Bus är sjuk!
Vet inte vad det är men hon har över 39 graders feber och äter inte. Hon bajsar som hon ska och jag hittar inget direkt konstigt, lite blekare i tandköttet.
Ajdå, har du ringt vet?

Feber låter ju konstigt, men har du kollat så det inte är kolik?
Har ni nyss avmaskat? Bytt foder nyss?

Väntar på vet nu, fortfarande ingen förändring i temp. Har inte avmaskat dom än, inget nytt foder. Enda förändringen jag gjorde igår var att hon fick gå in till dom andra igen igår morse. Frågan är om hon har ätit något olämpligt. Men det är tydligen fler fall med feber häromkring just nu. När jag pratade med vet så trodde hon att det var jag som ringde igår kväll, men det var det inte.

Hoppas Bus blir frisk snart!!!

Hoppas jag oxå och att man kan få ett svar på vad det är. Det värsta tycker jag är att hon inte äter höet ordentligt, kastade ut åtminstone hela kvällshöet imorse.

har har det gått, mazze ?

skakar hon, typ muskelkramper? Peppe hade det för nån vecka sen, veterinären sa att det va en virusinfektion. hade 39 rader på torsdagskvällen och 39.3 på fredagsmorgonen och var helt feberfri på fredagseftermiddagen. han åt inte heller (inte ens morötter om man höll fram dom under näsan på honom) men gjorde sina behov normalt och drack. vi förbjöds att lägga på honom täcke och skulle släppa ut honom på fredagen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Oj, det är illa att hästen inte äter än. Hoppas du får reda på vad felet är i dag. Skriv och berätta Mazze.

Febern hade gått ner (38,2) när jag kom tillbaka och hon äter igen. Vet tyckte att vi skulle avvakta o se vad som händer. Men hon har inga skakningar el kramper.

Mycket lustigt. Eller rättare sagt olustigt. Ingen annan i stallet som är sjuk?

Nej, bara hon vad jag vet iaf. Men får väl hålla tummarna att det inte kommer tillbaka för då blir det "veten".

Vet inte om jag får skriva detta utan att ha frågat Thea innan. Men jag skriver det ändå eftersom det har hänt. Hennes häst fick ju också feber för en-två veckor sedan utan att hon visste vad det var. Rätt så hög feber också. Det kanske är något som går här i Eskilstuna?

Ja, det funderade jag oxå på då veterinären trodde att jag var en annan först. Hon började ju med att fråga hur det hade gått med febern, men jag vet ju inte vart den står.

Du menar vart Thea står eller menar du den andra hästen?

Den andra hästen.

Ok! För vart hon står vet du ju redan. *ler* Så jag tänkte om du fått hjärnsläpp eller något. hehe

Med hon så menar jag ju Thea förstås då. Fick nog hjärnsläpp själv här. haha

Jag förstod nog, tror jag
. hehe…

Jag vet att det går mycket förkylningar runt omkring i landet hos hästar just nu. Dom får hög feber och blir ofta snoriga och hostar.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#19# Men, hästar kan ju inte bli förkylda……. Är det inte kvarka du menar nu?
En liten rättelse; Ja, Thea hade feber en fredag när hon kom in från hagen. Det var dock bara 38,5 i feber, så det var inte jättehögt. Troligtvis var det "smärtfeber" då hon samtidigt kom in med en tämligen tjock bakkota som hade puls och värme. Morgonen efter var febern borta!
Mazze: Hoppas febern har gett med sig och bus mår bättre. Blir någon mer häst sjuk i stallet skulle jag absolut ta ut vet och ta ett kvarka prov! Det kan def vara kvarka trots att hästen inte visar alla symtom enl boken.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Ok, men trodde nog att det inte var något som hade ett samband med febern.

#20 Vi hade febriga hästar med snor och hosta och vet. sa att de troligen fått ett "dagisvirus" (förkylning), dvs inte kvarka, som cirkulerade runt bland hästarna.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lustigt för jag har hört att hästar inte kan bli förkylda.

Nu är hon helt feberfri och inga andra symptom så det är nog ingen fara. Tänkte börja skritta henne imorgon om hon fortf är fri från febern.

men när hästen är snorig och hostig så har jag alltid trott att hästen varit förkyld…. varför skulle inte de kunna bli det?

För mig så är det en form av förkylning men har oxå hört att en häst inte blir förkyld. Men varför skulle inte dom kunna bli det?

#27 just vad jag med undra…

Men hästar kan väl bli förkylda? tex när det rinner snor och dom hostar, vad har dom då då? Tex ett stall som jag känner till som just nu har ett virus (rinner snor, hosta feber) det är väl förkylning också? (visst det är ett virus, men människor har väl också ett slags virus när dom är förkylda?)

#28 Får se om det finns någon som har ett svar åt oss?

Ja, jag vet inte heller. Men som tex kvarka är ju orsakad av en bakterie. Ofta har hästen först haft en virusinfektion. Står det i min bok hälsoråd för häst. Står inget mer om att hästar kan få förkylning eller så.

Hästar kan få vanliga förkylningar som vi människor, utan att ha feber. Hästinfluensa A1 har min förra ponny haft en gång, det var inte kul. Han kunde inte ridas på ett halvår, när jag tempade han så hade han 41 grader och jag berättade det för de andra och de sa att han borde vara död då, jag testade olika termometrar och alla visade samma, han låg ner och var väldigt uttorkad. Men matglad som han är så åt han. :P