korsförlamning
vi har många trådar om diverse saker. men jag tror aldrig jag läst ngt om korsförlamning.
hur uppkommer det? har din/a hästar haft det? vad gjorde du då? vad gör man för att förhindra korsförlamning?

hittade denna på agria. de har många nyttiga saker där faktiskt.
Vi hade det på ganska många hästar när jag jobbade i Frankrike. Oftast beror det på att de är stressade, dåligt uppvärmda, inte kissat innan hård ansträngning. Oftast är det ston och nervösa valacker som drabbas man brukar kunna se stora svett droppar rinna på rumpan och sedan blir de stela och kan knappt gå. Det bästa är att ge dropp så de får i sig mycket vätska och kanske ge b-vitaminer direkt i blodet.
För att förhindra en korsförlamning så försöker i alla fall jag att värma upp ordentligt + att hästen alltid får gå i hagen innan träning och den ska alltid ha kissat om det är ett tuffare pass. En häst som en gång har fått en ordentlig korsförlamning har väldigt lätt att få det igen.

Jag har personligen inte haft en häst med korsförlamning men en häst i mitt gamla stall fick det.
Han fick det som resultat av att satts igång för snabbt med motion och mer kraftfoder efter en längre vila.
Han var dålig rätt länge efter det.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
vad händer när dom får korsförlamning?en tjej sa till mig att min häst kunde haft det för länge sedan pga att när hon fryser och blir kall så har hon svårt att förflytta bakbenen.. kan detta vara sant?

Jag har aldrig hört talas om att de kan få det av att bli kalla, inte heller har jag läst det någon stans.
Dom kan ju bli stela för övrigt av att bli kalla utan att de har korsförlamning.
Den hästen vi hade i stallet hade riktigt ont och svansen var tryckt hårt mot rumpan och det såg ut som att han knep in rumpan under sig och kunde knappt gå.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
ja jag har alltid täcke på henne vid kalla dagar då jag vet att hon blir stel.

Har alltid lärt mig att när hästarna fryser så kan de få korsförlamning, typ om man spolar iskallt vatten på rumpan på vintern.

#7 samma här.
jag har det inte klart för mig så därför jag undrae.
men eftersom hon blir lätt kall.kan man typ sätta på några lindor eller skydd på bakbenen för extra värme på vintern?förra vintern tog jag handukar och lindade benen med.inte så bra men det funkade

Har haft det på morganstoet en gång. Var ute och tränade ganska hårt. Vet faktiskt inte varför hon fick det. Mitt i galoppen i en uppförsbacka blev det tvärstopp. Hon kissar alltid innan och åt rätt foder och allt, men det var vinter och kallt och hon var rejält svettig.
Men hur som helst så fick hon det och jag hade ca 30 min ridning hem. Kul! Det var bara att ta av sig vinterjackan och fleecetröjan och lägga över bakdelen på henne. Ringa efter en hästtransport. Bbbrrr!! Sen fick hon åka hem. Och med varma täcken och b-vit så gick det över. Hon har aldrig fått det igen.

Är B-vitamin bra? :P För att förebygga?

lärde mig för många år sena att det r ganska vanligt att odm får det när korset blir nerkylt, därav ländtäcke.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

men som idag har det regnat mycket. hästarna är blöta, men inte kalla. är det risk för korsförlamning då? eller det är bara när de antränger sig?

Min har haft det 2 gånger senast i nov förra året. Sist fick hon en mkt kraftig, men för att vara säker på att det är en korsförlamning så ska man ta ett blodprov så fort som möjligt. Då kollar man värden på "CK" o "ASAT", normala värden är om jag inte minns helt fel på CK: ca 8 ASAT: mellan 6-8. Bus hade 247 på CK o 40 på ASAT. Det man gör vid en korsförlamning är att ge B-vit i blodet och ev lugnande. Absolut ingen massage el liknande vilket kan förvärra.
Förr i tiden fick ofta dom tunga arbetshästarna "måndagssjukan" efter en ledig helg med full foderstat o sen reds som vanligt. Finns väl eg inga direkta orsaker till varför dom får det.
Första gången Bus fick det var när det var halt o hon gick o spände sig när jag red, alltså under en mkt lugn tur i skogen. Senast kan det vara så att hon redan hade det när hon kom in ifrån hagen. Hagen var lerig o hal plus att dom gick med ett bossigt sto. Började rida och hon kändes lite stelare så jag tänkte att jag får väl mjuka upp henne. När jag kom till galoppen så var den så oren som den kan bli, då insåg jag varför hon varit så "konstig" o ovillig. Det jag nu är extra försiktig med är att; dra ner kraftfoder vid mer än en dags vila, vara varm och att hon inte går med någon häst som "jagar" omkring henne. Sen vid ridning att skritta igång och av ordentligt som trots det är en mycket viktig detalj i ridningen överhuvudtaget. En häst som har lätt för korsis är bra att räjsa av ca 2-3 ggr i veckan.

#11 har hört att Shy Feeder ska vara bra att förebygga patella…

Nu blir jag lite skakis… Mirre var stel och ömade när man nuddade hennes rumpa idag. Det har regnat hela dagen och hon har inte haft täcke. Sen när jag la på det så gick hon väldigt stelt. Tänkte att det säkert bara är för att hon är blöt och kall, men kan det va korsförlamning???

#16 Det är troligen bara stelt efter att ha varit kall, viktigt då är ju att se till att dom blir varma och att inte anstränga dom. Det är vanligt att en kall häst är stel. Men det är bra om man är vaksam trots det.
Vanliga symptom på korsförlamning är att dom kutar rygg o svettas och är väldigt spända bak i muskulaturen.

#17 okej, svettades gjorde hon inte, men när man rörde rumpan sköt hon rygg och när jag gick vid sidan av henne flyttade hon åt andra hållet verkade som om hon inte ville att jag skulle röra henne…

Kolla igenom henne ordentligt när hon är torr och varm. Fast kuta rygg kan hon ju göra ändå om hon är kall. Kolla hur hon rör sig imorgon är säkert bättre då. Oftast kommer dom symptom jag pratat om vid "ansträngning" men finns säkert undantag. Jag tror inte att det är någon fara men man kan aldrig vara nog så försiktig.

#19 okej, hoppas inte att det är ngt allvarlligt… Men om det skulle vara korsförlamning märker man det imorgon då? Eller går det över snabbt? Och vad kan man göra om det är korsförlamning? Och hur vet jag om det verkligen är korsförlamning och inget annat?
(många frågor, men lite orolig…)

Enda säkra sättet att se om det är en korsis är att ta blodprov och kolla ASAT och CK. Fast jag tror inte att hon har det. Korsförlamning finns i tre olika faser; lätt, "medel" och kraftig. Den lätta kan man missa och hästen har inga problem, medel går över rätt så snart och den kraftiga kan ta ett bra tag innan hästen är återställd. Så det kan vara många som har haft den lätta varianten utan att man har en aning om det.

#21 okej, så då borde jag märka imorgon om hon har den svåra isf. men det kan ha varit den lätta?

Ja, i så fall. Men jag tror bara att hon var kall, det är nog ingenting att oroa sig för. Sen så har du väl inte ansträngt henne efter att hon var kall?

Har gått runt med henne, skrittat + pyttelite trav för att inte skulle stå och frysa…

kanske ska tilläga att jag gick i ca 10 min

Hur kändes hon att rida?

red inte utan ledde, eftersom hon verkade så öm och inte ville att jag skulle röra henne så ville jag inte rida henne. Däremot regerade hon kraftigt när täcket kom på, som om det gjorde ont, men eftersom det regnade och var kallt fick hon ha det ändå (ville ju inte att det skulle bli ännu värre)

Ok. Om man nu skulle ha misstänkt en korsförlamning så ska dom absolut inte röras på utan ställas in och hållas varma och ringa veterinär. Jag själv gör som så att om hästen har blivit kall så täckas hon varmt och får massor utav hö så får hon vila den dagen för säkerhets skull.
Men hur som helst så kolla så allt är bra med henne imorgon. Står hon på stall? el lösdrift?

Hon går på lösdrift, så stall går inte. Men nu har hon täcke och mat så hon är nog lite bättre nu. Hade aldrig överhuvudtaget hört talas om korsförlamning förut faktiskt… men ska ut imorgon och kolla till henne..
tack för hjälpen!

Tala om hur hon är imorgon och hoppas att det går bra…

Blev visst dubbelt… Hoppsan!