djurskyddsinspek..
jag vet inte om de ligger under rätt, men flytta den isf :)
IAF, har en liten fundering.. detta gäller inte i mitt stall, FAKTISKT, men i min kompis stall, finns det 2 st hästar som är RÄTT SÅ missskötta..
så jag har tänkt på det här med att anmäla.. OM man nu ska göra det, (som utomstående) och djurskyddsgrejen kommer och kolla på dessa hästar. och bestämmer sig för att beslagta dem, får själva stallägaren skit för det också?
Vad jag har fattat det som så har ägarna haft kontakt med djurskydds- tidigare, dock i ett tidigare stall. men där blev ingenting utav det.. Borde det inte hända något om de blir anmälda igen?
Jag har även hört, att man själv står i stallet, och anmäler.. så får själva stallägaren skit för det.. MEN om ngn utomstående gör detta. så händer ingenting med henne/honom..
I Detta fall, är stallägaren helt underbar, och om jag nu bestämmer sig för att anmäla, jag vill ju inte att ngt händer med honom.. så isf skiter jag i det!
Någon som vet något om detta ? : )
Om stallägaren är så underbar, så kan jag tycka att det ligger i hans intresse att anmäla eventuell vanvård av hästarna som står i hans stall.
Är hästarna vanvårdade så måste ju ngn göra ngt oberoende hur bra kontakt man har med stallägaren.
Så att skita i att anmäla hästar som vanvårdas, bara för att man gillar stallägaren privat, är i mina ögon ingen vettig ursäkt
hur som helst så tror jag nog att det är stallägarens skyldighet att anmäla ev vanvård. Spelar ingen större roll vem som ringer.

Stallägaren ansvarar för att alla hästar i stallet får rätt omvårdnad. Är det hästar i stallet som är misskötta så kan stallägaren få problem med lagen, ja. Även om det är hästarnas ägares fel.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Nu brukar det inte hända så mycket mer än att de kommer ut och inpekterar. De kommer att föreslå ändringar men något omhändertagande lär det inte bli. Då skall väl hästarna nästan vara halvdöda. Det är väldigt sällan något verkligen sker efter en anmälan. Därmed inte sagt att man inte ska anmäla. Det ska man absolut men man ska inte tro att allt ställs tillrätta bara för att man gör det. Det är bara att kämpa på och hoppas.

Stallägaren är ansvarig för alla hästar som står i hans/hennes stall!
*** Kärleken övervinner allt ***

#4 - ja man får ju göra det isf..
#5 - men nu är de även så, att varenda gång dem har stallmöte, klagar folket på dessa människor.. Eftersom dom inte är där, de finns ven tillfällen då vissa i stallet har sagt till dem face 2 face.. OCH ÄNDÅ händer de ingenting… min kompis säger att stallägaren fortsätter ge chanser till dem.
Nu på de senaste mötet, fick dem till 1 mars åp sig att sköta dem ordentligt.. och sen skulle dom åka ut från stallet. MEN! - sen har stallägaren erbjudit dem hjälp mot betalning.. dock kommer han inte få pengar.. så jag menar. de är rätt mycket dubbelmoral i detta stall.! Men folket gåroch '''väntar på de bästa''
ska även tillägga att de finns folk i stallet som har hjälpt ägaren att läägga ut annonser osv. men när väl ngn ringer. så ska inte hästen byta stall, man får inte rida osv osv

#6 Vad väntar ni på? Anmäl!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

klart att stallägaren ochså får sig en känga efter som att det är faktiskt stallägarens ansvar att se till att allt går rätt till,som tidigare skrivare redan skrivit.men kan ochså tänka mig att stallägare i vissa fall inte får någon känga om man är tex medveten om problemet och försöker göra något åt det,men det beror helt och hållet på situationen. För att djurskyddet skall omhänderta något djur krävs det EXTREM missbehandling och vanvård,detta är en lång process,inget som händer vid första mötet,utan dom kontaktar ägarn,träffas,fotar,tar info,kommer på flertal besök (både anmälda och oanmälda) har ingen förbättring skett kan dom tvinga hästägaren att ta ut en vetrinär. Händer inget där efter går ärendet vidare till länsstyrelsen och polisen,då tas hästen på dagen och hamnar i ett jour hem i värsta fall om illabehandlad så får den somna in.

#7 - jo, det kommer ske, om det inte händer något innan den 1 mars.. Men å andra sidn skulle de flytta då, men dem får väl se vad som händer typ..
#8 - Han har varnat dem innan, och förändring har skett, dock bara några dagar. Det är inte månader vi snackar om.. Och väldigt intressant information, jag är inte så insatt, men man kan ju förmedla detta till de som står i stallet..
Grejen är, som sagt, att de sköter hästarna några dagar, och sen är det inte lika kul längre, och nu har det gått så långt, som jag skrivit tidigare, att stallägaren har erbjudit hjälp, såsom att mocka och släppa ut hästarna, för deras egen hälsa och deras eget bästa.. Mot betalning..
Det verkar vara en lång process men det får det ju vara värt, och jag menar,. sköter dom inte sig (såsom att sätta mat till hästarna varje dag, som jag har uppfattat att de inte har gjort tidigare) så åker dom ju ut från stallet. men då är de ju något annat stall som eventuellt får samma skit inom någon månad.. Så på så sätt är det också synd. men vi (dem) får se hur detta utvecklar sig.. Det bästa hade varit om ägaren till hästarna hade skaffat sig medryttare eller liknande, som vet vad hästhållning innebär. Men hästarna är på annaons. och så som jag har fattat ( även detta ) så ringer folk, men ägaren tillåter inte de ''blivande'' skötarna att rida eller någonting. Och Ägaren vill inte lämna ut på foder, utan att de ska stå kvar i detta stall. Någon mer än jag som tycker att detta är fel? att om man som ägare till två misskötta hästar, inte vill hästarnas eget bästa när det har gått så långt som detta har gjort ?

#9 det är ju faktiskt så att det är hästarna som blir lidande. och i det här fallet verkar de få lida en del.
har ingen förbättring skett hittills lär den inte komma och visa upp sig i framtiden heller.
till syvens och sist handlar allt om hästarnas välbefinnande (eller lidande) och det är det man måste ha som främsta tanke.
det verkar vara dags att anmäla, oavsett om hästägaren tänker byta stall eller inte.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#10 jo, no talk about it.. Men de vill ändå vänta till den 1 mars.. Ser ingen mening med det.. Men ja.. inte mitt stall.. Men ändå.. jag tycker ändå såååå synd om hästarna.. Man som medmänniska lider ju med dOM!,, när de andra i stallet får sätta in rent vatten, då den enda inte dricker ur koppen.. Han har aldrig vatten tex.. och jag tycker att det har gått waaay för långt!
En annan sak, är att ägarna till hästarna, har haft kontakt med djurskydds… innan, så jag förstår heller inte varför det inte har varit ytterligare besök.. för att verkligen se att allt inte står rätt till :/

Nu vet jag inte vad ni har för avtal skrivna MEN det är alltid djurägaren som enligt djurskyddslagen är skyldig att ta hand om sina hästar. Vad det än står i ev. hyreskontrakt kan inte stallägaren hållas ansvarig enligt denna lag då detta endast ligger på djurägaren. Den "skit" som kan drabba andra i stallet och stallägaren är att stallet inte håller måtten enligt djurskyddslagen. Omhändertagande är en lång process som oftast föregås av föreläggande av olka slag.