alla dessa. *suck*
Jag har aldrig förstått mig på varför man ska ha hjälptyglar..
Varför trycka ihop sin lilla 3 åring med en martingal/gummisnodd m.m.m.m. Listan e lång. Jag har aldrig fattat varför..
Likaså det här med pullarträns. Varför sätter folk på de på sin unghästar som inte ens BEHÖVER det? va?
JO för detta mode som håller på att skapas så startar en sorts besatthet från hästägarna.
Likaså fårullpaddarna, varför har man den jo det är snyggt!
Men man behöver ingen pass alls om sadeln ligger bra!
Måste man ha padd då är det dags att byta sadel.
Nu antar jag att alla kommer protestera… Men jag tål kritik.
Men jag blir så J*vla arg när jag ser hur vissa behandlar sina unghästar.
/Elin
Håller med dig, till viss del. Själv använder jag aldrig hjälptyglar, dels för att jag saknar kunskapen om hur dom fungerar samt att jag tror att MKT går att åstadkomma med "rid bättre" och tålamod. 
Det här med nosgrimmor….om jag ser till min egen häst så fungerar det så här; Hon har väldig "köttiga" kinder samt är "orolig" i sin mun när man börjar kräva saker av henne. (Parentes; Hon ÄR kollad ua av div "instanser") Det gör att hon biter sig i kinderna om jag rider med engelsk/achen nosgrimma. Pga hennes mun måste jag ha nosgrimma för att hindra henne att gapa FÖR mkt, dock ej klämma ihop munnen helt. Så det som står till buds är pullarnosgrimma och remont. Där gillar hon helt klart pullarnosgrimman bättre! När hon fått mer styrka i kroppen och då tjaffsar mindre med munnen kanske jag kan rida med engelsk nosgrimma utan att hon biter sig blodig på insidan av kinderna (trots att den är korrekt spänd och avpassad!)
Jag har även en fårskinnspadd under sadeln när jag rider OCH den, sadeln OCH padden, är utprovad av en MKT duktig utprovare. Det är utprovaren som sagt att jag SKA rida med fårskinnspadd under sadeln. Det för att min häst har stor aktion med bakben och rygg vid arbete och dessa rörelser påverkar sadeln, trots att den passar perfekt. Har jag en padd under dämpas dessa rörelser lite och påverkar inte sadeln lika mycket!
Så användandet av div utrustning måste man titta till den enskilde hästen och se "vad passar oss". Jag har hittat vår utrustning som den passar oss.
Dock håller jag med dig om att det känns fel när ryttare sätter på hästen div utrustning utan att ha koll på vad dom pysslar med! Å andra sidan så skadar inte en nosgrimma hästen på samma sätt som en fel använd hjälptygel….
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Håller med om att man bör kolla på varje individ innan man dömmer någon för att man använder vissa hjälpmedel. Eller fårskinnspaddar och liknande.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Håller med dig Åsa !! rider med hackamore och martingal själv pga att jag har en häst som är ENORMT stark i både kropp och mun , för att undvika dragkamper är då ( efter att provat allt ) hackamoren det bästa och lämpligaste alternativet för oss, har också padd därför att min häst får lätt ont i ryggen vid - grader,padden värmer då bättre en en vanlig vojlok behöver också länd täcke för att undvika en stel ock kall korsrygg, martingalen har jag för att min häst vill gärna resa sig när hon inte får springa iväg som hon vill, har en gång itiden fått en häst över mig pga stegring och kan bara tala om att det var ingen trevlig upplevelse, något jag helst inte vill vara med om en ggr till , är för gammal för att få en häst på 500 kg över mig.
ja, bra sagt.
jag rider bara på 3 delat bett. inget tjafs. (nu har jag iofs en otroligt lättriden häst).
Har martingal vid hoppning för att slippa hennes huvud ivägen för att se hindret… martingal är bra, inverkar bara då den behövs!

tosan rids med vanligt tvådelat, martingal, ländtäcke när det är kallt och skydd runt om. det är alles… och det funkar bra!
Tycker man ska rida hästen så avskalad om möjligt. Apropå pullarträns, läste ngnstans att det var på en stor tävling på den tiden då alla bara red med huvudlag (eller om det var engelsk nosgrimma, hursomhelst, hästen som vann hade en pullargrimma, därefter blev pullargrimma mer regel än undantag.

jag har inget emot att använda martingal då den inte hindrar hästen från att röra huvudet. hästen kan ju visserligen inte ta upp huvudet hur mycket som helst men det ska dom ju inte göra heller.
Elin !! detta inlägg är intressant från dig , har just tittat i din personliga bok/fotoalbum, där du rider en fjording med bla .D-bett aschennosgrimma, fårpälsvojlok , min fråga till dig varför har du detta ? med tanke på ditt inlägg så är ju dessa saker onödiga eller ?

:) snacka om att gräva sin egen grav.. ;)
vad är det för skillnad på aachen och hannoveransk? vad hjälper den lösa remmen på aachen? jag har aachen på tosan, men utan den lösa remmen för den ramlade av, för att den var lös… :)
#9; rätt stor skillnad!
hannoveransk verkar längre ner på nosryggen vilket gör att hästen får svårare att öppna munnen samt att du inte har någon rem som kan klämma över kindtänderna som på den engelska. För oss som har hästar med köttiga kinder kan den engelska nosgrimman vara förödande!
Tittar du på en acchen så hamnar verkan uppe vid den engelska nosgrimman och inte nere där en hannoveransk verkar. Pullarnosgrimman verkar ännu högre upp än acchengrimman.
Dock tror jag personligen att nosgrimmor ger liten verkan på hästens beteende temperament vid ridning. Å andra sidan märker jag att min häst inte gillar den hannoveranska speciellt mkt då hon tydligt vänder bort huvudet/gapar när jag ska spänna åt den. Hon har inte alls samma beteende vid användning av pullarnosgrimman.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Jag använder martingal för att mitt sto kastar upp huvudet ofta,
men den hjälper bara på det sättet, alltså att hon inte kan kasta
upp huvudet när hon har den på sig.
Padd använder jag för att det känns som om det blir mjukare,
tex. när man travar, det blir lite studs istället för att man brakar ner i sadeln.
Vet däremot ej varför man ska använda padd?
Och ja visste inte att det fanns en anledning till att man använder pullarträns?
vad bra att ni kommenterade det.
"D-bett" som i själva verket heter egg bett.. fick jag råd av en hästmun/tandexpert skulle vara ett snällt bett och perfekt för unghäst.
Min fårullsvojlock har jag för den e snygg o formad efter min sadel.. vojlock o padd kan aldrig bli samma sak.
/Elin

#0 håller med de första inlägget. har man en sadel som passar så blir sadeln för trång när man lägger under en padd. lite jobbigt kan de vara med sadel! min styvmamma får alltid ha två sadlar eftersom hon rider mkt på sommaren och knappt alls på vintern då hinner hästen tappa en del muskler å vipps så passar inte sadeln….. så jäkla jobbigt med sadlar tycker jag! vi har några styckna…..
precis, bra tack
/Elin
allt som inte behövs är ju onödigt… speciellt på unghästar. Däremot ska man ju inte dra alla över en kant eftersom både hästar och människor är olika individer med olika behov, vad som känns rätt för ett ekipage passar inte alls ett annat. Mina hästar rids med fårskinnspaddar av olika anledningar; en är rättså tjock och ingen sadel ligger perfekt på henne just nu (vill inte passa in en ny eftersom målet är att hon snart ska smalna av), en annan häst har lång, svag rygg och gillar padden under sadeln för att den hjälper henne att slappna av och bygga muskler… Däremot rider jag alla hästar utan 'hjälp'tyglar (som jag tycker bara förstör riktig ridning), tycker t o m martingal är jobbig att rida med.
Har lite kontakter inom lipizzanerkretsar och jag vet att det där är väldigt poppis att rida på stång "för att man slipper jobba". Det är en väldigt trist inställning som många tyvärr har, att skarpa bett och hjälptyglar fixar till hästen utan att man själv behöver anstränga sig.

#13 Men en sådan gång kan en pad vara en lösning kanske, om man inte vill ha två sadlar.
Men det finns faktiskt de som har känsliga ryggar och då kan en pad vara bra för att fördela trycket bättre på ryggen, i sådana fall så köps ju sadeln med tanke på att padden ska vara där under, så blir det rätt i alla fall.
Vad jag försöker säga är bara att det i vissa fall finns belägg för detta med extra grejer och om det belägget finns hos en specifik häst vet vi ju inte om vi inte frågar ägaren då. Hur många gånger har inte folk reagerat runt om i landet för att någon häst stått för sig själv utan hö i en liten hage, så har det visat sig at hästen är sjuk och att det finns alltså en anledning till det hela.
Audiatur et altera pars

nja…. alla har vi olika åsikter….

#17 Ja och tur är väl det. Skulle bli så otroligt långrandigt om alla höll med om allting. Vilka tråkiga diskusioner vi skulle få då. Någon skriver en sak och alla andra skriver: jag håller med. hihi
Audiatur et altera pars

japp!!! kram

Håller med Elin om att eggbett är ett ganska snällt bett. Det nyper inte i mungipan.. Jag använder tredelat eggbett på min c-ponny eftersom det ligger bättre i munnen på henne. Inte alls ett skarpt bett!
Till alla er som tjatar att ni rider på "Snälla bett".- Rid på rakt silikonbett, DET är det snällasse som finns. Ja rider med det på min d-ponny som av tidigare ryttaren reds på pessoabett med kindkedja på tävling å hemme reds på samma bett som HM Magic Bengtson, har ni sett det bettet nån gång? Det VÄRSRA som finns… Hjälptyglar, sporrar å skarpa bett rider jag ALDRIG med ja är en skicklig ryttare tack vare det. Många påstod att ja aldrig skule kunna rida SVÅR klass på mion d-ponny om ja inte satte på ett skarpt bett å sporrar.. Men ja gjorde det!!!
Jag har pullargrimma på min ena häst heltenkelt eftersom hon går bättre på det, har hon inte pullargrimman så är hon otroligt stark, och tömkör man henne brevidvagnen i full galopp vill man helst ha kontroll. Har många gånger funderat på ett pessoabett, men kommit fram varje gång att hon inte behöver det (hon har vanligt tränsbett, men jag funderar lite på ett tredelat)
Min andra har en acchennosgrimma och det behövs, vi körde Lina utan nedre remmen och Lolly utan nosgrimma en gång, min syster fick halvstå för att få Lina att lyssna när det gick riktigt snabbt (hon biter tag i bettet (ett rakt apple mouth))
Paddar har man ju när sadeln inte passar. Den sista tiden jag red red jag nästan alltid med sporrar (förutom på de hästar på ridskolan som man inte fick/inte tålde sporrar, de var rätt många) men då är de korta. På den ridskolan jag red på innan dess tvingades jag ha ett par långa skarpa sporrar en gång och jag säger: Aldrig igen! Kunde ju inte rida hästen ordentligt med dem =/
Tycker martingal är en helt ok hjälptygel, känns inte som om man själv hindrar/stör hästen på nått sätt. Jag har ridit med gramantyglar en gång också, under nogrannt övervakande av min ridlärare, skulle aldrig våga testa själv då man har sån kraft över hästen.
Men först och främst måste man ju se till om hästen trivs i utrustningen eller ej och om den verkligen behövs.

Jag personligen tycker inte att martingalen räknas som en hjälptygel i sig. Andra hjälptyglar (som t.ex. thideman, graman m.m..) kan ju tvinga hästen att gå i en viss form, medan martingalen (om den är rätt spänd) endast hindrar hästen från att kasta upp huvet.

Håller med Believer! Martingal "trycker inte ihop" hästen som du så fint beskriver det. Den är till för att man inte ska få ett hästhuvud i ansiktet om kusen är av den sorten som slänger upp huvet.

HEY! sakta i backarna! Jag håller med dig lite om att visa använder det för att det är snyggt, men i många fall är det inte så. Har du läst på? Jag har läst i Ridsport att det bästa man kan ha under sadeln är ull, det är jättebra för hästens rygg!
Jag har använt halsförlängare på min 4-åring (det du kallar gummisnodd), hon är ganska tung i typen och har inte någon vidare motor, vilket betyder att det är svårare att få henne att gå i form. Jag behövde bara använda det en gång, sen fattade hon direkt vad jag ville, och det var ju nkt bättre att ta till det hjälpmedlet än att såga henne munnen som månag andra gör? Det kallas hjälptyglar för att det ska vara till hjälp, ibalnd skadar man hästen mer om man inte tar hjälp av ngt.
Men jag förstå vad du menar, men så länge man vet vad man gör och har tålamod är det sällan någon fara, tvärtom bättre än att bråka med hästen. Eller hur? ;)
Bild på Cayenne när hon går på tygel för första gången, efter att bara ha haft på sig halsförlängare i en kvart.

#25 jag tycker hon går bakom hand….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#25 En hetare häst är absolut inte svårare att få att jobba i en bra form än en slö häst eller häst med lagom framåtanda.
Din häst går som Peppe redan sagt inte i någon särskilt bra form, du är medveten om det? Den är väldigt mkt på framdelen och undviker din hand, är kort och spänd i kroppen framtill och bakdelen bara hänger lite grand där bakom… Halsförlängaren gör att du får den reaktionen som visas på din bild - jätte bra exempel. Du får en häst som spänner sig, som tror att det korrekta är att leda huvudet inåt, bakåt och att det bara är att bryta ihop halsen så är det bra.
ang hjälptyglar och andra redskap för att tvinga en häst att gå på ett visst sätt…. Jag gillar det inte alls! Det är bättre att genom samarbete med hästen och ryttaren jobba fram en bra form.
vbl som vi köpte hade ridits med snodd för att "gå rätt" vilket den absolut inte gjorde. Nu har han ridits utan snodd och går jättefint med HELA kroppen istället för att bara gå fint med halsen. Vilket bara är en spänd belastning för rygg, nacke och halsen.
Många (inte alla) använder såna grejer på hästen för att de oftast inte har kunskap hur de ska få en häst att gå i bra form, utan ser detta som en enkel genväg för att få hästen krökt i nacken… vilket många tror att hästen går rätt pga hur hästen håller huvudet.
jag håller preis meddet ni alla säger. vill bara tillägga att vi har snodd på några av våra ridskolehästar för att 1) de lyfter upp ryggen lite mer och jobbar lite bättre med våra nybörjare 2) de blir stabilare 3) barnen får inte problem med ett huvud som är just framför deras ansikten.
absolut vore det bättre om de reds ordentligt istället, men det är ju tyvärr så att det är nybörjare på ridskolor. och vi kan inte bara köpa tex shettisar som bättre tar en ostadig hand, eftersom att vi även har bättre ryttare som måste få rida "duktigare" hästar.
jag tycker absolut man ska lära sig rida rätt, men vissa hjälpmedel är bra och förstör inte. tex martingal. den stör inte hästen, tvingar inte hästen till något eller så. den tar bara i när hästen har huvudet extramt högt, och då sliter den itne ner huvudet, utan håller bara lite i tygeln för att hästen ska söka sig neråt

Jag rider på pullargrimma för att han går bäst på det,sen har jag också martingal på honom för att jag klarar inte av honom annars ,men håller tillvissdel med dig om andra hjälptyglar…jag har ett tredelat tjockt bett på honom=)