Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3076 ggr
Triccie
0

Barbackasadel-köpa, köpa inte!?

Jag behöver snabb tips om jg ska köpa en barbackasadel eller inte. Någon som har en sån?

http://www.kefly.se/HTML/visabild.php?fid=109&nr=1

Jag behöver alla tips! Är den skön att sitta i? bra stöd? Nack/fördelar?

Ahnna
0

Fråga dig själv; VARFÖR ska du ha den? Vill du rida barbacka eller med sadel? Varför/varför inte?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Triccie
0

Jag var ute efter någon som har ridit i en sån / har en och har något att tycka till om. Ursäkar om det inte framgick i inlägget!Oskyldig

Molla
0

Jag har en sån! Mycket trevlig att rida i om man inte ska prestera någon dag! Mycket fluffig och mjuk att sitta i. Man får ju inte jättestöd för skänkeln, men som uteritts-sadel är den pörfa!

Zabbio
0

Köp ingen med stigläder, de kan inte fördela trycket från dem (och det blir tryck oavsett hur lite du tycker att du använder stigbyglarna)

Annars är de nog bra, men varför inte göra en jälv? :P Bukefalos har en låååång tråd om att sy egna barbacka paddar (aka kameldrivarkuddar) och dom är ruskigt bekväma.. man får dom precis så som man vil ha dem :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Triccie
0

Molla har du någon bild på den när du sitter i den det hade arit kul att se!

Triccie
0

ja jag har sett den tråden men jag är inte så sugen på att lägga ner tid på nåt som kanske inte blir bra..

Ja det med tryck vid stigläder har jag hört och det ska jag inte använda isf.

Molla
0

#5 nej tyvärr! Jag tycker sadeln är jätteskön, men som skrivits jämnas inte trycket från stigbyglarna ut maximalt. Så rida lätt i flera kilometar är ju inte att rekomendera. Mycket mysig sadel fäör skogsmulleridning!!

Triccie
0

Är det för varmt att rida i den på sommaren?

Molla
0

#8 Nä, det tycker jag inte. Däremot värmer den bra på vintern!

Triccie
0

Okej haha nu är det mkt frågor! Är de putorna ivägen när man sitter i den? Det kanske bara ser ut som detTungan ute.. Glider den? Tycker ni att det är mkt med 1700:- för en sån? Har sett att nypriset ligger på över 3000… Är det värt det priset?

tezzie
0

Jag älskar den barbackasadeln. Red Folly ofta i den, helt underbar för skogsmulleridning. Man får barbacka känslan men ändå stödet från stigbyglarna (jag rider INTE lätt i sadeln).
Putorna är inte ivägen och för 1700 skulle jag slå till direkt =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Molla
0

Ingenting är ivägen, det enda som bygger uppåt är bakom rumpan, ett bra stopp/stöd

Molla
0

1700 var ett bra pris!

Tusen
0

Tjejerna har varsin barbackasits som de tycker är jättesköna att sitta i på vintern eller på en häst med vass rygg. Däremot gillar de inte stigbyglar/stiglädren. De ger en falsk trygghetskänsla. De tycker att de håller balansen bättre utan dessa.

Förslag: Fäst en tjock fårullsvojlock med en gjord i stället. Fungerar nästan bättre.Glad

Triccie
0

Jag funderar på att göra min egen:) Kan man använda nylonband som sadelgjordsstroppar? Eller kan det bränna på en klipp häst? Hur ska man annars sy i läderstroppar? Kan man det med nål och tråd?

Tezzie har du en bild när du sitter till häst i den? eller attt den bara ligger på ryggen på hästen?

tezzie
0

Då måste jag rota på min andra dator, kan göra det senare. men det ska finnas bilder =)

Arkan
0

varför ha en barbackaSADEL? Hallå? då blir de ju inte barbacka :O. Upp o sitt på hästen bara :D. Jag rider aldrig med sadel, de spelar ingen roll vilken häst det är, försöker alltid kråma till mej en barbacka tur även fast hästen är bockig och bråkig :P..
Man slösar ju bara ut pengar på en sån där Förvånad

tezzie
0

#17 Ja, som kanske märker så är smaken som baken ;)

Zabbio
0

#6 man kan göra en prov variant på ett par timmar och klä med fårskinn eller teddy om den blir bra :P Men du gör som du vill.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

goldmedal
0

Köp en teddy/fårskinnsvoljock och en täckesgjord istället. Det fungerar lika bra och det blir inget tryck ifrån stigläderna/byglarna heller. Alt, köp en barbackasadel men inte med stigläder/byglar.

LinaN
0

Somliga kanske inte vill bli håriga därbak?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mintcore
0

orkade inte läsa igenom alla andra som skrivit, men såg någon som tyckte liknande som jag.

BARBACKA: ingen sadel xD tycker att det där försöt lite. du kan väl lika gärna ta en padd och sätta dig på med en täckesgjord runt? Barabacka har jag ridit väldigt mycket de senaste 2åren.
Man känner av hästens varaje rörelse, man får träna balansen. Det är oxå skönt för hästen att inte alltid ha en sadel på ryggen. Tycker du ska rida barabacka på riktigt eller i sadel "/

PS, det tillhör att man ska bli lite skitig i baken och att man irreterar sig på hästens hår som sticker i rumpan ;D

lisette
0

tezzie, var har bilden tagit vägen?

Reining
0

Jag har aldrig provat en barbackasadel, känns som om hela vitsen är borta då. :P
Men de är säkert jättebra såvida man inte använder stiglädren, eftersom de ger för mycket punkttryck.