Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 5358 ggr
Jappeloup
0

dumma hovslagare!

åh, jag är så rasande just nu, våra hästar har just blivit verkade och skodda, av världens sämsta hovslagare! Våran hovslagare har nämligen haft ett uppehåll så vi provade en ny den här gången, för att se hur han var.

Minja är väldigt försiktig med sina bakhovar, och överhuvud taget rädd om sig och för annat "farligt". Så när hon inte ville stå helt stilla så vart hovslagaren rosenrasande och sa till Madde att hon skulle Brämsa Minja, som är jätterädd om huvudet (antagligen för att någon har brämsat henne både på mulen och öronen). Men Madde berättade hur det låg till för honom, att han inte kunde brämsa henne för att  hon blir livrädd och kommer definitivt inte att stå silla då. Då blir han så sur att han tar tag i Minjas båda öron hårt och vägrar släppa!

Trots att Minja blir skräckslagen och halvstegrar sig så vägrar han att släppa, inte förrän Madde börjar skrika på honom släpper han, och stackars minja vart ju livrädd!!

Om hon varit kinkig innan med bakhovarna, så undrar hur hon blir nästa gång hon ska skos

-av en annan hovslagare!

carrrrrooooo
0

hmm konstig hovslagare.! andvänd verkligen inte han nästa gång! är så lycklig att min hovis är så snäll med hästar och står och pysslar med dom en lång tid innan han börjar med hovarna!. hästarna älskar min hovis. hoppas ni hittar någon bättre hovis till era hästar.!

Stackars hästen.! fattar att ni blev arga på han!

Lycka till!

Carro

jackiejohn
0

Men herregud är han helt från vettet? :O Jag hoppas verkligen att ni hittar en bra hovis nästa gång! jag vet hur det är mitt sto var kinkig med bakhovarna men min hovis har "botat" det :) usch så gör man inte utan tilllåtelse jag skulle nog inte gjort så även om jag haft tilllåtelse…

Yessica
0

Nej men usch! Sånt där får ju verkligen inte hända! Stackars lilla häst, och er med såklart, kan inte varit roligt att se på.

Skodde han hästen, eller åkte han bara sen? Hoppas  ni hittar en annan.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

sus-sharon
0

en sån hovslagare skulle jag skicka ut ur stallet och definitivt inte betala!

jag tror också att man kan anmäla hovslagare till svenska hovslagareförbundet (?) och få en utredning gjord på dem.

den första hovslagare jag hade till mina var jag långt ifrån nöjd med och bytte mot en annan.. fick sedermera höra att den förste hovslagaren var anmäld och under utredning eftersom denne inte hade klarat sin utbildning och jobbade utan "licens"..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Smex
0

skulle ha gjort som #4, skickat ut honom och vägrat betala.

Vet ju om då en hovslagare sparakde min häst i magen just för att Toni inte orkade lyfta upp bakhovarna så mycket. Jäklar vad jag skrek.

men hovslagaren bad om ursäkt sen och lugnade ner sig fort.

tantnett
0

Fy f*n hoppas ni slängde ut f*nskapet!

Och ring hovslagarförbundet.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Cilla89a
0

hm, har varit med om något liknande, en hovslagare ridskolan använde sig av för många år sedan, när ingen såg (trodde han) var han med vilje dum mot hästen utan större anledning, rörde sig hästen minsta lilla kunde han gå fram och vrida örat eller slå hästen i magen med filen(eller vad det heter)

har även varit med om en annan som var väldigt opersonlig, och sträng, dock inte dum.

så idag är jag väldigt noga med att välja hovslagare, speciellt eftersom brimad lätt blir stressad=spänner sig=går inte lyfta hovar.. så stressar man upp honom är det kört..
och eftersom vår nuvarande hovslagare är sjukskriven som jag tycker väldigt bra om, var jag tvugnen att ringa en annan, så jag ver lite nervös igår när han skulle hit och sko, men det gick jättebra, otroligt trevlig och bra med hästarna!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jappeloup
0

Det var verkligen sista gången han fick komma hit!:@ Nästa gång ska vi ta den bästa hovslagaren i Katrineholm(tkr jag :D) som är så lugn och fin, och är den enda som verkligen kan sko henne ordentligt :)

Han lugnade sig efter vårat utbrott, och eftersom att han var klar med alla hästarna då så fick han åka.

Hagelberg
0

Har faktiskt bara haft bra hovslagare hos mig. Jag är noga med att mina hästar är fostrade innan hovslagare kommer så att h*n inte behöver ta den "fajten" med hästarna, det ska vara klart innan de kommer så att säga.

SHV-Pysen
0

Usch och fy! Skulle aldrig tolerera att de gjorde så med någon häst, och framförallt inte med Kungen (en foderhäst som oxå var jätterädd om bakbena pga att en hovslagare hade slagit honom)

AnnaLundin
0

Bästa sättet att "utrota" hovslagare som beter sig illa är att aldrig mer anlita dem. Så länge de har kunder kommer de fortsätta arbeta.

//själv hovslagare. som haft som specialitet att lyckas med svårskodda hästar som andra gått bet på… (men som numera knappt skor något alls pga att kroppen inte håller för det)

tantnett
0

#11 Tyvär blir man ju titt som tätt genom sina år med häst tvungen att anlita nya hovslagare.

Dom faller ju bort av olika anledningar. Jag har tappat räkningen på hur många hovslagare jag haft genom mina år, förvisso har jag ju även flyttat en del över hela landet.

Men trotts allt så har jag ju mestadels bott i samma region och tyvär så tar ju ålder, skador, sjukdomar ut sin rätt på bra hovslagare.

Kvinnliga hovslagare har jag också haft 2 stycken som jag "älskade" men tyvär så föll dom bort rätt snabbt då deras kroppar sa ifrån.

Sen har jag ett kallblod och dom är inte populära i hovslagarnas ögon. Vilket jag förvisso kan förstå om det gäller tjuriga "klumpar".

Men många hovslagare har genom åren totalnekat att ta sig an min eller också begärt fantasipris för sitt jobb. Utan att överhuvudet taget sett hur han är att sko??? Min gosse lyfter sina hovar på kommando samt är mycket snabbt en av favoriterna att sko för dom som tagit sig an honom.

Så varför skall jag betala 1500:- vilket är priset för kallblod för att få honom skodd? Turligt nog har jag aldrig behövt det för mina underbara hovslagare genom tiden.

bebbe
0

Jag skulle inte byta ut vår hovslagare Micke för allt smör i Småland så jag hoppas verkligen att han håller sig frisk Flört

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

#13 jag tror det är honom cilla nämner i #7 =(

tantnett
0

#13 Dom blir lika viktiga i ens liv som en kär vän eller familjemedlem.

carsbo
0

#0 man blir så trött på sånna hovslagare, känner igen mig där

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

joooossan
0

Jag skulle slängt ur honom ur stallet och aldrig mer anlita honom. Helt klart! Man kan nte anat än att bli irriterad!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Stallmima
0

Har haft X antal hovisar genom åren, endel bara använda 1 gång då de var "elaka" mot hästen och andra har behållts och varit underbara. Har man unghästar är detta väldigt viktigt att det klickar. Oftast har det räckt med att stå och prata med hästen om den varit orolig eller ovan. Skodde på våran nyblivna 3-åring härom månaden och det gick lugnt till väga. Våran nya och förstående hovis som vet vad det handlar om. Då är man lugn själv.Glad

Cilla89a
0

#13 micke har vi med :D och han är TOPPEN! men han är ju sjuksrkiven nu :/ kan inte sko förrens om 10 veckor.

gizz
0

jag hade blivit skogstokig!!!!! finns hovlagare som inte har nåt tålamod och de tycker jag ska söka sej om efter andra jobb!!  nää rata sånt pack så de inte får fler jobb och varna andra!!

bebbe
0

#19, tur att han precis har verkat alla våra hästar, vad har hänt honom?

Mixie
0

Jag klarar inte av hovslagare som inte ens hälsar på hästen när denna kommer in i stallet.. Har nu senast haft unghäst och innan dess häst som gått barfota hela livet så båda har vart rätt gröna på d där me skor och ganska osäkra tjejer rent allmänt.. Då tycker jag att det minsta man kan göra när man kommer in är att "presentera sig" men icke sa nicke! Letar fortfarande hovslagare i stockholmsområdet till då min häst kommer hem..

//Mickan

Cilla89a
0

#21 ingen aning, det var mamma som pratat med honom.

[Teddy]
0

#21 Vem är Berit?

Saiop
0

Jag blir så arg när jag läser sådant här, hade en hovslagare en gång som sparkade min häst i magen för att hon drog åt sig bakbenet flera gånger när han skulle sko. Min mor sade åt honom att han absolut inte får varken slå eller sparka våra hästar. Det var faktist sista gången han var hon oss, nu har jag min pojkvän som skor, han håller på att utbilda sig till hovslagare och är väldigt duktig och otroligt bra och lugn med hästar.

Trojaa
0

Men fy vilken jäkel! Usch för sånna Skrikandes

thilda-
0

jag har haft 2 bra och 2 dålig….

Min första hovslagare som jag anlitade första gången i början av min "hästkarriär", han filade och verkade hovarna snett och skorna var sneda.. Men..!! han var jätte snäll med hästen.. stod minst 15min och klappade henne o gosa.. Gav till och med en morot om han hade med sig det..

Den andra hovslagarn var bäst,
Han hjälpt mig med allt och verkade o gjorde allt super snyggt! Han sopade till och med stallgången efter sig åt mig :) och dessutom så var han jätte billig!!!
Och jag har till och med fått komma hem till honom och fått träna hans häst :)
Men synd nog så valde han flaskan istället för hovslagar yrket. =(

Den tredje drog i luddans svans så fort hon tog ett steg åt sidan.. Hon gör det rent automatiskt då man går mot rumpan och då har hon åkt på däng varje gång =/ och ibland till och med fått en riktigt hård spark i magen =(

Den fjärde hovslagaren som jag har nu är jag rätt så nöjd med.. Men han slarv verkar hovarna ibland. så man får stå och på peka hela tiden att han måste göra noga! Men hur som helst är jag ändå nöjd.

sophiia
0

usch det finns sådana förskräckliga hovslagare, vet en som slog en hammare både i magen och i rumpan på hästen för att den inte stod stilla. dum som jag var sa jag inget. Men brukar oftast stå med när hästarna blir skodda nu så att det inte händer något, speciellt inte med hästen jag har hand om.

Ledin
0

snacka om att han har fel jobb, kan man inte räckna ut själv att vissa hästar är "lite" stuliga och kan ta tid på sig. Även detta med unghästar ursh jag hatar dessa hårda sura hovslagare, själv har jag haft flera såna men haft snälla hästar o då funkar dessa sura hovslagare bra i krisfall, men sist så skällde jag ut en hovis o bad han fara å flyga åt fanders. Då han skulle ta en unghäst som aldrig vart skodd innan o han vart lite rädd inte livsfarligt rädd utan ja lite rädd men hovslagaren drämde till han i magen 2 gg med klubban det var droppen. Dagen efter ringde jag o ordnade en ny hovis som jag vet är super bra med allt (var inte min häst han slog men jag hade hand om kolla av) Ägaren är mera tålig än vad jag är men tyckte att jag hade gjort bra och hon vart mycet nöjd med nya hovisen eftersom han är lugn o gör ett mycket bättre jobb. Om man råkar ut för dessa kassa hovslagare så tycker jag som hästägare att man ska häga ut dom lite varna andra hästägare att dom är.

Em--ma
0

vad är Brämsa?? :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

bebbe
0

#24 Det är jag som är Berith…det är ett ordspråk som står efter mitt namn Glad

Jappeloup
0

Ja, usch för dumma hovslagare, i hans annons står det ju tillochmed att han "tar även problemhästar" men han verkar ju inte kunna hantera dom! :/

#24 Man tar snöret runt hästens mule, sedan tvistar man snöret så att den snörjs ihop. ursäkta för felstavning ^^'

Copyright © Hööks Hästsport AB

Copyright © Hööks Hästsport AB

Repoort
0

Första gången min häst skulle skos så hade jag ingen aning om vilka hovslagare det fanns utan ringde en som en annan tjej rekomenderade.
Jag hade en gudasnäll varmblodstravare som jag, 15 år gammal, sömmat om under sommaren. Hovslagaren var stressad redan då han kom (det visade sig att han skulle hem och fika hos denna tjej som rek. honom).
Eftersom min pålle var så snäll så band jag upp honom och satte mig vid sidan om och klappade våran hund medans han skodde. Hästen råkade väl ta ett steg så hovslagaren sparkade iväg min rykthink och vrålade t mig att "ge fan i hunden och komma och hålla i hästj***ln"…

Andra gången han skulle skos så hade jag samma hovslagare. Men då min häst var helt svettig och stönade till vid varje söm som slogs in och dessutom lämnade blodspår efter sig då han gick in i boxen - så sa jag tack och hej. Aldrig mer.

Hade då två bra hovslagare som jag växlade lite mellan - en man och en kvinna. Men sedan jag köpte ny häst så är det bara kvinnan som skott. Första gången fick mannne sko men kände att de inte riktigt fungerade till 100% 

Men nu har droppen fått bägaren att rinna över. Är supernöjd med resultatet efter skoningarna- då de väl blir gjorda. Hon kommer aldrig då det är bestämt. Dyker upp en-fyra veckor senare. Sist ringde jag upp efter 2½ v väntan och det visade sig att hon var skadad och hade av någon anledning ringt alla kunder utom mig ! Hon var trots allt snäll och ringde upp en annan hovslagare (en av hennes gamla elever) som kom och skodde dagen efter.

Det fungerade kanon trots att hon tog betydligt längre tid på sig. Men hon var väldigt noga så jag funderar på att ge henne en chans att ta över skoningarna framöver.

Jappeloup
0

Undrar vem som inte varit med om någon hovslagare eller veterinär etc. som varit elaka, konstiga eller rentav farliga… :'(

gejsa
0

#34# Precis! Hovslagare är nästan en folkgrupp för sig. :)

tantnett
0

Nog får man hålla hårt i dom som är bra.

Och många har man kört på stallporten snabbt:

Dom som kommer onyktra.

Dom som kommer FÖRSENT och då menar jag verkligen försent.

Dom som inte kommer alls. Fast det är klart dom behövde man inte köra på stallporten.

Dom som är slarviga.

Dom som är elaka.

Och dom som snackar skit om sina andra kunder.