Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 800 ggr
PimTheGreat
0

Några förslag??

Nu har det regnat så mkt här i flera dagar så hagarna är livsfarliga. Så hala av lera….suck. Någon som har förslag på hur man kan göra för att få de mindre leriga?? Både jag och hästarna halkade hela tiden idag när jag släppte ut de….. vi har ingen möjlighet att byta till andra hagar heller…. Kom in med massa förslag nu….

LinneaG
0

Vi har lagt grus där det blir som mest lerigt. Har funderat på att lägga dit gummimattor, men vet inte om det skulle bli halt.

davidia
0

jag har två hagar att byta mellan.den ena är lerig och den andra är vattenfylld med mycket gräs.den leriga hagen har dom en rundbal i så den måste dom äta upp……jag har faktiskt ingen aning om vad man ska göra,förutom att häva grus på där det är som lerigast

Faxlin
0

Grus är bra. men har man inte det så funkar hö bra. ;-)
Allvarligt, min dotter ramlade och tappade ut hela höpåsen i lersörjan igår. Det ser riktigt bra ut i dag. Och inte alls lika halt för hästen att gå på heller. Ja inte för en annan heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

tänkte med på gummimattor på min bro till hagen, för där var riktigt halt igår. men lägger man gummimattor så fryser det sen på dom ändå ju o blir hala.

Faxlin
0

Vi hade gummimattor i det stall jag var i förrut. det var en falsk säkerhet. Det blev inte ett dugg minre halt. Blött gummi är ruskigt halt. Och min dåvarande häst halkade och sträckte sig flera gånger.

Audiatur et altera pars

[slo]
0

#4 sanda gummimattorna när det frusit, så borde det lösa sig :)

Åsa, det funkar alltså med hö? Kan vara bra att veta, i stallet finns massor med halm som jag nog kan ta om jag behöver :)

LinneaG
0

Vi har några ton gammalt hö och halm, det kanske man kan kasta ut på det leriga?

PonnyAnnie
0

prova att lägga grus där,det gjorde vi förra hösten=9

LinneaG
0

vi har lagt grus på den värsta, men så jobbigt att gå med hinkar, man behöver så många

[slo]
0

#9 det är väl ett stall, har ni inga skottkärror? :D

PimTheGreat
0

Halm har vi tänkt på men kanske inte så populärt av ägarna till hagen…kan bli problem att växa där sen kanske…eller

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 då kan jag för sjutton likaväl ta o sanda min bro! ;) samma sak. tänkte lägga ut granris i vinter. för det tar bort halkan en hel del…

jag hade aldrig i hela livet velat lägga grus i min hage. näverbäver.

gejsa
0

halmen trampar dom ju bara ner och så blir det lera nästa år. Inte särskilt populärt.

Faxlin
0

Men mina kära vänner. Hö/halmet får man plocka bort sedan när våren kommer. Ja det som inte blivit jord då.
Men det fungerar jättebra. det lägger sig som en skyddande matta över. och så kan man ta bort mattan sedan och så är hagen kvar.
nu när jag funderade på det så hade vi så här förra året med. men senila Åsa hinner glömma under sommaren. ;-)

Audiatur et altera pars

[slo]
0

#14 då kanske inte din dotter ramlade med höpåsen, utan tog "slänghö" och la där ;)