Påkörda hästar
Här kan ni se vad som händer om man inte lyckas hålla sina hästar innanför staketet ordentligt! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3628092.ab
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vafan, det är ju nästan där jag bor!
lurvponnyn.vimeddjur.se
åh shit..
det där är livsfarligt, som det påpekats innan går dom flera gånger i veckan ut på trafikradion och säger att det finns lösa hästar på vägen, och eftersom jag jobbar natt, hör jag det också på natten, vilket känns ännu värre för då sover dom flesta och har kan inte ha lika bra koll som på dagtid.
i say no more;-)
Stackars hästägare som säkert ändå försökt hålla sina hästar i hagen o bilföraren…

Usch fy fan.
Marsvin 4-ever
.

otroligt sorligt att detta händer.
Bara häromkring har 2st hästar fått sätta livet till för tåget 
Och för ca ½ år sedan så såg jag en häst som blivit påkörd efter vägen, dock var de ute och red och hästen hade kastat av ryttaren och sen skenat mot trafiken :/
Otroligt hemsk när sånt här händer :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#6 Brukar det inte vara stängsel bredvud tågrälsen, eller är det bara där jag bor?
Åh ursch vad hemskt.
För ett år sen tror jag, så blev 2 hästar överkörda i närheten där jag bor. Det var tre hästar i en hage och de hade lyckats ta sig ut och bagavsig av mot vägen nedanför stallet. En bil kom just och hann inte se hästarna . :( Tyvärr så dog två stycken, den ena dog på direkten och den andre var tvungen att avlivas på plats. Men den tredje klarade sig.
Hemskt !
#7 Nope inte här där jag bor :/ Efter E4an brukar de vara stängslat dock inte efter rälsen
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#6 Men bilisterna är idag inte tillförlitliga. Dom saknar ofta fantasi för att hästen kan hoppa till samt saktar varken ner hastigheten och lämnar lite utrymme.
Min häst är trafiksäker men jag har under dom senare åren märkt att jag blivit fruktansvärt nervös för att ge mig ut på starkt traffikerade vägar. Det smittar självfallet av sig på min häst.
Men man har upplevt för mycket nonchalans från bilisterna. Något kan ju dyka upp vid vägkanten eller från någon trädgård ex hund från ingenstans, tvätt fladdrar i vinden ja ni vet nog själva.
Men inget utrymme lämnas av bilister att hästen kanske tar ett steg fel! Många gånger har knappt ett frimärke fått plats mellan häst och bil.
Jag tycker detta är hemskt, stackars dom som alltid är tvingade att ge sig ut på dessa vägar för att kunna rida ut.
Marsvin 4-ever
.
#10 Dock var det ej någon bil som skrämde hästen i sken vad jag hört då de red på en skogsväg (kan ha hört fel också då det är rykten)
Men vet mycket väl att bilister inte alls är att lita på. dock inte alla för det finns de som är underbara och tillmötesgående också :) Som tur är.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 - Jag håller med dig om att vissa bilister saknar lite förnuft när de möter hästar. De är som om att de tror att bara för att det sitter en människa på hästen så händer det inget. :S
Men nu ska jag inte dra alla bilister över en och samma linje. För vissa är väldigt trevligt tillmötasgående.
En gång så var jag ute och red på en äng där det går ett skoterled runt(det var på vintern). Och när jag började beje mig hemmåt så måste man rida ganska nära skoterledet, och då mötte jag faktiskt en skoter och de som körde var ganska unga, 17 kanske? Så min första tanke var, Nej, fan nu ska de väll göra nått för att verka balla. =/ Men oj så fel jag hade det stannade och stängde av motorn och körde inte vidare fören jag hunnit en bra bit bort :D Glad belv man ;)

bild och artikel i aftonbladet.
VARNING FÖR BILD!

Tycker mer synd om hästen än om människan 
Stackars häst som miste sitt liv tack vare ett dåligt staket (antagligen avr det dålit annars hade detta inte hänt)

Här för ungefär en månad sen blev en häst påkörd av en buss :/
fy vilken otur! #14 jag tor inte du skulle säga så om det var en du känner som satt i bilen^^ men jag fattar vad du menar..

Jag satt i en buss på väg hem från skolan en dag och då kom det en Fuxfärgad häst skenande rakt mot bussen så bussen tvärstannade (och klumpiga jag lutade precis mig fram när den stannade så jag slog huvudet)
så kom det massor av människor som försökte fånga den och så kommer det en idiot i en bil och kör när hästen står på vägen och tutar och försöker komma förbi !! 
Tillslut fick dom tag i hästen som hade slitit sig (antarjag) för den hade grimma och grimskaft, och det underlättade fångningen… :) så den kom levande hem

#17 Det är det jag menar med nonschalanta bilister.
Vad har dom mellan öronen?
Sen är det ju inte enbart djur som far illa ute på vägarna av dessa idioter. En stark utsatt grupp är ju vägarbetarna som riskerar liv och lem då dom utför sitt yrke.
Varför skall det vara så svårt att lätta på gasen och hålla avstånd samt vara beredd att stanna till vid behov?
Marsvin 4-ever
.
Usch så hemskt! 

jag tycker det hade varit ganska intressant att se hur deras staket ser ut. HUR har hästarna kommit ut?
#10 Tur att hästen iallafall är trafiksäker (även om din nervositet smittar så är det bättre än inget). Jag måste rida på vägen för att komma nånstans och min häst är verkligen inte att lita på då. En gång blev han jätte rädd för en lastbil och gick ut mitt på vägen och vägrade gå där ifrån. Som tur var stängde chaffören av sin motor tills vi kunnat gå en bit förbi honom.

usch:/ jag tycker inte om sånt..
Är det bara jag som aldrig har träffat dessa idioter till bilförare? Bilisterna här lämnar alltid plats, och saktar ner, i mörkter bländar dom även av.
Har jag en ryttare med mig på Zally visar dom ännu mer respekt, och verkligen krypkör förbi.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
usch så tragiskt

usch då!

Fy tusan…
//Mickan

#21 Precis som du skriver så är många illa tvungna att ge sig ut på traffikerade vägar för att komma till ridvägarna.
Man väljer ju inte dessa vägar för att nöjesrida vilket många bilister tror.
#23 du har ju verkligen gulliga hänsynsfulla bilister i din omgivning. Var tacksam för det.
Detta med att INTE blända ner i tid har jag varit utsatt för alltför många gånger. Hur kan man ha svårt för att se ett ryttarekipage som har på sig: Ryttaren: Reflexkoppel, Pannlampa, Benblinkers. Hästen: Reflexländtäcke, Reflexband runt vart ben, Benblinkers.
Gissa vad många gånger man blivit totalbländad av bilister och man har inte en susning om man hamnat mitt i vägen för att man ser inte ett smack.
Marsvin 4-ever
.

Fruktansvärt…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#27 Jo, jag brukar vara noga att hälsa och tacka när dom visar Zally och mig sådan hänsyn. Jag är jätteglad att "mina" bilister är så hänsynsfulla mot oss.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Här är det nästan tvärt om, en del kör nästan för sakta så hästen nästan hinner bli irriterad och svänga ut med baken. fast hellre för sakta än för fort så ska väl inte klaga egentligen =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#20 det behöver inte vara ett dåligt staket för att en flock hästar ska komma ut, för många år sedan slog en blixt ner i ett elskåp strax intill där våra hästar gick och hela flocken (15 st) rusade rakt igenom vårt staket och ut på E22, och vi har ekstolpar, 2 slanor + 2 eltrådar.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

usch så hemskt..
Under jullovet när vi var påväg hem från stallet så valde vi att ta en väg genom skogen för att rasta hunden. Vägen börjar med en brant uppförs backe som även används flitigt av rid och travmänniskor. Halvvägs upp så möter vi en skenande häst utan ryttare, kan ju säga att det var jävligt tur att vi höll oss på rätt sida av vägen, den hästen hade aldrig väjt! Det hade blivit mos av oss alla.. Rexlexer hade den inte heller, man såg den först när den kom in i strålkastarljuset..