Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 6249 ggr
Snuttepuff
0

Hur länge håller sig olika sorters foder?

Jag ska precis skaffa häst och undrar lite grejer. Jag vill helst inhandla fodret max en gång per månad. Men hur stora förpackningar kan jag köpa? Blir fodret dåligt om det tar för lång tid innan allt äts upp? Det jag undrar över är krafft groov, havre, hö och betfor.

Peppe
0

groov, betfor och hö kan du luuuugnt ha mer än en månad!! havren beror på vilken kvalitet men håller den inte en månad tycker jag inte den borde ges till häst över huvud taget!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Havre i tunna håller sig hela vintern. Allt annat med om du har det i tunnor. Men höet ska ju vara på skullen. *ler* Det får ju inte regna på det eller så då möglar det direkt. Men det visste du väl redan?!

Tindra
1

Men håller sig groov och sånt i flera månader? Och hur är det med hösilage? Hur länge håller det sig? Om man skulle köpa på sig lite nu, tex, för hur lång tid skulle man kunna köpa upp sig på då?

Thea
0

Hel havre och korn håller sig väldigt länge om det lagras rätt. Krossad havre MAX 1 vecka, men bör konsumeras inom ett par dagar efter krossning. Korn vet jag inte då jag inte fodrar med det själv.

Betfor håller sig väldigt länge om det förvara TORRT, mörkt och svalt (gäller föö alla foder….). Uppblött betfor har en betydligt kortare hållbarhet. Hållbarheten förkortas med ökad temperatur. 

Färdigfoder har en garanaterad hållbarhet som står på påsen. Krafft brukar ha 1 år och det de avser är garantin på vitamininnehållet i fodret. När bäst-före-datum är passerat garanterar inte tillverkaren att innehållet i påsen (vitaminerna) stämmer överens med det i fodret. Vitaminer bryts ner av syre, solljus och värme. Gissar också att fetter i färdigfoder härsknar med tiden, lite beroende på förvaring. Använd näsan och lukta om man är osäker! 

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gejsa
0

Krossat korn håller sig inte så mycket mer längre än havre när den är krossad ung 10 dagar har jag hört.

mazze
0

Har hört att korn ska klara sig ca 3 veckor. Men det har nog oxå en del med att göra hur det förvaras.

gejsa
0

Ja, på ett ungefär iaf.

Svarade någon på hösilaget förresten?

Det ska ju vara inplastat och oöppnat så kan det stå sig i över 1 år.

Peppe
0

har hört att färdigfoder bör förbrukas inom en månad efter att säcken har öppnats, oftast tar den ju ändå slut inom tidgränsen men jag tror inte det gör så mycket om man går över

gejsa
0

Torkat pellets står sig längre än en månad. Står det kallt och i en tunna ev och inte blir blött så står det sig i flera månader.

Peppe
0

#9 javisst stpr det sig. men det kanske bör förbrukas inom en månad. jag bryr mig inte så hårt, köper nytt när det börjar ta slut sen om det gått en vecka eller en månad bryr jag mig inte om. har läst det antingen på en säck nånstans eller på internet, och är som sagt inget jag efterföljer

gejsa
0

#10# ja, det är väl samma för mig. Men mitt går ju slut så fort så det är ingen fara.

Lyrik
0

Hur länge håller sig fibergi och andra müslin? Köpte 2 säckar nu sist, eftersom jag måste övertala pappa att köra till Hanssons och shoppa. En säck räcker nog ganska länge till Lyrik, nu får han bara 10 dl om dagen.

Miner pellets? Foderjäst?

gejsa
0

Kolla på påsarna.