Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 26526 ggr
[Angel88]
11

Veterinär besiktning?

hej vad kostar en normal veterinär besiktning, och en mer avancerad med röntgen?. jag bor i skåne.

och ja behöver lite hjälp. ja trodde att den skulle ligga på runt 1500-2000 för en normal och ca 5000 mrn en röntgen, men en sa till min att en med röntgen kostade 2500 och en normal max 1000… stämmer detta

Smex
0

En vanlig ligger på några hundra lappar, gissar på 600-700:-

En med röngen brukar ligga på några tusen lappar. men veterinären brukar rekomendera röntgen om hästen kostar mer än 80 000.-

Och om du skall göra det så ta också ett blodprov. Så hästen inte är behandlad emot något utan att ägaren har sagt något.

Har själv inte behövt betala något sånt då jag bara har köpt häst och lånat ut hästen på foder.

[Angel88]
2

nä detta e ett litet varmblods sto, hon kostar bara 6000kr… fast va kostar en med röntgen… för om den inte kostar mer än 2000 vill ja nog ha det

Smex
0

det bästa är faktis att ringa till den klinik som du skall röntga hos och kolla av.

En vanlig röngen kostar runt 1000:-/bild. I alla fall på dom få klinikerna jag har varit på.

[Angel88]
0

#3 så men besiktningen och bilder på bena och ryggen skulle ligga på 6000 sammanlagt, en bild pär ben 4000, pluss ruggen och besiktningen 2000.

sjukt dyrt….

Smex
0

mmm jag vet. Så det är därför man brukar säga att om hästen är dyr så vill man veta att det är en frisk häst. Så man inte slänger så mycket pengar i sjön och inte få något bevis på att hästen var skadad innan man köpte den.

gejsa
0

Jag har nyss veterinärbesiktigat Sorro mitt halvblod och det kostade 1350 kr. Men röntgen tog vi aldrig eftersom han inte var halt eller så.

[Angel88]
0

#6 oki, e det billigare med varmblod, och var bor du, ja bor ju i skåna åriset kan ju varigera

[Jennniie]
0

#7 Just vet besiktning tror jag inte det skiljer på beroende på ras.
Det beror nog mer på ifall du tar distriktveterinär eller privat veterinär eller liknande.
En häst är ju en häst :)

Lorita
0

Jag räknar med ca 1000 kr i vet-besiktning, få se hur det slår när jag ska besiktiga Dolly.

#6 så Sorro är såld Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
1

#9# Nej, han är inte såld än. Dom ville köpa direkt men jag propsade på en månads prov först. Jag vill att han ska hamna rätt och inte behöva säljas direkt som du vet. hihi

Så om ca 2½ vecka ungefär vet jag. Skrattande Och då berättar jag vart han hamnat när allt är klart och så.

gejsa
0

En privat eller distriktare ska väl ta samma pris vid veterinärbesiktning eftersom det är på faktura.

Sedan spelar det ingen roll om det är en shettis eller ardenner det är borde väl vara samma pris. Dom gör ju samma undersökning.

Men jag kom överens med köparen att vi skulle dela på kostnaden om han gick igenom. Annars skulle jag betala allt. Men han gick igenom U.A

[Jennniie]
0

Jag vet bara att distriktarna här är dyrare än om man tar någon annan.
Dom har "massa" tillägg som inte den andre tar, så några pengar billigare blir det.  :)
Men det är väl olika runt om i landet o vilken vet man har

[Angel88]
0

Gaaaaaa…

det är ju skit dyrt att besikta här i skåne.

distrikt veterinären i helsingborg tar 1900 pluss moms och så får man köra dit, hittade ingen under 1700kr…

då blit det besiktning i mars eller aprill… kan inte det nu, ska ut med 7000kr redan

vart hittar ni era billiga

ps, förlåt att ja gjorde en ny trån, hittade inte denna först

lisette
0

det är ju inte lönt att besiktiga i efterhand.

var är det du bor?

[Angel88]
0

#14, det är bara för försäkringen ja besiktar henne för. hon e fräch för övrigt. hur pigg som hälst, fin i päls, ögon, slämhinnor och rör sig mycket bra, så sjuk e hon inte.. ömmar inte någon stans

lisette
0

hur gammal är hon?

[Angel88]
0

#16 hon e född 95 så hon e 14, d e oki att försäkra henne.. pratat med if, men ja måste ha en besiktning på henne, ett frisk intyg.

la bor i landskrona- asmundtorp i skåne

tezzie
0

är hon oförsäkrad idag?

*** Kärleken övervinner allt ***

[Angel88]
0

#18 nej ja har en nöd försäkring på henne nu täcker dom mest akuta sakerna, som transport sjuka, tramp,  och andra större dyrare saker, hennes gammla ägare hade tydligen råkat ta bort sin försäkring hon hadde henne i agria förut, ja skulle fått ta över den men det gick ju inte. hon vart själv väldigt förvånad över att den var borta.

tror den heter veterinär begrensad tror jag, sen den som ja vill ha behövde ja en besiktning/ frisk intyg till, skulle aldrig ha henne helt oförsäkrad, vore ju knäpt.

funderar på att fråga om hon har något lite äldre så länge.

[Angel88]
2

ni har inte lusst att hjälpa mig hitta någon bra veterinär som kan göra det lite billigare.

tantnett
0

Själv anlitar jag Ursula Palm. Men hon är ju inte billig.

Har du ringt distriktsveterinärerna i Kågeröd? Dom kör väl åt ditt håll?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

tezzie
0

#19 Något lite äldre intyg menar du? Det kommer inte att gillas, det skall vara nytt till försäkringsbolagen!

#20 Jag kan ju knappast hjälpa som bor i norrland ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

[Angel88]
0

nä ja ringde mitt försäkrings bolag, hon sa att det gick bra att ja besiktigade henne i mars-aprill. har en begränsad vet vårds försäkring så länge.

#22 visste inte att du bodde där

#21 jo men dom hadde tel-tid vid halv sju till nio.. får ringa till morran.

lisette
0

#17 ja men det är ju därför du måste ha ett intyg, för att hon är så pass gammal.

[Angel88]
0

#24 men herrigud, hihi va alt förvrängs här… hihi det va ju det ja sa från början. hahahahaSkrattande

ja bara undrade om  någon viste någon billigare vet besiktning i skåne

Lina
0

Besiktiga henne hos anne i saxtorp, hon är kanon! vet dock inte vad det kostar.

Smex
0

men försäkringsbolag brukar väl inte begära röngen bilder.

Endast longering av en veterinär. För som sagt, hon är ett varmblod och om du vill få ut hela din försäkring så vill försäkringsbolagen ha ett bevis på att hästen inte är trasig. Annars så tar dom bort halt skador.

[Angel88]
0

#26, kan du skriva lite mer om henne, ja vet ju inte vad ja ska söka på…, det vore ju kanon, har min stalplats typ 4km från saxtopsskogen.. bore ju ligga ganska nära henne då.. kan ju knappast va dyrare än helsingborgs region djursjukhus…

#27, det vet jag redan. nä röntga henne ska ja inte, utan bara göra en vanlig besiktning.

Lina
0
[Angel88]
0

#29 tack… det kommer nog bli bra