Gaaa. kommer bli pank
Det va ju skit dyrt att besikta en häst!. destrikt veterinärerna i helsingborg tar 1900 pluss moms, och då måste man åka dit. ingen som ja hittade låg under 1800kr. vart hittar ni era billiga, ni som sa att det inte kostade mer än 1000kr.
kommer få vänta med besiktningen nu till mars aprill, ska ut med 7000 nu.

Men ska du besikta hästen när du haft den i ngn månad? Går säljaren med på det?
Btw…. Det ÄR dyrt med häst ;)
*** Kärleken övervinner allt ***

Oj, hmm.. Jag tror att jag betalade 700-800 kr när jag besiktiade Dite i sommras :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#1 Hon har väl inte fått hem hästen än?
Men jag säger som Tezzie, det är dyrt med häst. Och veterinärbesiktningen är ju ändå bara en engångskostnad, så det är ju ingenting… Bättre att få den dyrare och väl gjord så att du vet att du får hem en frisk häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
1#det va hon som inte ville besikta henne nu, asså hon ville inte stå för priset… det får gå som det går.. hon har iallafal en bas försäkring nu… ska besikta henne för försäkringens skull.
#2 vart bor du och vart var det någonstans..

#0# Verkar ju konstigt om det inte finns några veterinärer som kan komma till stallet. Det har jag aldrig varit med om. Har massor att välja på här i Eskilstuna. Det är privat veteriärer och distriktveteriärer.

Jag bor i kronoberg, Växjö ungefär. Vet. Kathrin Jäschke gjorde besiktningen, hon kom till vårt stall
vilka lyckostar ni e… nä om dom ska komma ut e det massor i bensin kostnad och mer i moms tydligen, har ingen större lusst att lägga 2500kr på en vanlig besiktning..
Frågan är ju om man vill ha en besiktning för att få ett friskintyg att försäkra hästen med, eller om man vill ha hästen grundligt undersökt för att veta att det verkligen ÄR en frisk häst man besiktigar och kanske köper.
Är det intyget man är ute efter så kan en distriktsveterinär på hemmaplan vara ett bra alternativ.
Är det den grundliga undersökningen man jagar efter så är en klinikbesiktning att rekommendera. Det ger betydligt bättre möjligheter att göra en bra undersökning av hästen ock vid behov komplettera med röntgenbilder också.
En väl utförd besiktning kan visa sig vara en billig investering, om det visar sig vara ngt fel på hästen = man slipper köpa på sig problem.
#8 jo men hon e redan köpt.
hon har inte varit sjuk eller skadad, får ju alla hennes papper med..

Men vad vill du ha besiktningen till då?
Hon är redan din, och om hon inte skulle gå igenom en besiktning, får du då lämna tillbaka henne? Eller är det för försäkringen som det behövs en besiktning?
*** Kärleken övervinner allt ***
#10 Ja det är för försäkringen. ett frisk intyg

min besiktning i hbg kostade 1000 kr..
#12 när då och vart i hgb… ja ringde region veterinär sjukhuset och dom tog 1900 plus moms…
skulle bli glad om du kunde säga vart.. och ge mig tel nummret dit med e du jätte snäll

#11# Vad har du för försäkringsbolag då? Har du pratat med ditt bolag om inte dom har någon som kan ge friskintyg på din häst?

ja, jag hade min häst i närheten av tågarp då.. i somras. :) öhm och använde mig av Sigge Brunkwall. Hans nummer finns nog på eniro/hitta :) testa där, så kan jag säga de annars om de inte finns ;D
HBGs djursjukhus är ofta alltid lite extra dyra ^^

Vad har dom andra i stallet för vetrinärer ? Kan ju va skönt att ha en vet redo framöver if det skulle inträffa någon el om man bara ska vaccinera, kan ju lätt bli drygt att åka till djursjukhuset för det !
Jag besiktigade min häst (ifs i hörby) för 800 kr !

Kom även på att det framgår inte om hon redan är försäkrad, isf kan ni väl bara skriva över den på dig. Och oftast brukar bolagen inte va så noga med vetintyg om hästen har ett livvärde under 10 tusen.

Det låter ovanligt dyrt för ett friskintyg! Har haft distriktare ute flera gånger som gjort detta, kostat några hundralappar bara.
Jag visste inte att man behövde friskintyg för att försäkra en häst.

Beroende på hur högt belop den försäkras i tror jag.. är inte säker.

#19# När jag skulle höja mina hästar i liv och försäkring kom det ut en representant från försäkringsbolaget och tittade på mina hästar för att se om dom såg friska ut. Efter det gick det att höja utan problem.
#20: Det kanske har med livförsäkring att göra också - det har ju inte jag på mina pållar. Eller jo förresten, var tvungen att ha det för att få vet.vårdsförsäkra pållarna. Löjligt, när jag ingen liv vill ha men men.
#20: Det kanske har med livförsäkring att göra också - det har ju inte jag på mina pållar. Eller jo förresten, var tvungen att ha det för att få vet.vårdsförsäkra pållarna. Löjligt, när jag ingen liv vill ha men men.

Men jag känner en som tog bort livförsäkring och har kvar veterinärvård.
#24; Jag har folksam, och det är rätt ny regel tror jag.
EDIT: Fel, fel, fel - jag har IF till hästarna ;)

Jag har också follksam och det var dom som kom ut till mig. Men jag vet inte vad min kompis har.
#26: Fel, fel, fel - jag har IF till hästarna ;) Rörde ihop det med hundarnas försäkring.
Hästarna har lägsta möjliga belopp i sin livförsäkring, och jag har påtalat att jag tycker att deras regel är fånig. Det handlar inte om ett lågt eller högre månadsbelopp - vill man inte ha liv, så tycker jag inte att man ska behöva det. Så det så!

men att hästen måste besiktigas är väl beroende på åldern?
svarar till alla!.
den gammla ägarens försäkring hade tydligen blivit uppsagd, utan att hon viste om det. så ja kan inte få den tyverr. men ja har henne försäkrad i begränsad vet vård nu så länge.
ja måste ha henne besiktigad eftersom ja ska vet-vård försäkra henne till 100 000kr och en liv/användbarhets skydds försäkring till och börja med på 6000kr (ökar med hennes utbildning). ja vill ha en så bra försäkring som möjligt. än sålänge för "nöd försäkringen" begränsad vett vård betalar jag 650 om året typ så det e ju oki hihi kaninerna mina e dyrare en hästen hihih
i stallet vet jag inte ännu, det kommer ja ta reda på… dom har nog en bra, då deras hästar e mycket fina.
då tycker jag du ska höra med försäkringsbolaget om det går bra med en besikning som görs av en vetrinär som kommer till stallet eller om det måste var en klinikbesikning. Sen kolla lite vad övriga försäkringsbolag säger, kanske är bättre o byta. Sen så får man ofta hem post ang att försäkringen slutar gälla den upphör inte bara så där. Lycka till :)

#6 Jag har samma veterinär! Har frågat vad besiktning kostar och då fått svaret 750 kr + resa. Då jag bor nästan granne så blir det 750 kr.

#31 Okeey, då stämmde ju 700-800 in rätt bra ;)
nej vill appsolut inte bya fördsäkrings bolag då dom annars e mycket bra. ja vill inte ha någon rörlig självrisk vilket alla andra har
jag gav ca 1200 för min veterinärbesning på mitt adennersto detta med bensin inräknat då han kom ut till oss, bor utanför kalmar i skogen så :P inte så farlig dock
försäkringsbolag kräver juolika mycket "sjukdomshistorik" beroende på vad hästen är för ras.
På travare kräver väl de flesta försäkringsbolag en vet.besiktning innan man försäkrar.
#33 vad är det för försäkringsbolag du har? Rörlig självrisk? Har aldrig hört talas om.
#35 ju alla andra försäkrings bolag har en så kallade rörlig och fast del. den rörliga brukar ligga på ca 20% av det fulla priset hos veterinären, asså tex 20% av 50 000kr= den del du får betala pluss den fasta själlv risken
if har bara en fast självrisk på för min del 2500, även om vetten går på 90 000 betalar jag bara 2500 (om man har vett-vård upp till 100 000 vill säga). när ja får denna försäkringen.
ring och hör med if så får du se, www.if.se dom e jätte bra och jätte trevliga
#36: Jag har If till mina pållar - en arab och en ridtravare. Har aldrig behövt använda försäkringen, peppar, peppar… Har vet.vård upp till 100 000 och lägsta möjliga livbelopp eftersom jag är noll intresserad av en sådan.
#36, visst e dom bra…
#38: So far, so good… =) Har varit bra att prata i telefon med i alla fall, men har som sagt ingen erfarenhet av dem "i praktiken" så att säga.