Svårt med nedsittning i traven
I slutet av januari så köpte jag en d-ponny vallack som jag ska träna&tävla dressyr med. Har ett hoppsto sen innan. Dessa två ponnyer är väldigt olika varandra, inte minst i gångarterna…
Jag har alltid haft lätt att sitta ner i traven, men nu så kan jag verkligen inte göra det på den nya. Han verkligen skjuter ifrån sig med bakbenen så jag sitter där som en liten boll i sadeln ;).
Det blir bättre & bättre, men jag har fortfarande problem (okej, jag har inte haft han så länge).
Därför tänkte jag fråga om ni har något knep?
Har försökt att rida utan stigbyglar med han skyggar för bokstäver, bajshögar & barkbitar som inte är samma färg som det andra i underlaget, så då hamnar jag bara mer i obalans.
Är det någon som har samma problem? Känner mig just nu mer eller mindre värdelös, haha.

jag har samma problem, men att sitta ner. Jag skumpar som en gummiboll haha. Men jag jobbar på det men det är absolut inte lätt!! :) Jag försöker slappna och och verkligen sitta på sittbenen tungt ner i sadeln.

#0 du har ingen film? För mig så låter det som om hästen inte arbetar med ryggen utan går lång och sänkt.

#2, han går jättefint. jobbar riktigt med bakbenen och höjer ryggen & går i en stabil form. det är mig det är fel på, haha xD

#3FILM……………..snälla 

#4, har tyvärr ingen film då jag har haft honom i knappt två veckor :)

#5 du kanske kan få någon att filma dig dom närmsta dagarna 

det ända tips jag kan tänka mig det är vad #1 skrev. Slapna av i underkroppen och försök bara följa med. Luta dig lite bakåt om du känner att du har balans.
Du kan sänka något hål i stigbygeln också så du har fortfarande foten i den och kan ta stöjd men ändå inte.

Jag har samma problem! Jag har en varmblodskille sedan ca ett halvår tillbaka, och jag kan bennemej inte rida honom i arb.tr med sadel. Barbacka går alldelses utmärkt, men inte med sadel. Har provat tonvis med olika sadlar på honom, men jag kan inte sitta ned i en enda! 
harför mig att i skolan hadde vi en forulls vojlock och en fårulls rumpvärmare till sadlen till den hästen som hadde mycket krut i sin trav, man stutsade en halvmeter upp i luften annars. och så fick man starka lår muskler genom att knipa sig fast…
ja brukar tänka att ja en en hundra kgs potatis säck när ja rider sådanna hästar. och luta mig lita bakåt. börja med att trava jätte jätte sakta..

tack för tipsen, får testa detta :).
får ju ta och ge det lite tid också eftersom att det är två veckor sen vi köpte honom, och han är en väldigt känslig kille så det tar ju tid för honom att vänja sig vid en annan ryttare när de gamla ägarna har haft honom i sex år (:
men som sagt, tack så mycket :)