Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3434 ggr
Caspianowner
0

Fux blev skimmel !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här med att färgbestämma föl vet nog de flesta att det kan vara lurigt.

Jag har haft två ID kontrollanter på en häst som vi fött upp. Båda ID kontrollanterna hävdade  bestämt att hästen inte skulle komma att bli skimmel. De sa att hon var fux och skulle så förbli.

Försökte att förklara för dem att de skulle lägga sina tidigare erfarenheter åt sidan, att  se på ett nytt sätt. Varför det !  jo, för min ras tycks inte följa de riktlinjerna man har satt upp.

Och Nu står jag här med hästen och fuxfärgen hon burit på fram tills i förrgår, flyger all väders.

Hästen blir 2 år i sommar.

Sänder med en bild från igår. Det är hästen bakom det gäller. Har ruggat upp henne för att förstärka det som ligger under.

(Hästen närmast är hennes helsyster. Hon blev fullt ut skimmel, innan 1 årsdagen. men hon föddes brun. )

Nu till min undran. Kan jag begära att omskrivning görs av de ID kontrollanterna gratis ? ? Eftersom jag redan betalat dem tidigare 1600 kr.

AnnaLundin
0

ID-kontrollanterna har ingen skyldighet att göra ny gratis ID-beskrivning, rent juridiskt, men moraliskt kan man tycka att de borde hjälpa dig med ny ID-beskrivning utan att ta betalt för det.

Börja med att prata med dem.

Tillägger:
Eftersom hästen hunnit bli 1½ år så kan man inte direkt säja att ID-kontrollanterna har "gjort fel". Som ID-kontrollant ska man skriva den färg som hästen har när man ser den. Går det inte att se att den är skimmel så ska man inte heller skriva det. Där är dilemmat med de hästar som blir skimmel sent = inte vid fällning av fölpälsen.

OM man inte vet till 100% att ena föräldern är homozygot skimmel = ALLA avkommor blir skimlar (ovanligt), så är det lika fel att "gissa" skimmel om det inte finns något som tyder på skimmelfärg.

Dina ID-kontrollanter har gjort rätt när de har skrivit fux, det de möjligen har gjort fel är att tvärsäkert hävda att det absolut inte kommer bli någon skimmel.

Caspianowner
0

# 1

Tack ! Jo vi har redan fått tag på den ena av dem. Vi fick tag på henne igårkväll,  men hon anser inte att hon gjort något fel. Hon sa att hon var tvungen att följa de riktlinjer som de har att följa.

Vi ska försöka få tag på kontrllantern nr 1 och se vad hon har att säga till sitt försvar.

AnnaLundin
0

#2 - Av din sista mening "se vad hon har att säga till sitt försvar" ser jag att du utgår ifrån att ID-kontrollanterna har gjort fel. Det har de INTE gjort. De har gjort exakt så som ID-kontrollanten SKA göra, skrivit den färg de ser att hästen har.

/själv ID-kontrollant

Caspianowner
0

# Hon som är mor till det här stoet är skimmel, och den här avkomman det gäller nu är nr 6 i ordningen. 

De 5 före henne som nu gäller, blev 4 skimlar, och en gulbrun. alla med olika fädrar. förutom en som är hennes helsyster. ( hon på bild ovan, som är fullt ut skimmel ) 

Samtliga avkommorna är födda hos oss. Så vi har lärt oss en del av dem.

Men ingen ID kontrollant har velat lyssnat på våra erfarenheter  och det har nu kommit att kosta oss en hel del i tusentals sedlar då vi har tvingats göra om alla passen till dessa avkommor.  Vi känner oss idag rent ut sagt överkörda med alla dessa biservissers ID kontrollanter. De kostar oss tyvärr för mycket i omkostnader.

AnnaLundin
0

#4 - men du måste inse att så länge det inte går att SE skimmelfärgen på hästen så är det FEL att skriva skimmel, oavsett vad dina erfarenheter säjer dig! Det handlar inte om att någon är en besservisser utan om att man SKA skriva den färg som man kan SE att hästen har.

Eftersom ditt sto har lämnat icke-skimmel-avkomma så vet man att hon inte är homozygot = det är bara 50% chans att avkomman blir skimmel. Och på ett så litet urval av avkommor som ni har så är det alldeles för osäkert att dra slutsatser som du gör.

Det du DÄREMOT ska göra nästa gång är att avtala med ID-kontrollanten, när fölet ID-beskrivs, att denne kan göra en gratis/prisreducerad ny ID-beskrivning OM det visar sig att det blir en skimmel.

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När det gäller den gulbruna hästen så gick han bort som 5 åring och han hade då hunnit ljusnat av en hel del vid den åldern.

Sänder med en bild på den hästen som togs när han var 5 år. Några månader innan han gick bort.

Caspianowner
0

# 5 När jag tog ut ID kontrollantern nr 2 nov 09 var det för att rätta upp nr 1.

Förklarde för henne situationen. Hon var så förstående och lät så kunnig. Men när hon sen var här på plats, så blev hon tydligen osäker och började låta mer som en bok inanför ramarna.

Jag visade henne bilder på hästens syskon som de såg ut som föl, och hon såg dem sen in real life på gården som de ser u idag.  Hon såg fadern och modern, men det slutade med att hon kunde tänka sig att sträcka sig till att det här var en fux med vita stickehår.

Jag sa då till henne att har jag rätt och hon fel så hoppas jag att hon rättar upp detta, gratis och kan tänka sig att betala de omkostnader som det här kommer att medfölja mig. Hon svara att hon var säker på sin sak. Jag svarade igen med att jag hoppas hon har rätt och jag har fel. Sen åkte hon iväg.  

Nu står jag här med fux med vita stickelhår och blir snart skimmel så det inte kan misstolkas mera. och hon hävdar att hon inte gjort något fel.  sänt henne bilden jag har ovan här + några närbilder.

PS. Jag ville då redan att hon skrev på kvittot att hon skulle göra om det här gratis. men hon svarade att det behövdes inte. jag kunde höra av mig. Det är det jag har nu gjort, och det var igårkväll, direkt efter att vi såg på hästen. Men hon vill nu inte minnas.

Det är här jag står nu.

AnnaLundin
0

#7 - Men grejen är liksom att du kan inte få någon att "rätta" färgen förrän det SYNS att hästen är skimmel. Det är nog DET du måste inse! Det ÄR fel att skriva skimmel om det inte går att se att den är/kommer bli skimmel, oavsett hur tvärsäker du känner dig.

Vänta till sommaren och vinterpälsen är avfälld, DÅ låter du göra en ny ID-beskrivning med den färg som syns då.

Jag är ledsen, men det är så systemet fungerar och SKA fungera.

Caspianowner
0

# 8 Det var det vi hade gjort vid andra besiktningen.

Jag kunde se att hon var på g för att bli skimmel. Då är hästen 17 månader och det var i nov 2008. Men id NR 2 ville sträcka sig till fux vit stickelhårig.

Caspianowner
0

# 8

Tack för dina svar. Förstår dem, men kan bara inte hålla med om att så SKA fungera.

AnnaLundin
0

#9 och 10

Kom ihåg att det är lättast att göra ID-beskrivning på häst i sommarpäls. Att Du ser antydningar om att det kommer bli en skimmel under vinterpälsen innebär liksom inte att du kan tvinga ID-kontrollanten att skriva att hästen är skimmel. Hade du haft is i magen och väntat till i maj-juni, när vinterpälsen är borta, så hade du sluppit den extra utgiften i november…

Och det SKA fungera så att ID-kontrollanten skriver den färg man SER att det är. Det är ju MER fel att skriva skimmel på en häst som sen inte blir skimmel…

Caspianowner
0

# 11

Saken den är att den här hästen är såld och var tänkt att avresa under mars-09.  Men eftersom vi inte kunde få henne att intyga Fux blir  skimmel. Så står hon kvar.

Hästen ifråga är såld till Norge och då gäller det att alla papper stämmer när hon står där.

Vi har haft problem om den här saken tidigare men med en annan häst, faktist undan samma sto. . Den saken tog oss en massa tid och stora kostnader i anspråk, och nu denna gång skulle vi bespara oss att inte hamna i samma soppa igen.

Slutkostnadern då på den hästen sluta på 4753 kr. Nytt DNA test+ vet, omgjort pass i ny upplaga. och inte tala om månaders arbete och all väntan. Bara för att vi då inte kunde få hästen att bli rätt färgbestämd.  Det roliga var att hästen då var rätt så tydlig med att hon skulle bli skimmel. Veterinären som var ut och avbesiktigade, stog sig tveksamt till att t.o.m godkänna passet hästen hade då.  Efter en stunds diskuterande så skrev han på och hästen kom iväg. Ett par månader senare står nya ägaren och ser hästen fäller av och blir fullt ut en skimmel.

AnnaLundin
0

Fast jag vidhåller, ID-kontrollanten kan inte och ska inte intyga något som denne inte kan stå för. Även om det gör saken jobbigare för er…

IdaS-A
0

Håller med Anna, dina id-kontrollanter har agerat precis rätt. Jobbig situation för dig när hästen är såld, men det är så det fungerar, man får inte skriva skimmel om man inte ser att den är skimmel.

Cezanne
0

Det här tycker jag är ett exempel på hur fel det kan bli när man måste id-kolla föl. Mitt senaste föl föddes grått och borde bli svart men han var älgfärgad från en månads ålder och fortsatte att vara så fram till sexmånadersdagen då fölpälsen äntligen släppte och han verkligen var svart. Dessutom har både han och hans äldre halvbror haft tecken på huvudet som ändrat sig. Mitt senaste föl har en "schatterad mule" för kontrollanten hade ingen aning om hur hon skulle beskriva en snopp och en vit överläpp som hade börjat glida ihop. Idag har det flutit ihop.

Deras mamma id-kollades i februari och kontrollanten ville skriva svartbrun och jag fick hävda att hon blir mörkbrun på sommaren. I sommarpälsen har hon dessutom en "extrastrumpa" då ett svart bakben blir vitt på baksidan mellan ballarna och kotleden. I vinterpälsen har hon vita strån på överläppen som inte finns på sommaren.

Detta är genetiskt och kommer från mitt stos far, det yngsta fölet har det dessutom även från sitt fäderne, och jag har kunnat föra en bra dialog med id-kontrollanterna om det.

Caspianowner
0

# 15

När det gäller tecken och virvlar, så har jag bara tre hästar på gården som har fått med precis allt. De övriga har fått beskrivingarna att likna någonting helt annat än de ser ut i det verkliga.

Men, Deras pass har jag verkligen inte kostat på att göra om. De får se ut så som det gör.

Någonstans får det finnas rim och reson i allt det här.

För att inte tala om våra två uppfödningar, som några år senare inte har sina chipp kvar. oj oj oj bara det … ! stön ! varav den ena sen ett par år stog att bli skimmel på sin 4 årsdag. oj oj oj. Tack och lov att DNA test är vinnare i bevisföring.

IdaS-A
0

#16 Den blev väl inte skimmel hux flux på sin 4 års dag? Ni måste väl ha sett vitt i den innan??

Kollade inte chipmärkaren att chippet satt i efter märkningen? Eller vad menar du?

Caspianowner
0

# 17 jo jo och han gjorde. De fanns där även ett år senare, men se året efter,  var dem spårlöst försvunnna. Har inte sen dess velat pipa fram mer igen.

Har även en annan häst här på gården idag.  Född i Frankrike kom till Norge och nu till Sverige. Ett sto som varit tidigare på besök till Sverige, och då fanns hennes Chipp, när hon reste tillbaka till Norge.

Men se några år senare då det var  dax att komma över till oss igen, se då vart det stopp. De kunde bara inte hitta chippet. Det var samma veterinär som hade besiktigat av henne några år tidigare. Detta enligt han själv var hans första fall.  Men det var då det, nu ska visst fler fall ha dykt upp.

Man ska inte glömma att Chipp är en ganska ny företeelse och man har inga direkta fakta på hållbarhetens livstid heller. Vilket har kommit fram då vi har varit i kontakt med veterinärer, om det här med våra egna hästar. och hur vi ska ställa oss till vad som ska göras.

Caspianowner
0

# 17

Missa visst en fråga här

Nä, se även där gick ID kontrollantern bet. Vid den här tiden kände vi heller inte till fenomenet.( hon var avkomma nr 2 ) Det är det som vi nu idag bättre vet mer om.

IdaS-A
0

Vad användes för scanner vet du det? De äldre scannrarna tar inte alla chip nämligen. Har id-kollat hästar som ägaren sagt inte varit chipmärkta men som har varit det, bara det att veterinären hade för "dålig" scanner som inte kunde läsa den typen av chip som fanns i hästen.

Caspianowner
0

# 20

Stoet från Frankrike besiktigades av samma scanner som några år innan. Det var samma veterinär. Han kom ut en vecka senare igen, nu med samma typ av scanner som den han scannade med veckan innan och hade scannat med några år innan.  Även den scannen gick bet. Därefter blev det en tur till  Kliniken i Bergen, och även där gick dem bet att hitta chippet.  Nu var det tur att den här hästen var känd dels av personalen på Kliniken i Bergen. Hon hade som unghäst varit där med ett skadat öga, som blev opererad, så hennes identitet var känd. Även också av den veterinären som har varit hästens veterinär på hemmaplan under många år.

Efter alla turer och kontakt med föreningen (där hästen har sin registrering) så beslutades det att det fick bli ett nytt chipp.

När det sen blev utfört och handlingarna om detta  var ivägsända och klara, så kunde hon äntligen komma över till Sverige. Men det blev en fördröjning på nästan 3 månader.

När hon sen kom till oss så gjorde vi en test här hemma, för att se om vi kunde hitta det gamla, men även våran vet. gick bet, han fick bara fram det nya.

Vad för typ av scanner kan jag inte komma ihåg. Jag vet bara att det sas att deras scanner som använts har tidigare läst av hennes chipp och då fungerat. Även kliniken i Bergen har läst av hennes chipp vid hennes första besök då hon var där för sitt skadade öga, och då fungerade det.

När det gäller våra hästar så har det varit samma scanner som läste av chippen när de sattes in. Men idag kan inte samma scanner hitta dem. Samma menar jag samma apparat och inte likvärdig.

Nu är inte vi direkt oroliga över våra hästars identiteter, våra hästar är DNA härstamningverifierad och är kända hos föreningarna.

Efter att vi har erfarit våra egna bekymmer, har vi erfarit bekymmer från hästar som står i England och står i Holland. I Holland är det känt inom hästfolket att chipp slutar fungera, men ansvariga alltså chipptillverkarna, vill inte att det kommer ut, de vill skylla på att chippen har satts in för dåligt.

Ett fall vi känner till så hittade man en hästs chipp i halsmuskel, den satt alltså kvar där, men den var ur funktion. Det var en häst i Holland. Man gick helt enkelt in i muskel och plockade ut den. Det vart ett snitt på ett par mm som behövdes. Ärret idag syns inte. Den hästen blev omchippad ett halvår senare. Om det nya chippet idag fungerar  det vet vi inte. Vi har inte haft kontakt mer med den hästens ägare mer sen efter de samtalen. Vi fick kontakt med honom genom en annan bekant vi har i Holland.

Man skulle kunna berätta mycket mer i allt det här, men det tar för mkt plats och det blir för mycket att skriva.