Jobbigaste olyckshändelsen?
Vilken olyckshändelse tycker du var den jobbigaste du har sett i ditt liv?
Mitt var nog. När jag fick veta av en som misssköte sina hästar slog dom hårt och så.. Fyyy säger jag bara..

När jag var liten och min far tog med mig på tjurfäktning när vi var i Spanien. Tjuren stångade ihjäl en häst. Det glömmer jag aldrig.
Fattar heller inte att min far överhuvudet taget gick tjurfäktningen, och har frågat honom som vuxen om det. Han trodde tydligen inte att det gick till som det gjorde.
Marsvin 4-ever
.

När jag var på galopp för 25 år sen och en häst gick omkull på upploppet och var tvungen att avlivas på banan.

När min lillebror omkom i en trafikolycka 19 år gammal.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

När min häst bröt benet i en liten liten konvalecent hage och fick avlivas på plats…
#3 finner inga ord…
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#3 Vilken hemsk upplevelse.
samt även för dig Marrsson.
Marsvin 4-ever
.
#3 - Usch, beklagar!
Min jobbigaste? Oj, ingen aning..

Det är ju så otroligt individuellt vad man tycker är hemskt. Något som kan verka som en bagatell i en annans ögon kan vara fruktansvärt för den som upplevt saken. Alla tar ju till sig saker på olika sätt..
Något som jag tycker att man ska bära med sig är att de krävs minst tre stycken positiva saker för att väga upp för en dålig… Så tänk positivt och ta vara på fina ögonblick hela tiden!
Lite luddigt men tänkvärt…
// Marielle

Var nog då vi hade nyinvigning på travbanan Två ponnies hade uppvisning (tvåspann) och blev rädd för en traktor. Skenade av banan, sladdade omkring på parkerigen och hamnade genom bakrutan på en cadillack. De var rätt blodiga då de kom in till oss i dopingstallet för att undersökas av veterinären.
Värsa händelsen som har med hästar att göra är nog när min kompis skulle vara med på en hopptävling. På framridningen flög hon av och fastnade i stigbygeln, hästen blev rädd och sprang runt med henne hängande efter. Hon gjorde inte spå illa sig, men det var riktigt, riktigt jobbigt att se.

#8 satt hon på hästen när de simmade?
värsta jag har varit med om gäller min hund, han blev påkörd. var jättehemskt.
men annars har jag inte varit med om några direkta hemskheter med hästar. har blivit släpad efter oskar när jag var liten. trampad på under samma ridtur, men det är det värsta. tack o lov….

Jag har nog inte varit med om något riktigt hemskt, tack och lov. Men några dagar före jul fick min ponny kolik. Hon klarade sig och mår nu bra, men det var hemskt just då. Min ponny ska ju leva och vara glad för alltid liksom. Kan ju tillägga att hon är dräkigt.

Det värsta jag har sett var på skandinavium för kanske 5 år sedan under ponnygaloppen. En av hästarna stannade på första "häcken", tog sig sen över men stannade på häck nr 2 också. då hade resten av fältet hunnit runt och rammade ponnyn så det flög ungar och ponnyer överallt. Dom fick ta in hästambulans på banan, trodde benet var av på hästen men det var bara nån muskelskada har jag för mig.
det andra hände också på skandinavium, TROR att det var Ponnyexpressen (minns inte säkert), men det var ett fyrspann med svarta shettisar iaf, och den ena förlöparen lyckades få ett ben över draglinan. Den sparkade hej vilt och lyckades träffa hästen bakom mitt i pannan så den föll ihop. sen träffade den även en gubbe som var framme och skulle hjälpa så han bokstavligen FLÖG i en båge. ingen skadade sig alvarligt vad jag vet.
Lite mer personliga saker är dom 2 gånger Peppe varit lös och tänkt kuta rakt genom samhället hem till stallet. Som tur är blev han infångad båda gångerna.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#13 Vilken tur att det funnits rådiga människor på plats som kunnat fånga honom i tid.
Marsvin 4-ever
.
Jag var bland de första på plats när en häst hade fastnat i en färist och satt fast. Tjejen som ridit skulle hoppa över den och hästen missbedömde och trampade ner mellan järnstängerna, rammlade o vred då runt hoven och satt fast.
När vi kom låg hästen och vi la oss mer eller mindre på huvudet så att hon inte skulle sprattla och få ner fler fötter. Brandkåren kom och andra försökte också hjälpa, men inget gick. Kommer ihåg att de stod med järnspett och försökte bända loss hoven. Efter en stud när chocken antagligen släppte lite fick hästen panik och kastade sig upp. Hoven kom loss och inga andra hovar hamna ner. Men häste fick åka till djursjukhus och där hittade man nå¨n fraktur som inte gick att laga. =/
Snacka om att tjejen mådde dåligt över det hela.
Färist =Metallstänger som ligger nergrävda i höjd med vägen, till för att inte vilda djur ska kunna gå över och ut på trafikerade vägar.

#15 Nåväl det är ju så dags att vara efterklok efter en sådan hemsk upplevelse.
Men vill här verkligen VARNA alla att färistar ÄR gjorda för att djuren INTE skall kunna ta sig över dom.
Vare sig man försöker hoppa eller på annat vis ta sig över dom så utsätter man djuren för stora risker.
Marsvin 4-ever
.

Det värsta som hänt mig genom åren var nog när jag vart övergalopperad=/
Stod på ett fält när en tjej red och hade tagit lite bilder på henne och hennes nya häst. Står å kollar på bilderna när jag plötsligt hör någon skrika: SE UPP!! Ja vänder mig om å ser en häst komma mot mig i 120! Ja springer åt ett annat håll men de var för sent!
Där kan man kalla nedsprungen! Ont gjorde det oxå kan ja lova! Men klarade mig med en smäll i huvudet, halva ryggen uppskrapad, blåmärken överallt å alla mjukdelar krossade i ena armen. Kunde gått riktigt illa med tanke på smällen i huvudet! Men ibland har man tur i oturen=)

Mina olyckshändelser med hästar bleknar när jag förlorat båda mina föräldrar och har en bror som fick leukemi för ett år sedan, dom känns inte så "stora" då.
min värsta var nog när jag red en häst som fortfarande var väldigt grön i hoppning och vi kom fram travades mot en bom , vi hade gjort det ett antal gånger men sen helt plötsligt så blev hon rädd och backade ganska fort . jag tryckte mjuk med skänklarna på hennes sidor och då reste hon sig och backade , sen så kom staketet och hon och jag ramlade över. jag fick henne över mig mot staketet och om jag inte haft säkerhetsväst skulle jag säkert vart förlamad men cirka 4 - 5 veckor senare kunde jag iaf gå hyfsat bra. de hände ganska längesen någon stans 08 . har fortfarande ont och rider mestadels med säkerhetsväst nu .
Det är nog när hästarna rymde för ett tag sedan med syrrans ponny i täten mot en 90 väg..
Med vänliga hälsningar
Chess
#16 Tjejen tänkte sig inte för. Jag tycker/tyckte synd om henne ändå, fast att hon hade orsakat det hela. Hon älskade hästen över allt annat, blev förstörd när den fick avlivas.
Edit: (en liten Medarbetare tog bort den feta texten ;))

#9 på dannero? jag satt två bilar bakom den bil som hästarna hoppade upp och in i..
det värsta jag sett var nog när min storasyster hjälpte till att löshoppa ett ungsto och stoet sparkade bakut och träffade henne rakt över munnen. det såg riktigt läskigt ut..
det värsta jag själv varit med om var när jag hjälpte till med en travarvalack när jag var tio år gammal. ägaren hade varit ute på ett pass och jag skulle få hjälpa till med att borsta hästen.
men nånting gick fel, hästen blev rädd och sprang över mig.
kontentan av det hela blev nersövning och ihopsyning av ett uppskuret öra, och en söndertrampad vadmuskel..
medarbetare på djurskydd.ifokus

#15 men en färist kan man väl rida över? beror ju på hur stora hovar hästen har. det är inte så himla brett mellan stängerna ju.
men med det är det inte sagt att det är vidare smart att rida över en färist.

de värsta eller ja värsta va nu i december, vi tog bort vårat ardenner sto, hon hade gått över 2 månader med sitt föl, tillslut fölade hon, o allt gick bra, sen fick hon förlossningsfång, först gick de bra, hon fick smärtstillande i fodret, men sen den 1 december,så hade hon fått så ont att hon inte kunde gå, när vi skulle ge henen fodret kunde hon inte ens gå till krubban :( Tog bort henen dagen efter, hennes föl blev då deprimerat, men de gick bra efter ett tag, hans ben va väldigt vridet i kotan när han föddes, hovslagaren försökte göra så mycket han kunde, vi plastade han o ett tag såg de ut som om de skulle gå, men när vet. kollade han så sa hon att han inte kommer hålla i framtiden :'( Han ska snart oxå få springa upp till Trapland o träffa sin mor :'( Har oxå en annan häst här hemma, när ja va ute o red på henne för några år sen så kändes hon lite konstig, hon ville lix inte gå, men fortsatte o red bara den kortaste vägen hem, vet. kom ut o sa att hon hade fått korsförlamning, hon fick de 2 gånger efter det oxå, hon har mycket ont o orkar inte arbeta med något längre, så hon ska oxå få springa upp till Trapland :'( På bilden är de ardennerna Sorba och Kruse, sista dagen med sin mamma :(
det borde vara jobbigt att göra sig av med två stycken hästar samtidigt :(
Hmm jag har inte varit med om att mista en häst eller nån större olycka. där man har varit tvungen att avliva. Men jag har suttit på en skenande häst och jag ramlade av och fick lite "men" för livet (har ständigt ont i ena skinkan :P )….
Men förutom olyckor och såna tråkigheter med hästar så dog min farfar i min famn då han låg på sjukhuset.. Han drunknade i sin egen saliv och dog =( och orden som han sa innan glömmer jag aldrig…
En olycka jag kommer ihåg mest är när jag och en kompis (vi var runt 9-10 år) var ute och körde varsin shettis och den som jag körde stannade helt plötsligt och blev hel spänd. Hon vägrade gå någonstans så jag gick ur vagnen och fram till henne men då skenade hon iväg och jag tappade henne. Hon rullade ner för en backe med vagn och allt och försvann in i skogen bredvid en 90 väg! Då var vi livrädda att hon skulle springa ut på vägen och bli överkörd. De blev skallgång efter henne och efter några timmar hittade vi henne fast killad mellan två träd, helt uppskakad och livrädd.
Som tur var fick hon inga allvarliga skador, men vagenen där imot vara bara att skrota.

De värsta som hänt mig med Dandelion är de gånger han kastat av mig och sen dragit. Första gången stack han in i skogen och var inte tillbaka i stallet när jag väl kom dit. Skogen är stor och han var inte ens min häst. Men när jag skulle ut och leta körde en bil ifatt mig och frågade om jag tappat min häst. XD
En annan gång var när han kastade av mig för tredje gången samma dag. Det var precis vid järnvägen och min lillasyster blev hysterisk och skrek att han sprang upp på spåret. Jag hade så ont i hela kroppen så jag kunde inte resa mig utan bara låg och grät. När jag väl tog mig upp på benen hade han inte alls sprungit upp på spåret utan raka vägen hem…
#23 Kommer inte ihåg hur brett det var mellan stängerna. Men vi fick ju inte bort hoven, så den måste ju ha kilats ner med hjälp av hästens vikt och sen vridits runt i fallet.
Usch kommer ihåg hur vi försökte lugna hästen, vet kunde inte komma på flera timmar, brandkåren kunde inget göra och flickan som ridit var helt tom i ögonen och likblek.
Akta er för färistar!

#29# Har aldrig sett något liknande. Får man bygga sånt verkligen med tanke på djuren?

#30 ja det får man, förstår det helt o hållet och tycker det är ett bra system faktiskt.

Färistar fungerar väldigt effektivt med att hålla djuren på plats. Dom är ju som sagt byggda så att djuren väljer att inte försöka gå över dom.
Gamla fäbodar m.m använder sig av detta för kreaturen.
#21 Förstår mycket väl att tösen och du var fullständigt förtvivlade.
Jag skrev inte mitt inlägg som en kritik över er händelse. Menade mitt inlägg som en VARNING till läsarna att rid aldrig över en färist.
Visst som #23 skriver, man kan. Men varför chansa???
Marsvin 4-ever
.

färistar ser man faktiskt ofta i skåne ut med vägar osv.

Finns massor på Öland också…
// Marielle

#33# och #34# Kanske därför jag aldrig sett dom. Bor ju i Södermanland. 

#13, var också där då, förstår inte varför en fuktionär inte tog tag i ponnyns tygel och drog undan den när dom såg att de andra shettisarna kom galopperande /;

#36 ja jag förundras fortfarande över det…. liksom shettisar är ju inte supersnabba, dom hade ju hunnit dra undan ponnyn innan dom andra hann runt…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jobbigaste är några saker jag vart med om. en gång hittade jag av ren tur kan man ju säga för de hästarnas skull iaf ett uthus med flera hästar i, de hade vart där inne en längre tid med väldigt lite mat o vatten mm de var mycket undernärda och 1 gick inte å rädda livet nödslaktades. Jag ringde allså till vetrinär o därigenom anmäldes detta mm, ägaren ej funnen :S En annan sak jag var med om var att en häst vart rädd o stack igenom mulen i ett fönster utifrån o skar sig illa men gick att sys, men det pullserade blod 12år o detta var rätt läskigt. När jag var 16år jobbade jag extra på ridskola där en häst (som kallades för hästen) fastna med ett bakben mellan gallret i boxen gick inte rädda han o han sköts på plats. Sen när jag transporterade min d-ponny 8km så gick han under frambommen o fastna men ingen skada skedda men fast satt han på ett lustigt sett, men för mig var det mycket skrämmande tur var att han tog det hela coolt o fint 4 st var vi som fick dra loss han. Vetrinären undersökte han o inga fel tur :)
Jag har varit med om två olika olyckor. Den värsta av dem var nog den första. För lite drygt 20 år sen deltog jag i en fälttävling med min stora halvblodsvalack som igentligen var för stor för mig ( Det var då det som fanns att få tag på, på den tiden )
Jag kom i galopp mot ett fast hinder, hästen var väldigt het och jag lyckades inte att samla ihop honom som jag hade planerat, och jag kände redan innan att det här går åt H-E. Det gjorde det mkt riktigt också, allt blev svart och jag vaknade sedenmera på sjukhus. Jag hade ordentlig hjärnskakning, några spräckta revben och blåmärken överallt, musklerna var mörbultade då hästens 600 kg landade på min då avsvimmade kropp. Värre var det dock för hästen som hade brutit vänster fram och blivit avlivad på plats. Det fick jag dock inte veta förrens jag blev utskriven 6 veckor senare.
Den andra olyckan skedde på en ridskola ungefär 10 år senare. På ett vanligt lektionspass när jag skulle vara tuff och satte mig upp på en häst som min dotter vägrade rida. Jag skulle minnsan visa att det inte var hästen som det var fel på, men det var det. Han gjorde två helt okontrolerade ryck, det första klarade jag av, andra gången blev jag dock hängandes med foten i stigbygeln och slet sönder mitt knä väldigt illa + att jag fick tre kindtänder trasiga. Knäskadan har jag problem av än.
Jag är tacksam att det var jag och inte min dotter.

1. Självklart va det hemskaste jag varit med om när jag fick veta att min d-ponny cream hade brutit benet. Det var av som en bruten blomsterstjälk. Hon sköts på plats av en jaktmästare i byn sedan var slaktbilen i närheten och körde imon och hämtade henne. Jag slapp se henne irl, men mamma fotade henne, dels för min skull och för att försäkringsbolaget skulle få bilden som "bevis".
2. Min förra storhäst löshoppades och hoppade över repet och fastnade lite. Ingen skada skedd, men det var jätte läskigt.
3. Min syster red på min (nya) d-ponny och han blev rädd och skenade hemmåt, i panik slängde hon sig av och hade oturen att bruta foten. Men med 7 titanskruvar går och också nu (: Men det va hemskt å se henne och Matador försvinna i horrisonter och att man själv inte kna göra något.
4. En häst fastnade i en järn-trappa när jag var på plats. Riktigt läskigt och hade trappan varit fastspännd hade hon brutit båda bakbenen framför ögonen på oss. Jag kunde inte gripas av panik för allas skull då alla andra redan hade panik. Veterinären kom och sövde hästen och vi fick loss henne. Hon blev skadad, men det gick mycket bättre en vad jag någonsinn trott.
Har hänt mycket mera under åren men dessa är de värsta jag kommer på nu.

1, När jag fick ta bort mitt älskade fjordsto pga av fång..hon var min bästa vän så de vart hemskt.
2, Det var för drygt 6-7år sen..vi hade köpt en häst nordsvensk/halvblod som vi haft på prov i några veckor o allt funka jätte bra tills vi köpt henne..hon var riktigt elak fann vi ut efter några dagar hon bet o sparkade efter min fjording och en kväll när vi tog in dom så nafsade hon fjordingen i baken och hon blir då livrädd och försöker slita sig loss ur mammas grep men mamma släpper inte utan åker med hästen i grimman några meter tills hon inte klarar hålla längre och då håller fjordingen på att trampa på mammas nacke men missar med några få cm…som tur var! ja vet pappa skyndade sig in med den andra hästen och kom sig bort till mamma som låg helt orörlig hon hade "bara" stukat en handlet och knäckt ett revben men det var jätte hemskt jag var då inte så stor men den synnen ser ja framför mig än idag :(
sen kan man tänka varför släppte hon inte? :O men det är en naturlig refelx.
(3,) nästan samma sak hände en på mammas jobb nu för ett tag sen hennes travare halkade och drog med sig henne i fallet men hästen reste sig upp och krossade hennes käke så hon hade väldigt otur men skikliga läkare har fått hennes ansikte att bli riktigt fint igen :)
kommer aldrig glömma för ungefär 4 årsen när vi åkte bil så kom vi till en rondell och där hade en person bil krachat med en annan bil med häst transport bakom och hästen låg ner på rondellen och fösökte ställa sig upp den led verkligen, tillslut så kom det någon och sköt den som tur var.