Hur hittade du din häst?
På annons i en tidning? På en internetsida? Egen uppfödning?
Ja, hur hittade du din häst? :) Alla hästar räknas - egen, medryttarhäst, foderhäst med mera.
Mina nuvarande medryttarhästar hittade jag på blocket.se faktiskt. :) Tittade bara en dag och trodde inte att jag skulle hitta någonting, men så fanns där två islandshästar som bara stod och väntade på mig! :)
jag hittade min gamla medryttarpålla och hennes kompisar också på blocket.se, trodde inte heller att det fanns något, men där var hon.
hästen innan dess var en jobbarkompis till mamma, så det var nog mun mot mun-metoden.
finns många sätt att "snubbla över" en häst…

Ametist, det är en spännade historia. Först hittade jag hans mamma henne skulle jag åka och titta på åt en kompis. Kompisen ångrade sig i sista sekunden och jag fick inte tag på säljaren så jag åkte till henne och då skulle en annan rida mamma och hon frågade om jag kunde rida Athena (Ametists mamma under tiden)sagt och gjort. Väl hemma funderade jag länge på om jag skulle ha häst eller inte.
Jag köpte henne och några år senare så var jag på träning med henne i ridhuset. Jag lömde tränset och åkte tillbaka till tidhuset helgen efter för att hämta det. Då har dom knabstrupper riks och jag blir förälskad i en hingst vid namn Faust, senare Ametists pappa. Athena var New Forest och det är en inkorsnings ras i knabstrupperaveln.
På sommaren när Ametist är nyfödd visar jag honom på Knabstrupper riks och där finns ett sto, ett sto som trots sina blivande 123 cm fyllde hella ridhuset med sin karisma, det var Rogstaby Kiara det årest (2004) BIS vinnare. Ametist blev BIS föl det året 
När hon äntligen två år senare blir till salu, så köpte jag henne trots att det var helt fel tid att lägga ut pengar.
Kiara, fick senare diplom och betäcktes, då var det bestämt att första tigrerade stofölet Kiara fick skulle behållas. Ut kommer Gullöhagens Karisma, ett väldigt vacker tigrerat sto föl.
Så skaffade jag (Athena, såld) Ametist, Rogstaby Kiara och Gullöhagens Karisma, det är dom hästar jag har och dom hästar jag vill ha just nu.
#3, jag tycker minsann det är ett tag sen vi fick se lite bilder på karisma ;)
Jag kollade på uppfödare på sss.se och letade efter en rödskäck shetlandssto så hittade jag en rödskäck vallack inte alltför långt härifrån. Så jag ringde och åkte dit och tittade trots att han kanske var såld redan. Väl där i hagen träffade jag min James Bond! Han försökte följa med oss ur hagen :)
Snacka om att bli vald!
lurvponnyn.vimeddjur.se

ja jag hade svarat på många olika annonser ifrån olika internetsidor. Var ett halvblods skäck som jag var mest intresserad av. Så en dag då dimpte det ner ett mail och jag trodde genast att det var den hästens ägare. Så jag bestämde träff och åkte ut för att träffa hästen.
Vissade sig att det inte var någon halvblods skäck, det var ett grovt vitt fullblod som la öronen bakåt då vi kom. Visade sig att jag hade svarat på annonsen på honom men hade glömt bort det. Var duktigt missnöjd, men tänkte att jag kan ju rida honom nu när jag är där.
Sagt och gjort, hoppade upp och blev kär. Såna underbara gångarter och sån ärlig bjudning. Tre veckor senare stod han i stallet och var min Toni =)
Jag hittade mina hästar på hastnet.se!

Sheerona "Bus" är köpt via ett dödsbo.
Jag har känt till henne i princip hela hennes liv. Hon stod på ett ställe där det till och från fungerade bra m hästhållningen. Tyvärr var det perioder då de inte fick den mat de skulle el omvårdnad. Så när stallägaren i det stall som jag hjälpte till i just då, fick ett bra erbjudande för att köpa loss hästarna, så valde jag att göra en insats. Mitt val då, var att ta den yngsta och ge den en chans, vilket blev Bus, som var 5 år. Jag hade aldrig nånsin haft några känslor för henne men ville bara ge henne en chans att få ett bra hästliv.
Så här bor hon kvar, snart 9 år sedan och här får hon stanna i min ägo resten av livet. Idag så betyder hon extremt mycket för mig…
Xzerihwala "Xzerran" är min egen uppfödning och tanken var att hon ska bli min nästa ridhäst efter Bus.

Jag hittade UC när jag letade efter häst, eller de va nog mer så att UC hittade mig… Jag hade ute en annons på Blocket om att jag sökte foderhäst och de ramlade in svar men inget som passade.
Så jag gav liksom upp mer eller mindre men då fick jag ett mail från en tjej som bodde inte alls långt från mig och hon berättade om att hon hade en grabb som bara gick och skrotade hemma nu.
Så jag fick med mig min kompis ut och provred :) Han såg inte mycket ut för världen då, massa päls, omusklad osv. Ägaren hade inte riktigt haft den tiden som krävdes då hon var gravid och hade småbarn.. Men vilken häst de gömde sig där bakom dessa lurviga öron :) Så jag valde att bli medryttare till att börja med, men han lyckades charma mig med alla sina konster och egna idéer så nu står han hemma hos mig istället :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Lúkas såg jag på annons hos en försäljare som importerar och säljer islandshästar. Vart sååå kär, men mamma sa bestämt att vi INTE skulle ha någon häst. Ändå var jag inne och dregglade varje dag..
En dag var han såld och jag blev faktiskt lite ledsen (hur man nu kan bli det).
Döm av min förvåning när jag kommer ut till stallet och han en dag står i paddocken liksom ;-)
Dock var han inte min, utan var köpt till ridskolan.
Tanken var att jag skulle bli medryttare (höhö, men första gången jag red honom åkte jag av. Andra gången också. Och tredje.. Ändå var jag helt galen i hästen ;)) tills han skickades på tillridning.
När han kom tillbaka blev jag medryttare på honom. Red honom mer eller mindre själv i 6 månader. Sen skulle han in på ridskola.
Det gick.. mindre bra. Han blev jättespänd och nervös (vilket han är, han är lättskrämd, stressar upp sig lätt och då springer han.. FORT. Nog för att han är liten men han springer väldigt fort ;-)) och drog ganska rejält.
Det bestämdes att han skulle säljas och jag blev helt förstörd.
En dag kommer jag ut i stallet och tar in honom. Så kommer Anna (ägaren) fram och säger; "Du.. Igår var det några här och kollade på honom.."
Fy. det var det värsta jag varit med om. Jag började nästan grina!
"Och.. Han är såld nu"
Då började knäna skaka lite. Men jag tänkte att jag skulle bita ihop.
"De som tittade på honom var dina föräldrar.. Och.. Han är Din nu!"
Då stog jag och storbölade
Han blev min 2/6 - 06
Mitt hjärta!
Óskadís hittade jag under en semester på island. Såg henne ståendes i boxen på Hamar. Jag som är helt sjukt svag för skäckar blev kär från första stund! Ringde till mamma och sa att jag hittat en häst "Men vi ska inte ha en häst till!" sa hon.. ;-)
9/6 (på min födelsedag) fick jag henne i födelsedagspresent!
Detta är mitt framtidshopp, hon står kvar på Island och kommer hem nästa år :-D

#10 Vilken underbar berättelse!! SÅ mysigt att du fick honom! Ååh.. (haha tragiskt att man kan sitta å snyfta över att du skriver om de:)) hahaha jaja så underbart kul för dig att du har så snälla föräldrar!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Folly var en klassisk "slaktannons" på blocket!
*** Kärleken övervinner allt ***
Här på ridsport 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hittade Stois genom blocket.se. Letade egentligen efter en foderhst, men hittade ingen som passade. Såg då en annaons på att bli halvfodervärd på en varmblodsvallack. Kände väl att det var ett bra alternativ och åkte för att titta på honom.
Såg först en helt vanlig brun häst, överbyggd och sur. Men sedan såg jag hans ögon! Så vackra och snälla, då kändes det som han var en bra häst ändå. :)
Första gången jag provred så kändes det inte speciellt bra, han var vinglig och det kändes som att sitta på en smal pinne som höll på att ramla. Vågade inte galoppera för han kunde ju tappa balansen..
Andra gången jag provred kändes det bättre, galopperade lite, men han bockade mest. Men det gick bra. På hemvägen gjorde han en femöresvändning för en traktor, höll på att flyga av.
Provred en tredje gång också, själv denna gång. Var i paddocken och skulle testa lite. Då kände jag att det var den hästen jag skulle vara med. Helt fantastisk!
Sedan var jag fast..

På ridskolan där jag började efter många års uppehåll med hästar. Träffade henne tredje gången jag red där och tre och ett halvt år senare köpte jag henne. Hon hade allt jag letade efter, mer utbildad än jag och ett avelsvärde, även fast hon hade helt fel stam än vad jag tänkt mig från början.

Stjärnfall hittade jag genom hastnet.se
Dite är en knepigare historia ;) Jag hängde med en kompis som driver ett försäljningsstall till Danmark. Jag har inte alls tänkt köpa häst, tills jag såg Dite hos en handlare :D '
Då ringde jag hem och tjabbade lite på pappa sedan köpte jag henne :) Ungefär för att göra en lång historia kort ^^
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Marängen: 2004 hittade jag marängen på gamla bukefalos annons sida. Liten Skimmel Shettis korsning. Åkte dit med transporten bakom bilen.
Lillan: 2005 Såg henne på annons på hastnet.se vilken otrolig fölunge! Köpte henne o hennes mamma när hon var 6 veckor. Hon är nu en bedårande vacker liten häst (153) på 4 år. Åkte återigen med transport bakom bilen.
Ketty: Året var 2006. Jag var nöjd med att lufsa runt på Lillans mamma, Men så följde jag en hästägares vedermödor, när hästen blev till salu skulle jag ändå inte ha någon häst… men jag kunde/ville inte låta någon annan få henne
Hon passade mig perfekt. Och roligt har vi ochså. Hon är pålitlig gamla Bettan. Vi har varit på utställningar, deltagit i riduppvisningar och startat en distanstävling. Nu väntar hon föl i Juni :)
Förhoppnings vis kommer det med en bild på min lilla Lillan.
En annons på ridskolan :)

Sixton. Honom hittade jag via en annan uppfödare. Var och tittade på ett par unghästar men hittade ingen som kändes riktigt bra! Så tipsade hon mig om en vän te henne som höll på lite med avel. Å hon hade för sig att denne tjej hade en 4 årig hingst till salu! Så dagen därpå kontaktade jag Sixtons ägare och efter ett par dagar va vi där och kollade. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet! Min fux med bläs å av sportmodell stod där! Ja tvekade inte en sekund=) Så när vi kollat honom å lite så var det klart. Sixton var min=D
Dutchess Mitt lilla sto hittade jag via en annonssida här på nätet! Jag mailade och frågade lite mera om henne. Fick även MASSA bilder på henne! Och samma sak där, jag blev kär direkt! Hade ju suttit å letat ston länge. Men inte hittat nån som kändes sådär bra. För mitt sto skulle va runt metern och va fux med bläs. Men Dutchess är 93 cm bara å har ingen bläs! Så där ser man så det kan bli=) Inte ångrar jag det köpet iaf!
Mina godingar på bild=)

Puss hittade vi annons på i tidningen, Berra på ponnytravet.com+att vi hade sett honom på travet. Sms fick vi låna för att vi känner ägarna, resten har vi gjort själva :D
Mina hästar har mest komit till mig av en slump.. jag har mest blivit med häst.
Det började med att vi letade efter en C-ponny till mig när jag var 11 år. En kollega till pappa berättade att de födde upp russ, så vi åkte dit och provred en. Det blev dock inget med den ponnyn utan jag blev istället medryttare på kollegans dotterns shettis. Under tiden jag red shettisen hittade vi ett annat russ som vi tog på prov under en kort period (fick henne på min födelsedag), men eftersom det visade sig att den ponnyn hade stora problem med fång ville vi inte ha henne. Då kom kollegan på att jag kunde ju köpa deras Tejas Monita ett 2-årigt russsto som knappt haft grimma på sig. Jag hade redan varit ute och hälsat på henne i hagen några ggr och tyckte mycket om henne. Och så blev det, henne har jag fortfarande och det är min ögonsten!
två år senare när jag är ute och kör monita kommer det fram en man till mig med en liten brun shettis i handen och frågar om jag vet någon som vill köpa henne. Efter lite diskussioner hemma slutade med att jag köpte henne själv (Madicken Engström, nu såld till Dalarna).
Montró är Monitas första föl som jag har kvar. Last Hood hade jag som passhäst på jobbet och när ägaren skulle flytta sina hästar så fick jag honom. (står mer om det på ridtravare.ifokus) Så Monita är väl den som jag varit närmast av att leta efter, men henne hittade vi när vi nästan gett upp….
Lillan-min första egna häst, hittade vi på en annons på Buke. Stod på en ridskola i söderhamn.
Alvina-shettis, Blocket
Ideal-shettis, Hastnet
Amuletteoch Cappuccino- ShetlandsponnyIFokus, efterlyste ett konstantskimmelsto =)
Jag hittade Zally via shetlandsponny iFokus, att köpa en oinkört 14-årig var inte riktigt vad jag hade planerat, jag skulle ha en yngre häst, eller en inkörd, men jag tänkte "varför inte, titta skadar ju inte".
Tji fick jag, för Zally charmade mig med sin änglablick, och jag blev superkär i henne, och jag har aldrig ångrat att det vart henne jag köpte.
Bilden är från första gången jag såg henne.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

jag satt ut annons på hastnet.se, equippa och hastannonser.se att jag letade efter snäll, lite utbildad häst på foder. vi skulle mest befinna oss i skogen men även lite lätt dressyr och hoppning i paddocken.
ägaren till pålle ringde mig efter att hon sett annonsen hos en kompis, hon hade inte internet själv. Pålle var inte det minsta utbildad och hade mest gått i hage och kände inte till ordet kondition. Han kom med hem iaf, trots att provridningen bestod av lite skritt, tvärstopp och någon skritt-trav-tölt-blandning, han var ju snäll och det var huvudsaken:)

#23 underbar bild förstår att du fastna för henne :)

Hittade Reddie på hastnet.se
Hade tittat på travarannonser i nästan ett år utan att direkt hitta ngt men fastnade direkt för Reddie då jag såg bilden på honom

Cindy: D-ponny.En kompis tipsade om Hästak. Så min mamma ringde ditt (jag va bara 11 år då) o sa vad vi letade efter o då sa dom att dom hade 1 som kunde passa, vi åkte dit o jag provred henne o hon va jättesöt o snäll. provred även nån mer o tittade på en del men det va bara cindy som jag brydde mig om. Provred 2 gånger o även om jag inte va helt säker så bestämde jag mig för henne, då det stod mellan mig o en pojke som provridit henne med. Jag ångrar inte ett dugg att jag valde henne!! Dét bästa köp jag gjort o hon stannar hos mig tills döden skiljer oss åt! Har haft henne i 8år i mars=)
Östertorps Magnet" Bobben/ Bob":Minishettis. Inte jag som äger honom, men han bor ju hos mig o har gjort i över 1 år. Det va min förra stallkompis som hade honom innan o när jag byggde eget stall sa hon att jag nog kunde ha bobben som sällskap så jag ringde hans ägare o så blev det!
Anytime af Jäboruder: Miniture British Spotted pony. Blocket! Hon såg inte alls ut som på anonsbilden, o första ögonblicket blev jag jättebesviken men sen kollade jag närmare på henne o pratade med henne o då kunde jag inte motstå henne. Nu firar vi 1 vecka i morrn så vi får väl se i framtiden hur nöjd jag är=)
Ja jag skulle ju inte alls ha häst, men åkte till Island och jobbade på en hästgård, fortfarande fast besluten om att jag skulle återvända till Sverige utan häst sen. ;) Men ja, det gick ju inte så bra…
Strax innan jag skulle åka hem insåg jag att jag skulle lämna alla hästar och bli utan igen. Det gick ju bara inte… Det var tre hästar jag hade fastnat för lite extra, alla 6-åriga ston, med samma pappa. Den jag helst ville ha var inte till salu, så då fick jag välja mellan de andra två, vilket tog några dagar. Det var först efter en rodeo i paddocken med Sylgja som jag bestämde mig för att jag ville ha henne… ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag hittade min först och främst genom en kompis som hade köpt sin häst hos denne person, innan, ett tag tidigare. sen kom de fram att hon hade ännu en häst till salu, eller osm hon inte kunde ha kvar.. Hon hade även ute Hästen på annons på hastnet.se.. Jag provred inte henne , bara tog hem henne, för att ge henne en ny chans i livet : )
och nu har hon de skitbra xD
jag hittade min gamla new forest tant på hastnet, ingen bild ingenting åkte bara dit och köpte henne utan provridning :P världens snällaste häst och jättemysig att rida, (på bilden)
la ut annonser efter foderhäst så ett antal svar men på söndag åker jag och kollar på en :)
min gammla shettisdam stod på en ridskola så jag fick henne emot att hon skulle få de bra :)
alla mina hästar har antagligen vart via hastnet eller blocket eller lite kontaktpersoner man har
#26 Tack så mycket, jag brukar säga det att så vitt jag vet har ingen som träffat Zally lämnats oberörd av henne.
Till och med en kompis pojkvän, som på gränsen hatar hästar medgav att Zally är söt.
När jag flyttade henne till nya stallet sa min medryttares mamma (som också har häst i stallet) att om jag skulle sälja Zally, så skulle hon få köpa henne, för jag får inte flytta henne, det skulle bli för tomt då.
Förra stallägaren ville också köpa henne om jag skulle sälja henne någon gång.
Jag skulle kunna skriva om min busiga ponny i en evighet, och ändå ha mer att säga om henne, fast det skulle jag aldrig göra, för då skulle jag inte ha tid att pussa på henne.
Förlåt att jag gick OT nu, men det är ju faktiskt lite anledning till att jag köpte henne…
Måste skicka med en bild till, också första gången jag såg henne.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Chikina hittade jag av en "slump", letade inte aktivt medryttarhäst då. Jag var med en kompis som ibland brukade rida Chikina och en annan ponny i samma stall. Så jag följde med henne dit och fick rida Chikina, sedan dess har jag hjälpt ägaren med henne 1-2 dagar/v. :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

3 av Shettisarna hittades på hästnet, hingsten hittade vi genom en hemsida, fölet köptes stax efter födslen då vi äger mamman och Nikita & Moonstein är egen uppfödning.
Fick reda på Foxen genom bekanta.
Med vänliga hälsningar
Chess

- Min första häst hittade Gejsa här inne åt mig, en fjording på 23 år. - Min andra häst köpte jag av en kompis gamla hovslagare, vbl på 15år.
- Min tredje häst hade jag på foder, honom hittade mig då jag satt ut annons om att jag sökte foderhäst.
- Min fjärde, också foder, hittade jag genom våran granne då de hade precis köpt en häst men de inte hade 'nytta' av den i deras köruthyrning.
- Min femte häst hittade mig via en annons som jag satt ut där ja sökte foderhäst. Henne hade jag på foder en sommar, sen var jag tvungen att lämna tillbaka henne. Men fick erbjudandet att köpa henne ett halvår senare.
- Min sjätte häst/föl hittade jag på annons.

oh herregud, vad ska man räkna?
- foderhäst, trollan - hittade på annons
- foderhäst, tosan - genom bekanta
- egen häst, calippo - genom grannen
- egen häst 2, brago - genom bebbe
- egen häst 3, oskar - genom bebbe
- "foder"häst, merry - genom bebbe
Ja, vi har ju ett gäng. Det är mamma som står för hästköparkontakterna, för det är genom kontakter de allra flesta hästarna köpts. Vi har ju även några egna avkommor sparade också. Så inga hästar från annonser här.
Bild på DeeDee, vårt näst nyaste sto.

Holly hittade inte jag utan hennes ägare hittade mig, på Bukefalos.
Letade medryttarhäst och hade sett annonse om Holly. Men då det stog att hon va pigg och krävde en erfaren ryttare våga jag inte mejla. Men sen någon dag hitta hennes ägare min annons och mejla. Så jag ringde upp henne och åkte och provred någon dag senare.
Var inte fast direkt, Holly va urmysig och snäll. Men tyckte inte det va helt rätt för mig. Men fortsatte rida en-två gånger i vecka och till slut va jag heltkär i henne. Nu har jag ridigt henne i ett år, utvecklats massor (!) och det finns ingen annan ponny i min värd :)

Skriver bara om min hästar som jag äger på pappret just nu inte dom jag har ägt innan.
Gejsa (fjording) hittade jag í en hästannonstidning. Minns inte vilken det var. Men såg att det bara var några kilometer att åka och titta så jag åkte i hällregn och tittade på henne. Hon var ju inte inriden eller sutten på så jag behövde bara se henne inte provrida. Står nu hos RitaS på prov.
Gobban (halvblod/fullblod) såg jag på SHV,s hemsida. Ringde dom men dom ägde inte honom då. Så jag ringde upp ägaren och hon gav mig honom i telefon. Han var inte inriden vid nästan 15 års ålder. Skulle avlivas efter julen om ingen tog honom.
Sorro (halvblod) till salu. Egen uppfödning.
Fille (islänning) honom åkte vi och tittade på när han var 4 månader och hämtade hem när han var 6 månader. Såg honom på blocket.

Blacky hittade jag ju här på forumet =D
Peppe hittade mamma på bukefalos
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Oddny hittades på gotland.. Jag hade inte en tanke på att jag skulle ta henne på "heltid" när hon kom då hon knappt var varken riden eller körd och redan 6 år men jag började hålla på med henne, körde och red in henne och blev kär.. Nästan 2 år senare när ägaren skulle sälja henne frågade han om jag ville köpa henne men dum som jag var sa jag nej.. Tyckte inte hon hade tillräckligt med kapacitet, så hon såldes till norge.. Fick veta ett år senare veta att dom skulle sälja henne, ringde så fort jag såg annonsen men det var några som hunnit före.. Har kontakt med de nya ägarna (hon står nu på en ridskola i norge) och väntar ut den dagen hon blir till salu för förr eller senare ska hon tillbaka till mig! =))
//Mickan
-Skötarhästar på Gyetorps gård:(halvblod, new forest o en shettishingst)..gick dem 2 km till hästgården och fråga om jag fick hjälpa ägaren med hans hästar…jag blev kvar för alltid(inte alltid närvarande fysiskt men i hjärtat;-)
-Krabat: shettishingsten från föregående gård, skulle avlivas o jag tog hand om honom..(ägde honom i 3 år sen fick han somna in 2004..)
-Ludde: såg en annons i lokaltidningen om travare som skulle säljas..åkte dit 2 ggr o köpte sen den ena.
-Störtbäckens Lucky: på blocket eller bukefalos, minns inte.(såldes 2005)
-Zaffran: jag hade ute annons på Blocket, Bukefalos m.m. att jag ville köpa sällskap t Ludde, en välstammad shettis, en man ringde upp och jag kolla in ponnyn och köpte den. (Avlivades 2007)
-Östertorps Kefir: såg annons här på iFokus om att hon skulle lånas ut, hörde m ägaren och hon for från Gotland till Skåne via Blekinge hem till mig, födde Kelda här o sen betäckte jag henne m egen vald hingst o hon födde Keso. När Kefir fått Keso skulle hon o Kelda åkt hem igen t gotland men jag hade fallit fullständigt för dem båda o fråga ägaren om jag fck köpa dem o tillslut fick jag det o gladare än jag fanns inte!

Hittade min på blocket tillsammans med Gejsa
Min ponny som är ute på foder just nu, först var jag medryttare på han, och hon som ägde honom var klasskompis med min bror, och kompis med min kompis, så det gick den vägen. :)
Min häst hittade min syrra på blocket, så åkte och provred och fastnade på en gång :)

Ha ha ser ni gott folk. Jag har hjälpt två stycken här på forumet att hitta häst. *fniss*
#38# och #47#
Glömde ju min älskade foderhäst, new foresten Ferdinand. Han kom till Gyetorp där jag var skötare, fick börja rida honom o han var magisk…fanns inte ngt han inte ville göra och i ALLT var han duktig, dressyr, hoppa banhinder, terränghinder ja name it! OCH supersöt!!
Efter ngt år så var han tvungen o flytta hem pga platsbrist..jag störtböla den dag han åkte… men fick komma o rida honom hur mkt jag ville av ägaren…tyvärr var det en bit dit så jag kunde inte komma dit jätte ofta men mamma var snäll körde alla milen..
Efter ett år hittade jag ett stall där jag kunde ha honom o fick ÄNTLIGEN hem honom, min alldeles egna häst på foder..hade honom i mga år, fram tills jag skulle plugga i Umeå(120mil hemifrån) så då fick han åka tillbaka hem igen…blev erbjuden o köpa honom men vem kan ta m häst i studentbostad? Så han såldes först t Blekinge sen till Stockholm där han slutade sina dagar…
Oj vad långt det blev…jag hittade honm via mitt skötarstall…skulle det väl egentligen bara stå;-P

Finetta min första B ponny hittade vi på bukefalos. Ångrar grymt att jag sålde henne och inte behöll, det visade sig nämligen senare att hon var mamma åt 2 elitponnyer och syster till en. Hon är mamma till b ponnyn Fingal II som kom 4 i sm i somras, han är med i ridsport titt som tätt. Hade varit grymt kul att fortsätta ta föl på henne! :( ångrar att jag sålde än idag..
Mina numera sålda c ponnyer Mystery och Anastasia hittade jag genom ett försäljningsstall här i byn.
Bubblan, min gamla d ponny hittade jag genom mammas jobbarkompis. Hon visade sig dock ha för trånga kotor i nacken så jag hade henne inte så länge. Äger henne fortfarande men hon står inte hos mig.
Mina nuvarande hästar: Gandalf fick jag hit till mig genom att jag jobbade hos anastasias uppfödare, och hon frågade om jag ville ha lite unghästar på utbildning hos mig =D
Oh my orient beauty hittade jag på östragårds hemsida, satt kollade minst ett halvår på henne innan vi åkte och tittade. :P
Min pappa är sadelmakare. Det ledde till att han fick kontakt med en kille som hålle rpå med westernridning och det visar sig vara en "gammal" kompis till pappas bror. Snart börjar både pappa och jag att hänga med ut på ridturer. Snart visar det sig att det är ett helt gäng westernryttare och det är en hel del aktiviteter på G jämt och ständigt.
En kille i gänget skulle beställa en sadel av pappa och jag åker med far min dit när dom ska diskutera sadelbygget. Av en händelse råkar vi komma in på att jag har skaffat mig en gård och att min dröm är att ha en häst där i framtiden varpå killen säger att jag kan ta varmblodet som står i hagen då han söker ny ägare. Vi låter det vara en tid och snart har hästen fattat tycke för mig (och jag för honom) och så bestämdes det att jag skulle ta honom…
Medarbetare på westernridning.ifokus

#54# Där var ju faktist jag med på ett hörn också. 

Det var ju året 88 som jag av en ren händelse såg en nordsvensk och allmänt började prata med ägaren.
Hade då nyligen mer eller mindre bestämt mig för att "bli med häst".
Ägaren till nordsvensken tipsade mig då om uppfödaren samt att där fanns en fölunge till salu som var halvbror till denne nordisen.
Så detta möte slutade med att jag någon månad senare körde upp till Orust och hämtade hem min pålle.
Marsvin 4-ever
.
#56: Precis… ;)
Du kan få förmånen att bli fadder genom en månadskostnad 
på blocket
Har bara en gång köpt en häst från en annons. Det var från tidningen Ridsport, året var 1989.
Såg namnet i en pytteliten annonstext, utan foto. hingstföl e.Crezent mm. Visste direkt, visste bara att den ska jag ha. Sände handpenning, och någon månad senare när han lämnat mamma,hämtade vi honom. Än idag lever han ihop med oss.
Vad jag då inte visste var att den jag köpte honom av var av min självaste kusin.
Övriga hästar har hittat mig eller så har jag letat upp dem, i några fall sprungit på. I ett par fall beställt avkomma, efter specifika föräldrar.
Min första ponny, Always Andy of Brandy, kom vi över då mamma hittade en gammal annons på en annan ponny, den var såld, men hon visste någon som hade en till salu, den var också såld, hon i sin tur visste att Andy var till salu.
De hästarna jag har på foder just nu blev jag tillfrågad om jag ville ta hand om. Ägaren hade köpt den ena hos en god vän till mig, vännen tipsade ägaren att jag inte hade några hästar för tillfället. Och på den vägen är det, så nu har dom flyttat ca 3h hemifrån till mig. Varit här sen september och åker i april. Tiden går fort.
Jag har väldigt nydligen köpt en häst. Honom har jag köpt av min vän. Har följt honom sen nyfödd, velade fram och tillbaka om jag ens skulle ha en häst. Student som man är. Men efter att ha träffat honom med jämna mellanrum under sommaren och hösten, kände jag att om jag inte köper honom, kommer jag ångra mig så mycket. Så nu lever man extra knapert, men det ska gå!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
De två första genom Ridsport- tidningen.
Sen blev det en egen uppfödning.
Efter det hittade jag mitt tävlingssto genom en bekants kompis.
Sen blev det ett annat sto genom hovslagaren.
Köpte en shettis från ett stuteri när vi lämnat andra på betäckning där. Och senare även en hingst därifrån.
Slog mig in på PRE sedan där jag köpte den första på annons i Ridsport. Sen en hingstunge som nyss kommit till Sverige genom kontakt. Och sedan hittade denna kontakt även ett väldigt fint sto åt mig i Spanien när hon var runt där på stuterier.

De fyra soms tår hemma nu var enligt följande;
Sharon - på annons på blocket
Nova - svar på annons som jag själv lagt ut på Equippa
Putte & Hampus - mun-mot-mun metoden
medarbetare på djurskydd.ifokus

- Cookie-annons tror jag det var 20 år sedan så jag minns inte
- madonna-egen uppfödning
- madicken-egen uppfödning
- nadjesha-annons tror jag, också 20 år sedan
- es almeta-egen uppfödning
- zessan- annons
- cickan- kom på inridning, åkte hem, kom tillbaka :) kärlek
- estel-kom för att stå på station, åkte aldrig hem igen :)
- r-m- på förfrågan
- nigeria-egen uppfödning
- josse-egen uppfödning
- mallan-egen uppfödning
- calgary-egen uppfödning
- ace- egen uppfödning
- victoria- egen uppfödning
- tammie- på förfrågan
- mayflower- lånade, åkte aldrig hem igen :)
- sabine- på förfrågan
- ella- genom bekanta
- cassius- egen uppfödning
- bruno- inlånad
- det var nog alla, som ni ser så är de flesta egnen uppfödda och några kom av olika anledningar för att sedan lämnas tillbaka, mn blir man kär så blir man

Jackie John hitta jag på eniro.se hade just förlorat min fjordning så va inte alls uppåt men där va hon :D
Oskar min bästa väns moster ägde honom men kunde ej ha kvar honom o ja hade träffat honom flera ggr i många år så de va för mig själv klart att ta hand om lilla oskar :D
Molly i tidningen o morfar bad mig att hjälp honom så hon är min va ska man säga inte riktigt medryttare efter som hon inte är inriden elr så bara tömkörd men sköthäst på halvtid typ :D
Sober Rapida, varmblodig travare, 970720, e:Rapido
Jobbade på Åby Travet när jag var yngre och i stallet jag jobbade hade vi mycket inkörning av unghästar åt en hästägare som hade stuteri. Ibland kom det en transport lastat med 1 åringar och i en av dom kom det ett litet luddigt sto med jättevackert huvud. fastnade direkt för denna hetlevrade tjej som flög ut till hagen varenda gång med mig på släp :) Hon var så liten och det var jag med så alla tyckte vi passade ihop. Hon blev inkörd och jag hörde hur alla hela tiden pratade om den lilla med det grymma steget. Jag hade aldrig tanke på att köpa nån häst eftersom jag jobbade med dom dygnet runt och alla mina passhästar var som mina ändå. Men en dag fick jag reda på att hon skulle ut på Åby Stora Pris Auktionen och jag sprang hem till mamma och övertalade henne att denna hästen kunde vi inte släppa. Hon sa att om hon inte blir såld på aktionen kommer hon gå ner i pris och då kan vi prata om det. Jag satt på nålar hela den dagen och jag hade ont i magen när kusken körde henne runt banan för visning. Tur som jag hade blev pållan inte såld och mamma blev övertalad :) Vad som hände därefter är en helt annan och MYCKET längre historia så det tar vi en annan gång:D Skickar en bild på henne här
Linsa Vimsalabim, welshponny av cobtyp, 080529, e: Pentyparc Shonnyn Ddu
Vimsie är en mycket kortare historia. Jag har alltid velat ha en ponny och då jag kände att det var dags började jag leta och hittade honom till slut på blocket.se. Bestämde mig egentligen direkt jag såg bilden och efter lite info så var det bara att ta med transporten och åka och hämta den lilla svarta hingsten :) Han har nu stått hos mig sen 24/1 och han är verkligen drömponnyn som jag alltid velat ha :D

Marabou var den första häst vi kollade på, hittade en annons på Bukefalos och åkte dit samma dag. Fastnade på en gång och några dagar senare stod han på stallbacken.
Twister var en ren slump, hade kollat ut lite fullblod på nätet och hittade ett fyraårigt sto som stod på Täby. När vi kom dit hade hon fått en benfraktur, men de frågade om vi ville prova en treåring som inte var tillräckligt snabb. Efter lite betänketid och ytterligare en häst så köpte vi honom.
Har aldrig kollat på massa hästar som vissa andra verkar göra, hittade båda mina på första resp. andra försöket :P

Mirella hittade vi på Hastnet.se , de va bara hon vi skulle ha :)
Matador hittade vi på försäljningsstall som vi köpt två av våra tidigare hästar av också. Han stod som storhäst på hemsidan så vi tänkte inte kolla på honom, utan på 4 andra d-ponier, men så tog de ut honom ändå, jag vet inte varför? Men så fört ögonen kom i hans riktning så visst både jag och min tränare att de va han ja skulle ha. Efter att provridit den busiga Matador passade vi som handen i hansken. Vi hämtade honom dagen efter och jag ångrar det inte för han ÄR min lilla plutti plutt :D
Haha bjuder på denna roliga bilden :D Jag å Matador =)

Putte (The surviver) Fick jag tag i genom en bekant till min pappa och Hitte (Hit n' Run) hittade jag på Blocket.

Hittade min ardenner tant på blocket.se. Såg bilden på henne, mamma ringde några samtal och två veckor sedan var hon min :)
Var inte ens ner och tittade på henne eller något. Uppfödaren sa bara att hon var snäll och trygg i temprament. Ganska vågat att köpa häst så tycker jag men det har funkar hittills :)
Våran bruks nordsvensk vi också har, fick vi en bild på och köpte utan att träffa honom.
På bilden har vi Hilldur, ardennern jag pratade om i början.

på blocket
Jag la ut en annons på nätet där det stod att jag letade sköthäst, och då mejlade Pysens ägare och sa att hon behövde en skötare på den lilla skiten. På köpet fick jag delfoderhästar, fler sköthästar, medryttarhästar… De kommer ju och går hela tiden i det där stallet ^^