Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1090 ggr
lisette
0

äntligen inne

idag har jag otroligt ont i händerna. 30 balar hö fick jag släpa upp själv på loftet igår. sedan idag var det en envis fjording som inte ville gå ut i hagen. där var mörkt och fanns spöken. men efter att ha tagit ut brago och calippo så lyckades jag övertala oskar… dumma häst.. ;)

till en annan sak. imorse när jag kom ut så hade hästarna inte ätit upp sitt hö sen igår kväll. oskar hade knappt rört sitt. är de bortskämda med gräset och ratar höet än så länge?

bragobus tycker det är himla gott att smaka på träet i boxen. godare än sin betfor. han har gott om hö att äta, vatten och saltsten. så vad sjutton gör han så för. han kan ju inte vara uttråkad då han har höet att pilla med. vad finns det för bra antibit grejsimoser som inte luktar helt vedervärdigt?

gejsa
0

Antibitkräm som man stryker på utsatta ställen. Det smakar jättebeskt. Akta så du inte får på fingrarna. *ler* Jag fick stryka på det på staketpinnarna för några år sedan. Hade en inackordering som tokbet på toppen på alla pinnar.

Dom är säkert rastlösa för att dom fått gå ute dygnet runt förut. Det tar ett tag för vissa hästar att landa.

Höet tar dom av när gräset är slut säkert.

Lyrik
0

Använde engångshandskar igår för att smeta på antibitkrämen på Lyriks regntäcke.

Brukar använda handskar till linement, kyllera och flugmedel, så slipper man få det på fingrarna.Glad

m'Lady C
0

som Gejsa säger, dom är ju inte vana vid att stå inne och att då itne kunna göra riktigt som man vill är nog tråkigt iaf för bragobus.

och att de föredrar gräset fortfarnde är ju inte så kosntigt, det smakar ju trots allt bättre än torrt hö…. I stallet där Harry står har vi 4 typer av hästar, Opus dammsuger boxen p åalla strån av hö, Emil äter tilsl han är bmätt och lämnar även sitt kraftfoder i krubban, Cayenne äter tilsl hon är mätt sne kissar hon ner sitt hö (och hönät trassalr den fjollan bar ain sig i) o så harry som äter tills han är nöjd, sen bajsar ha ni höet och öter det som ligger runtom (höet då altlså :P)

gejsa
0

Man kan ju sätta upp en sådan där som dom flesta travägare har på väggen. Som en liten rund grej att lägga höet i. Sådana har vi till alla unghästar. Dom brukar ju ha en förmåga att gå runt höet.

m'Lady C
0

Harry käkar ju sitt hö utan att kava runt i det…. bara bajsar i det, o jag vill ju att de ska äta i naturlig huvudställning… dvs nosen ner i backen ^^

Lyrik
0

Lyrik har sitt hö i hönät eftersom han dels är lite dammkänslig, dels för han bara trampar runt i det och skitar ner det om det ligger på golvet. Det höet han inte äter upp blir inte förstört om det ligger i hönät.

Har haft nät till honom i ca 5 år nu, funkar superbra OM fodraren hänger upp det rätt i kroken.

m'Lady C
0

Jag ahde hönät till mitt fullbod innan, o det funkade finfint, likadant till mina två travare. Men änsålänge är jag ganska så nöjd med att ge Harry på golvet, ska köpa mig ett hönät sen och prova ge honom i det….. blir ju lättare att mocka okcså.

gejsa
0

Hönät är ju värre. Dom kan ju t o m fastna i det. Både med tänder och fötter ifall dom slår på det. Det är ju en fast ställning på väggen som jag menar.

Lyrik
0

Ville skaffa en höhäck till Lyrik i det gamla stallet, men det fick jag inte för stallgubben. Tror om jag hade haft det i boxen, så hade fodraren slängt in höet ändå bara på golvet. Det hände ett flertal gånger att fodraren slängde in hönätet i boxen utan att hänga upp det. Tur att man har en snäll och lugn häst som inte hoppar och far i boxen.

Nu har han hönät i ena hörnan i boxen, det funkar bra eftersom det är jag som hänger upp det.

m'Lady C
0

bara slänga in ett hönät? jisses, en del är ju bara blåsta…. *ursäkta*

Lyrik
0

#10 Jepp. Eller knyta upp nätet och hälla ut höet i boxen…

Idioter!

lisette
0

gejsa menar du höhäck? har funderat på det med faktiskt, men som m'lady C skriver, jag vill oxå att de ska ha en naturlig ätställning…

bragobus lägger sig gärna i sitt hö. calle hade ploppat i sitt. hopplösa djur.

gejsa, det här antibit grejset. var köper man det? är det färglöst? vill itne kleta på svart klet på mina fina boxar.. :D

m'Lady C
0

Lisette, jag köpte en omgång antignag för grisar p åsprayflaska. Det fungerade bra ett tag, sen vande sig det stoet vid smaken (det är litet som det medle man penslar på naglarna för att sluta bita på dom…. efter ett tag ahr ma nvant sig vid smaken o fortsätter bita)

Så vi bytte. Medlet bör finans på granngården, på eko och andra hästbutikerr, så finsn det amssor av sorter o välja på.

ananrs så är ju tjära ett svart klet som du itne bvill stryka ut….

lisette
0

funderar på att trycka på ujärn så får han sig en läxa om han biter.. :D

m'Lady C
0

mohahaha, du är en grym männiksa lisette :)

Men han låter nog bli o bita sen….

Faxlin
0

Jag hade problem med det där och bestämde mig för att det kanske berodde på rastlöshet då de varit vana att vara ute. Så jag lade in en liten gran till dem. Då fick boxväggarna vara och granen blev slaktad. fast de hade roligt i alla fall :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, det är höhäck jag menar. OM hästen nu vandrar runt på höet så är det ju bättre med en höhäck oavsett hur naturligt man vill att hästen ska ha det.

Det är vitt antibitmedlet.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 fast man vet iofs inte med honom… :D

#16 var får man tag på gran NU? tror inte det uppskattas om jag går ut o hugger en i skogen.. fast, ingen skulle se mig… :D

lisette
0

#17 jo det är sant. jag hade en hel del hö som inte kunde ätas idag. lite störigt…

Maja
0

#18 - Klä ut dig till tomten och säg att julen har kommit tidigt!! ;)

lisette
0

#20 *asgarv* jag tror gubben hade skickat en faktura till mig. eller ja till tomten då ;)

Faxlin
0

haha, ja jag är ju så fräck att jag går ut i skogen jag. Och litar stenhårt på att ingen ser mig ;-)
Men bra förslag det där med tomte dräkten. ;-)
Det påminner mig om en rätt droplig sak som hände för ett par jular sedan.

Gubben tog med sig ett par av barnen när de skulle till skogen och hämta sig en julgran. Det ena barnet började leka och stoja, gubben sade åt henne att vara tyst. men det hjälpte inte. Då skriker mitt andra barn. Kan du vara tyst så ingen hör när vi är här i skogen för att stjäla en gran.

jaja, jag vet, dåligt föredömme. Men det är en tradition. Jag vet att det också är en ypperligt dålig ursäkt. Men sådan är jag. Jag hatar stölder och lögner, men en och annan julgran kan jag stjäla. ;-)Dubbel moral. ;-)

Audiatur et altera pars

[slo]
0

Åsa, är inte du dubbelmoralens moder? ;o)

Faxlin
0

Jo jag är nog kanske det. Åtminstone i vissa fall. :-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

det finns ju så gott om dom i skogen, elller vadå? ;)

Faxlin
0

Jag ser det mer som skogsvård på högnivå. Jag väljer ut små granar som ser för taskiga ut och som står väldigt nära en annan gran. Då hjälper jag granen som står kvar att överleva och bli större och finare.
Lite spesial gallring som skogsgubbarna inte har tid och lust med. De vill ju bara ha de jättestora träden ju.

Audiatur et altera pars

lisette
0

hmm jag undrar om gubben som äger halva byn förstår tänkandet… det gäller ju bara att inte stjäla när det är snö. man ska ju inte lämna spår efter sig..

njae jag är itne mkt för att stjäla. tror jag har gjort det typ 3 ggr i mitt liv o då var jag liten. jag är äckligt ärlig när det gäller sånt.

Faxlin
0

*viskar* här avverkar de mycket. Det mesta blir grenar från detta. Då en gren från en jättegran är som en liten gran. Men på vintern när det kniper har det nog rykt ett par träd. ;-)

Audiatur et altera pars

Zigge-3
0

Finns ett medel som heter "non kribbite", det är ofärgat och suveränt! Har själv användt det. Det var väldigt drygt och kostade ca 90kr i hästaffär i blekinge! Detta medel smakade med väldigt illa(fick det på fingrarna, när jag smorde in det). Urk vad äckligt!

gejsa
0

Vi bor ju i skogen också. Men vi har bara stulit en gran två ggr på 8 år. Vi åkte till stan och köpte oss en gran. *ler* Vi tordes inte stjäla.

NinaToy
0

Lisette!!! JAg blir SÅ GLAD när jag ser den bilden på Calippo. :) Kommer ihåg han som en lite egensinnig häst på Malmö Ridklubb som inte bjöd till så han fick säljas, när jag sedan såg honom på MCR så var han JÄTTESUR , man fick inte lov att gå närmare än 1 meter från hans box för "han kunde attackera" enligt ridlärarna, han var riktigt ledsen i ögonen, ingen av ridlärarna tyckte om han, jag hörde ett snack om vem som skulle rycka manen på Calippo och alla sa "jag vägrar, inte på den hästen". Jag tyckte så himla synd om honom, han fick gå ut en timme i en LITEN lerig hage var tredje dag där han stog och hängde. Nu när du visar bilder på honom Lisette så ser han verkligen ut att må bra! :D:D:D

gejsa
0

Va??? Fick han bara gå ut i en hage var tredje dag?

Lyrik
0

Ungefär som en ridskola jag praktiserade på för måånga år sedan. Lektionshästarna och ponnyerna fick komma ut varann dag, inget på helgerna.

Nu tror det har blivit liite bättre =(

lisette
0

#28 man kan ju faktiskt sno en gren… :D det har du rätt i. men jag måste ha med mig gubben ut för jag vet itne vad som är gran… *garv*

#29 ska till granngården o köpa lite grejor så jag ska se om de har ngt.. det såg itne ut som om han hade bitit på boxen nu idag.

#31 det värmer i hjärtat ska du veta att läsa det du skriver. han har förändrats sen han kom hem till mig. han lägger öronen bak bara när han får mat. men han frustar o brummar och är inte arg utan bara markerar. han är lite speciell, väldigt mkt häst i honom. vet inte hur jag ska förklara. men han är lite ettrig. som en liten hund. han måste ridas, för annars blir han sur.

NinaToy
0

#34# Ja du har en mkt speciell häst, men en vän för livet! :D

Maja
0

#21 - Äääh.. Säg att han får en julklapp extra om du får granen.. ;P

[slo]
0

#34 tokfia, du bor väl mitt i skogen? :p Och vet ändå inte hur en gran ser ut… Jag säger då de ;)

lisette
0

#37 mitt ute i skogen i en by ja. det finns grannar här… jag är urusel på allt grönt. man kan lura i mig nästan vad som helst. :D