Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 426 ggr
steffy
0

att ta betalt

jag undrar om man vill ha hjälp med att få sin häst riden eller ompysslad några dagar i veckan. ska man ta betalt då? jag fattar alla som gör det, det är inte det. jag bara undrar vad alla andra hästmänniskor i landet tycker.

ps . det är ju inter billigt att ha häst.

FummelFia
0

Det jag har erfarenhet av är att dom flesta tar betalt men det är många som tar alldeles för mycket betalt för det man gör.

steffy
0

ja jag håller med dig.

FummelFia
0

Läste någonstans att det var någon som ville ha 1000 kr för att man red hennes häst 2 dagar i veckan Fundersam

Snuttepuff
0

Jag satt precis och funderade på detta också, då jag precis skrev en annons om att jag hade hästar som sökte skötare, och att jag ville ta betalt för det. Jag är av delad mening. Dels kostar det ju att ha häst, att rida på ridskola osv och att hjälpa till som medryttare är ju på något vis lite grann som "utbildning" då man liksom får pröva på lite att ha egen häst. Samtidigt så är det ju precis som att ha någon anställd så egentligen skulle man ju betala den personen. För mig är det helt enkelt så att min ekonomi är precis när det gäller hästarna och därför behöver ta betalt. Men hade jag haft gott om pengar skulle jag aldrig tagit betalt, dock kanske heller ej betalat, men låtit det vara gratis.

steffy
0

var läste du det? jag känner en som detta låter som.

FummelFia
0

#4 Jag förstår varför dom flesta vill ha lite betalt för jag vet hur mycket det kostar att ha häst. Men har man ett överflöd med pengar så tycker jag att det känns lite överdrivet. 

#5 Läste det på Medryttare.nu

Snuttepuff
0

Jag betalde själv 1000 kr för två ggr per vecka när jag var medyttare, tills jag kom på att det var sjukt dyrt och därför slutade.

Lorita
0

#3 det blir 125kr /gången kanske inte så farligt i alla fall….

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

steffy
0

6# skall in och kolla nu.

steffy
0

vilket län?

FummelFia
0

#8 Betalara nu 300 kr för 1 gång i veckan ibland mer.

emsems
0

jag har haft en medryttare som betalade 700kr/månad för 2 ggr iveckan minst. fick göra vad hon ville inkl tävla.

jag har även ridit massor av hästar men har aldrig behövt betala… lite olika från person till person

[slo]
0

Det beror på. Om medryttaren är såpass duktig så han/hon hjälper till att utbilda hästen tycker jag det är fel att ta betalt, då får du ju dels hjälp med tiden, och dels blir hästen utbildad. Däremot om det är någon som inte är duktig utan mest motionsrider tycker jag gott man kan ta lite betalt.

m'Lady C
0

Har man medryttare så beror det väl litet på vad man vill att han/hon ska göra.

obligatorsikt för mig är att när medryttaren är på plats så mockar, ryktar och väger denne foder…. sedan tillkommer ju motion av olika slag….

Det jag tycker man ska iaf minst dela på kostnadsmässigt är hovslagaren, för rider/kör bägge så sliter det lika mycket på skorna…. ananrs tycker jag att en 2-300kr/mån är lagom, det täcker iaf hovslagaravgifterna för mig.

misstänker att tjejen som ska bli harrys sklötare tänker köpa en grimma til lhonom, hon frågade vilekn strl han ahr i grimma och vilken färg han passar bäst i ^^

CBA
0

De gånger jag hade medryttare till min gamle så kände jag av läget lite…t.ex. så tog jag betalt (300 kr/mån) av en tjej som var 19-20 år gammal pga hennes ålder helt krasst. Hon var en partypingla och jag ville att hon skulle känna att det sved om hon struntade i att åka til min häst, vilket hände ett antal gånger och hon ljög om det….hon fick sluta. Hon red 2 dgr/v.

Den sista medryttaren jag hade red gratis, det var en vuxen karl som jag kände klarade av ansvaret. han red 3 dgr/v.

Alla (har ifs inte haft många) mina medryttare har haft hästen som sin de dagar som de red med vissa förbehåll hur ridningen skulle gå till. De motionsred då inget annat var aktuellt med min gamle.
Jag har hållit lektioner om de har velat lära sig mer annars har de klarat sig själva, hästen har inte blivit utbildad på nått sätt av dom då jag ville sköta den biten själv.

Jag har alltid kännt att har jag förmånen att kunna ha häst, även fast jag långt ifrån badar i pengar, så ska jag banne mig inte ta betalt av någon medryttare. Det är jag som har behövt hjälpen och tycker det känns fel att ta betalt då, stället har jag vårdat mina medryttare på andra sätt så de kännt sig behövda och vetat att jag är glad för hjälpen jag fick.

Arabstoet jag rider nu rider jag 3 dgr/v och har henne som min dom dagarna. Jag får åka och träna om jag vill, jag håller på och lär henne grunderna i western och jag får åka och tävla med henne. Jag betalar inte ett öre till ägaren då hon resonerar som jag…jag betalar givetvis ev tävlingar etc och när jag kan lägger jag till pengar hennes skor.

Jag tror det lite hänger på om man är liiite snål och gniden ;o) *he he*

Jag har sett annonser där de vill att man ska betala upp till 1000 lappen för 1-2 dagar i veckan utan några som helst förmåner….nä, FÖR dyrt anser jag!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Cherry
0

Asså jag tycker inte att min medryttare skall betala massor av pengar. Hon hjälper ju mig genom att rida och sköta om min häst.

jen
0

om jag själv ber om en medryttare så ser jag det som en avlastning, och jag skulle inte ta betalt för det om det rörde sig om 1-2ggr/v  men kräva att den skulle mocka och sköta om hästen helt den dagen.

häromkring är det jättesvårt att få tag i medryttare överhuvudtaget.

Matilda
0

Jag betalar ingenting till hästen jag är medryttare på nu. Jag rider 2 dagra i veckan och ha rätt fria händer. Hästen är dock inte så välutbildad, och ägaren behöver verkligen någon rider. Självklart betalar jag om jag på kurser, träningar mm.

Men jag tycker att hur mkt eller om man ska betala beror så mkt på vad du får göra. Om du tex får tävla eller ej, om hästen är välutbildad och du lär dig av den en massa mm. (Det kostar ju trots allt också att rida på ridskola.) Men jag tycker inte man ska ta betalt om man endast vill ha en som pysslar om hästen och mockar mm.

Sedan kan de ju vara en bra lösning om tex en person inte har råd eller tid att ha egen häst och en person behöver någon dag ledig från sin häst eller lite extra tillskott till tex skoning. De är ju de är bra lösnign för båda personen med betalning, iaf enligt min åsikt.

gejsa
0

Eftersom det blir slitage på både skor och sadlar etc så självklart tar jag betalt.

Varför ska andra få rida gratis på min häst när det är så kostsamt med hästar?!

Men jag tar inte så mycket. Jag tar 300 kr i månden då får man rida 2 ggr i veckan eller mer. Eller också 200 kr om dom rider en gång i veckan. Inte så fasligt mycket tycker jag. Det kan dom gott hosta upp ifall dom vill rida. Tänk på vad det kostar att rida på ridskola flera tusenlappar per termin.

lisette
0

#15 jag resonerar precis som dig CBA! ska ngn rida mina hästar för att hjälpa mig ska de verkligen inte betala. sin sak om de vill hjälpa till eller köpa ngt till hästarna.

gejsa
0

Ja, alla tycker vi ju olika som tur är.

Men det slog mig! Jag har aldrig sett en annons där det står att medryttaren får rida gratis. Konstigt,Oskyldig tycker jag när så många här förespråkar just att dom gör så…….

[slo]
0

#21 det har nog att göra med att dom som vill ha folk som rider gratis går nog via kompisar osv för att få någon som har lite referenser… Flört

gejsa
0

Jo, fast det verkar det ju inte som här när folk skriver att dom låter folk rida gratis. Det var det jag menade. Nog låter jag mina kompisar rida gratis ifall dom vill. Men okända som svarar på min annons låter jag betala.

Tycker jag börjar känna igen detta. Vi har skrivit om detta förut. *ler*

[slo]
0

Gejsa, så om en kompis vill börja rida en av dina hästar 2-3 gånger i veckan för att du behöver hjälp, så skulle du inte ta betalt? ;)

gejsa
0

Nej, eftersom det är en kompis. Nu har jag ju frågat flera men dom har inte tid. Då sätter jag ut en annons och låter okända rida min häst. Det är väl inte så konstigt. Tycker du verkligen det?

Det är ju lika dumt som att bjuda din kompis på en öl på puben. Nog kan man väl göra det. Men inte sjutton bjuder du okända på öl bara för att en kompis fick en??

[slo]
0

Då är vi överens gejsa Flört

Anledningen till att jag aldrig betalat för en häst är för att det är kompisar eller kompisars kompisar som behöver hjälp… Men om jag ens skulle få för mig att sätta ut annons efter hjälp skulle jag nog ta betalt, jaa.

[Theriss]
0

#8 125 kr per gång tycker jag är väldigt dyrt, speciellt om man bara ska rida runt själv. Man kan få ridlektion med instruktör för ett lägre pris än det…

Och sen lite allmänt funderar jag på det här med att okända kommer och rider.. Lär ni inte känna era medryttare då? Förblir de bara någon okänd person för er?

Kan inte riktigt heller följa med i tankesättet att medryttaren sliter på grejerna och hästens skor etc. Om ni nu inte vill att de ska slitas, varför skaffa medryttare överhuvudaget då? De hade ju slitits ändå om det är ni som rider, eller inte alls om ingen rider och det verkar ju vara det som är problemet, att grejerna slits… 
Om vi säger att hästen behöver ridas sex dagar i veckan men ni har bara tid tre, så ni måste ha en medryttare. Ja då passar ni på att ta betalt för det eftersom det sliter på både det ena och det andra, när det egentligen skulle ha varit så ändå. Varför inte bara skaffa en häst som bara behöver ridas tre gånger i veckan istället så slipper ni det problemet… ;)
Ni slipper någon okänd person och inget mer slitage! Hurra Skrattande

gejsa
0

#27# Vad jag känner till så finns det inga hästar som mår bra av att bli ridna bara 2-3 ggr i veckan. Gör du det?

gejsa
0

#26# Ok, vad bra slo! Trodde att du skulle komma med en konstig kryptisk fråga nu. hehe

[slo]
0

#29, nu förstår jag inte, det har väl aaaldrig hänt? Förvånad

Oskyldig

gejsa
0

#30# Nej, aaaaaldrig när det gäller dig. ha ha

kacka
0

Jag tar inte betalt så länge de håller rent och hjälper till med tex fylla på vatten, smörjer mm

LinneaG
0

Jag tar betalt då jag behöver hjälp med både hästen och del av stallhyran. Går fortfarande i skolan så har inte allför mycket pengar. Jag tar 500kr/mån för 2 ggr i veckan.

Faxlin
0

Jag tycker det är upp till var och en. Om jag vill ha betalt som hästägare för att jag har ett stall och hästar. Och jag hittar en medryttare som betalar för det och är nöjd. Ja då är ju alla nöjda och glada.

Om jag som hästägare inte vill ha betalt och hittar en medryttare som tycker det är bra. ja då är det väl okej, då är alla nöjda och glada.

Man väljer själv oavsett om man är hästägare eller medryttare. Ingen hästägare som tvingar någon att komma och rida mot betalning om man inte vill. Så detta är lite kryptisk förfrågan.
Men som sagt var, självklart, ingen ska betala om de inte vill. Då får man söka vidare tills man hittar en gratis häst.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

davidia
0

jag hade en tjej som red nån gång i månaden,hennes föräldrar ville betala för att hon fick rida då dom sa att det tar min tid.och jag även måste vara med och leda ibland.jag har sagt ibland att jag inte vill ha betalt men 100 kr hamnar i fickan ändå.denna tjejen har nu tagit över den inhyrda hästen i stallet som jag haft problem med.hon är fodervärd på den.

jen
0

#35  vilken bra lösning!

davidia
0

ja så nu har jag sluppit att mocka den boxen två gånger sen i lördags.känns jätte skönt.dom har även släppt in hästarna och imorgon ska dom ta hand om utsläppet.vi delar på hö även fast mina äter mera.så nu har dom även fixat rent o nytt spån åt hästen så nu har hon det bra.blir bortskämd med bröd o mycket kel.

Lyrik
0

Jag fick betala 50 kr för att en tjej i gamla stallet skulle mocka, halma, fixa vatten och blanda mat och hö, skulle vara hos min syrra över julen.

Jag hjälpte en kompis i gamla stallet när hon hade för mkt jobb eller hade för mkt värk i lederna (reumatiker precis som jag). Mockade, halmade, fyllde på vatten, vägde upp hösilage, blanda kraftfoder. I gengäld mockade och fixade hon vatten till min pålle någon dag jag kom sent ner till stallet. Hö och kraftfoder gjorde jag själv.

Har aldrig haft medryttare till Lyrik, han är svårriden för de flesta, nu är han mest pensionär så jag behöver ingen.

Till fbltanten provade jag med medryttare, 1 fick jag "sparka" efter 2 veckor eftersom hon bara gjorde det roliga - rida. Hade kommit överrens om att hon skulle mocka, fixa mat mm oxå.

Hade en bra tjej till henne som visserligen inte ville rida, utan bara pyssla, men hon slutade efter några veckor pga hon inte fick tag på en barnvakt.