroligt söt bebis förövrigt!
-fråga gejsa hon är bra på fjordingar.
kram Linda

Hej Linda.
Jag funderar på att låta ena min medryttare ta Sandy på halvfoder då de passar väldigt bra tillsammans.
Och sen prata jag med Anna också och hon sa att vi kanske skulle dela på fölet, men ja tror att hon har nog med djur :p. Och att det blir lite krångligt att dela på ett så stort djur, eller hon blir ju stor och ett stort ansvar.
Är så sugen på att få tillbaka min fjording, det är en så trevlig ras!

Tror inte på dela unghäst man vet aldrig vad som händer under resans gång..Lycka till kram Linda

Hej där!
Hade du inte haft någon annan häst så kanske jag skulle ha sagt att du skulle köpa den. Men nu är du ung och har en häst som kostar mycket redan. Ett föl är mycket mer jobb än man tror. Behöver bra mat så att den kan växa i lagom takt.
Du skrev nyss att din hovslagare tog 700 kr och att du knappt hade råd med den. Så jag tycker att du ska vänta tills du har fått jobb och fått iordning på ekonomin.
Sedan har jag ju inte sett hur du hanterar hästar, tex hur du rider. Så det är ju svårt att säga att du är kapabel till ett föl. Gör man något fel en gång så kan det vara väldigt svårt att få hästen att lita på en igen.
Att dela på en häst slutar oftast med bråk. Man kommer inte överens. Tänk om hästen blir sjuk. Du får oftast betala 20 % av veterinärkostnaderna. Du vet ju hur mycket Linda fick betala när Soya blev sjuk. Jag tex fick ju betala över 6000 kr när min islänning låg inne på Strömsholm i våras i 12 nätter. Har du så mycket pengar utifall att? Jag förstår att fölet inte kostar så mycket i inköp men sedan rullar pengarna på när man väl köpt det. Har du tex pratat med föräldrarna och fått klartecken att du får köpa en häst till? Det där med att fjordingar är lättfödda ska du inte ta så lätt. Det är dyrt ändå.
Carola

Är det en hingst som du ska köpa? Tänk då på att kastreringen kostar ett par tusen också. Vad är det för stam på den och vad är priset?

Som sagt, dom flesta här vet nog att ha häst är dyrt så man måste nog i första hand tänka på sin ekonomi, precis som gejsa skrev. Den blir ju äldre och måste ju sedan tex passande utrustning, vilket kan bli dyrt att köpa.
Sedan är det ju alltid spännande och så att få en ung häst som man får forma själv, men då måste man ju tänka på att de är ju faktiskt en själv som kommer att forma hästen och minsta misstag kan vara en katastrof. Man blir ju aldrig fullärd, det finns alltid något nytt att lära sig. Men jag vet ju inte hur mycket du kan och hur mycket erfarenhet du har av unghästar. Annars kan de ju vara bra om du har någon unghäst kunnig person i närheten som du kan få råd och tips av.
Men det beror ju på dig själv, känner du att du har råd, kunskap och tid, så tycker jag du ska slå till 
Mvh Matilda

ja visst kan det vara roligt med en ung häst men som många andra har skrivit så är det otroligt mycket jobb, man bör ta reda på fakta om föräldrarna till fölet hur pappan är som häst osv.
Men det är väldigt roligt! om man inte har så mycket erfarenhet av unghästar så går det ju alltid o lära sig sen tycker jag mycket handlar om sunt förnuft, jag har skaffat en ung häst just för att lära mig det är otrolig lärorikt o roligt men kan oxå vara frustrerande o jobbigt.
Sedan skulle jag alldrig dela hästen med nån, man blir bara oense om kostnader hur hästen ska uppfostras osv om man ska köpa en unghäst så tycker jag att man verkligen får läsa in fakta och veta att man har ekonomin, för det är inte bara guld o gröna skogar o få hem ett mysigt föl eller unghäst dom kan snabbt bli små monster om man inte ser upp.
Lycka till! berätta hur du tänker göra sen *nyfiken*

Hallo,
#3 -
Här är annonser:
Telmah e:Hamlet 231 u:Silja 2871. Hon är en social och trygg fölunge, hon är ljusbrunblack med stjärna. Hon är leveransklar i slutet av november och är då chipmärkt, vaccinerad och har hästpass.
Pris: 8000kr
Pengarna där kan jag låna, har redan kollat det. Sedan efter att min nuvarande häst är betald varje månad har jag 2000kr över, och ska även börja jobba lite extra-två ggr i månaden.
Sen om jag skulle få ont om tid så ställer min ena medryttare upp med att ta min stora häst på halvfoder och då blir det både mer tid och pengar till fölisen.
Sen som sagt har jag ju Linda i närheten som jag alltid får den hjälp jag behöver av. Och personer i stallet som är unghästvana.
/Linnea

Vad är det som Linda hjälper dig med?
2000 kr är inte mycket i dagens läge. Vad är din stallhyra för en häst till? Vad kostar höet per kg hos er? En till att verka först och sko sedan.
Nej, ärligt talat så tycker jag inte att du ska skaffa en häst till. Du har inte eget stall. Rätt som det är vill du kanske stå någon annan stans och du vet ju Stockholms stallhyror. Det är inte billigt.
Jag har själv 4 hästar men då har jag eget stall. Har billig hovis och billigt hö och halm. Men ändå kostar dom mycket. Köper in hö och hösilage varje år för ca 17.000 kr. Sedan tillkommer allt annat.
Vet vård, försäkring. Det ÄR inte billigt det heller.
Carola
känner inte igen stammen på hästen