På prov före ev köp
Hur skulle ni göra?
Har en stallkompis som ska sälja sin häst. Har hittat en intressant köpare som båda vill att det ska vara en månad på prov först.
Vem står för kostnader vid en ev skada under denna tid? Det är ju alltid en risk med bl a ihopsläpp med andra hästar. Skulle hästen bli skadad så vet man ju inte om de fortfarande är intressarade av ett köp. (om det skulle bli något allvarligare). De som vill köpa vill ej stå för ev kostnader under prövotiden. Rätt eller fel, vad tycks?
jag lämnar ALDRIG ut en häst på prov
Jag kan möjligen tänka mig öppet köp, där hela risken ligger på köparen, så att hästen kan återlämnas OM det visar sig inte fungera och OM hästen är i lika gott skick som när den såldes.
En köpare som vill ha på prov och som ej vill stå för kostnader under prövotiden skulle jag inte sälja till. Jag skulle erbjuda dem att komma fler gånger och provrida hästen, men aldrig lämna iväg den till dem. Never ever!

#1 Skönt då är jag inte ensam om att tycka att detta är otroligt dumt. Det är svårt att inte lägga sig i när man tycker de handlar i oförnuft.
Skriv in i ett kontrakt vem som skall betala ev skador och dyl om både säljare och köpare vill att hästen skall vara på prov innan köp.

Jag skulle aldrig lämna ut en häst på prov. Precis som Anna Lundin kan jag skriva in i kontraktet att det är öppet köp. Det finns de som sätter i system att ta hem hästar på prov och sen lämna tillbaka dem. Som säljare blir man låst under prövotiden om det skulle dyka upp någon annan som vill köpa hästen och inte bara ha den på prov. Sånt är lika viktigt att skriva in i kontraktet som vem som står för eventuella skador och i vilket skick hästen ska hållas.

jag lämnar inte iväg på prov alls, även om hästen inte skadar sig synligt under provtiden så är risken Stor att hästen får ledinflammationer vid ägarbyte (underlag, uppvärmning, ridsätt, allt ändras ju) som visar sig först när hästen är hemma igen, och då är det jag som åker på veterinärräkningarna, och dessutom blir föräljningen uppskjuten.
men jag vet faktiskt inte vad som händer om hästen skadas under tiden hos nya ägaren, den kan ju skadas permanent för livet. undrar hur det ersätts? en bra försäkring är nog viktig hur som helst.
på den andra frågan ska ju den som har hästen på prov absolut stå för alla kostnader under den tiden! jag hade aldrig gått med på att betala dens stallhyra och allt på det nya stället.
Jag tycker det är bättre att leta efter ett hem där man litar på att den nya ägaren hittar ett nytt Bra hem om dom inte passar med hästen. Alternativt att man är beredd att kanske köpa tillbaka hästen om man själv vill hitta ett nytt hem-vilket ju är i stort sett samma sak som prov, fast man Måste inte ta tillbaka hästen om den blir skadad, man väljer själv (förutsatt att nya ägaren kan tänka sig att sälja tillbaka).
Lycka till =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har just nu Sorro på öppet köp eller prov. Hon har lämnat en handpenning på beloppet och resterande efter prövomånaden. Innan han åkte så veterinärbesiktigades Sorro så att alla såg att han var helt frisk. Hon betalar allt under månaden som hon har Sorro på prov även försäkringen har hon gett mig kontant. Vi skrev ett kontrakt att hon får betala veterinärvård och ev mediciner om han skulle bli sjuk under den tiden han stod hos henne på prov osv. Allt som jag tycker är viktigt tog jag med i kontraktet.
Ska kanske tillägga att det var jag själv som propsade på en månads prov. Köparen ville köpa direkt. Men eftersom han är lite speciell i magen bl a så ville jag vara säker på att dom kommer att behålla honom. Och inte sälja honom så fort det inte fungerar. Vilket jag inte tror dom gör heller.

Jag gör som #1 riskerna är förstora att lämna ut hästen på prov.
Vad är skillnaden mellan på prov och öppet köp? Jag kan till skillnad mot er andra förstå att man vill se om man passar ihop. Som säljare känns det bättre tycker jag att ta tillbaka en häst än att den strax efter försäljning säljs vidare.
Jag brukar skriva ett fodervärdsavtal med den tilltänkta köparen som då i kontraktet står som ekonomiskt ansvarig (förrutom allt annat) vid skada och de måste därför också betala försäkringen på hästen.
Vi har själva alltid tagit hästarna vi köpt på prov/ öppet köp innan vi bestämt oss. Tycker inte det är värre än att låna ut på foder, fast i dessa fall för en kortare tid.

när jag köpte connemaran kom vi överens om "prövotid" eftersom jag ville vara säker på att hon och vbl skulle funka ihop. (vbl har haft det svårt med andra hästar innan).
naturligtvis låg det på mitt bord att betala alla kostnader kring hästen och även ev. skador eller andra veterinära kostnader som skulle kunnat uppstå.
eftersom det är jag som köpare som är intresserad av hästen är det ju också mitt ansvar att stå för eventuella kostnader om man inte bor så till att hästen kan finnas kvar i säljarens stall under en viss tid ("förlängd provridning"). skadekostnader ligger i vilket fall på köparen, tycker jag.
jag tycker inte att man kan komma som köpare och kräva att få hem hästen på "prövotid" och inte vilja stå för några kostnader. då ska man nog inte köpa häst öht.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#8 - skillnaden mellan öppet köp och att ha hästen på prov är ansvarsfrågan. OM hästen skadar sig under denna tidsperiod så är det köparen som står för rubbet, inklusive en eventuell värdeminskning pga skadan. Och att jag slipper ta hem en skadad häst. Om det är jag som äger hästen så är det jag som får ta den ekonomiska smällen - dels att jag inte får hästen såld som planerat och dessutom att den minskar i värde pga skadan.
Sen är det också ibland en skillnad i hur försiktiga folk är om "saker" som de äger själva jämfört med om de lånat grejerna - gäller även hästar.
Jag håller med #1, jag skulle inte kunna tänka mig att låna ut hästen på prov, riskerna är alldelles för stora tycker jag.
jag har lånat ut mitt sto 1 månad men skrivit bra kontrakt och vet besiktad innan och skulle hon inte vilja ha henne skulle hon göra om besikningen ( efter 2 v sa hon jag köper henne hon är underbar så det vart inte 1 månad). Vad man ska oxå tänka på är ju att vissa hästar tar lite tid innan dom känner sig hemma i nya hemmet med, men jag tycker att det e helt OK att göra prov månad´Men skriv kontrakt med allt är skrivet och glöm inte vittnen till detta. Försäkringen bör ägaren behålla tills det e klart med köpet vissa slarvar så mycket med försäkringen.

Vi har sålt hästar, både med prövotid (2v - 1mån) och på öppet köp 14 dgr. Har skrivit ett bra kontrakt när det gällt prövotiden! bla. att även jag som säljare kan avbryta köp om jag anser att hästen inte verkar trivas.
Jag tycker det känns skönt att lämna på prov/ ha öppet köp, då jag är mkt mån om att både köpare och häst trivs innan köp går igenom. Åker alltid och hälsar på under prövotiden för att se om hästen har det bra och verkar trivas!

#13# Jag har skrivit precis som du. Att även jag kan bryta kontraktet om jag ser att hästen inte trivs. Ska också dit och se om allt fungerar men tror jag väntar tills den dagen vi ska skriva isf. Om två veckor i morgon.

Jag har en bekant som har blivit blåst i samband med provmånad.
Hon va korkad visst de tycker vi båda två nu i efterhand men just då kändes de jätte bra.. Hon skulle sälja sin ena häst, en jätte trevlig köpare va och provred och allt verkade kanon, detta va i maj. Den mycket intresserade köparen hade verkligen allt som önskades och va super trevlig och hästen passade jättebra ihop med köparen.
De enda kruxet va att köparen ville veta att de verkligen fungerade hemma och så med hästen, antydde att hon va väldigt mån om att hästen skulle fungera i flocken hemma osv. Detta tyckte vi ju lät väldigt vettigt och visst en månad på prov bestämdes.
Allt fanns på papper och ett kontrakt skrevs, liknande de som alla skrivit om här i tråden. Hästen åkte i början på Juni och allt verkade fungera perfekt :) Min vännina va jättenöjd och fick bara höra bra saker via mail och per tfn.
Månaden gick och köpet skulle gå igenom men då ville köparen ha lite mer tid av lite olika anledningar och eftersom köparen va så fantastikt trevlig och min vännina lite blåögd så fick hon en månad till… (Mycket korkat)
Sen framåt Augusti månad så ville köparen lämna tillbaka hästen, sa att de absolut inte fungerade i hennes flock osv… och enl kontraktet fick hon ju lov att göra så
De visade sig sedan att detta var något som den så kallade köparen hade satt i system… Hon fick en super häst på "foder" under hela semestern och lämnade tillbaka när sommaren va slut!
Snacka om att känna sig ÖVERKÖRD…
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

# 15 Din kompis är tyvärr inte den första jag hört talas om som råkat ut för "hästlånare". Har hört om flera som satt det i system, och det är en av anledningarna till att jag aldrig skulle lämna ut häst på prov.
Jag sålde häst för två år sedan och blåvägrade att lämna ut honom med prövotid. Jag erbjöd köparna att istället komma för fler provridningar, men då var det inte intressant. Håller med de som skrivit här att det är så klurigt med ansvarsfrågor, vad som händer om hästen skadar sig etc.

Jag har ibland lämnat ut hästar på prov, men endast i högst 2 veckor, och har inte haft några problem med det.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst