Söker bilder
Söker bilder på olika häst färger, som:
Black
Fux
Isabell
Brun
Svart
Skimmel
Stickelhårig
Tigrerad
Albino
Halvalbin
Bilderna kommer endast att användas i en artikel som publiceras här på ridsport.

Du kan kolla i mitt online-fotoalbum och se om du vill låna någon bild: http://s19.photobucket.com/albums/b165/theriss/

Skrållan, ihih lite konstig färg xD , jag vet inte riktig vad hennes färg kalllas ;D

ljusbrunblack?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

och så är det ju bra om man trycker på rätt knapp oxå…

Ska stå gulbrun (bork) dvs bork är ingen färg.
Mvh Linda (petig)

Brun (mörkbrun?)- stickelhårig, tyvärr syns det inte jättebra på det här fotot (måste se det i riktig storlek) ska se om jag kan få nåt foto som är taget senare (hon blir mer stickelhårig för varje år)
EDIT: #10 Kan inte Skrållan vara svart (alt mörkbrun) konstantskimmel? (är ingen expert på färger, dock)

jag säger alltid bork om gulbruna hästar. då kan du ju likagärna påpeka albino längst upp, den färgen finns inte på hästar över huvud taget, det närmaste man kan komma är cremello men den har inte heller röda ögon som albinos har.
BTW här kommer en ansiktsbild på den tigrerade. lägg märke till ögonvitorna som alltid är synliga då hon är hälften appaloosa.

är 99.9% säker att skrållan är tigrerad, sen vilken tigervariant det är ska jag inte uttala mig om då jag inte har en aning.
#24 Fungerar tigrerad som bla skäck? (dvs färg+tigrerad+variant?) Hoppas du förstår hur jag menar….
(förlåt för att inlägget är lite offtopic, blev bara så nyfiken)

Hmm tror inte att jag förstår..:)

vad förstår du inte linda..?
#25 jag är inte insatt i tigrerad för fem öre…gå in på appaloosans rasförenings hemsida. eller knabstrupper eller liknande så står det säkert om de olika där. för mig är en tigrerad häst schabraktigrerad eller helprickig, och kan jag inte skilja så säger jag kort och gott prickig. ;) haha

#24 Fungerar tigrerad som bla skäck? (dvs färg+tigrerad+variant?) Hoppas du förstår hur jag menar….
(förlåt för att inlägget är lite offtopic, blev bara så nyfiken)
et var det jag inte riktigt förstod;)

En skäck har ju en grundfärg tex fux, svart eller brun. Det blir ju motsvarande rödskäck, svartskäck och brunskäck.
Jag undrar om man tex kallar det bruntigrerad om hästen har brun som grundfärg? (att jag la till variant är för att jag sett att det finns ju olika sorter av tigrering)

men för den som undrar så baserar jag mitt påstående på hennes ögon och mula. mulen är jätteprickig och runt ögonen. en tigrerad häst behöver inte ha just runda prickar. den som jag la ut har inte en enda prick men hon är tigrerad. hon ser bara ut att ha fått lite snö på ryggen och i ansiktet. men sen är hon otroligt fräckig på mule, skap och runt ögon. och hovarna är randiga, vanligt hos tigrerade hästar.

Så fina:)

jag vet inget om tigrerade. däremot har jag sett tigrerade i gärgerna svart, brun, fux, isabell, grå.

Även om jag har en tiger e jag sjukt dålig på tigerfärgerna faktist.

fux
svart

#44 Fux får väl inte ha något vitt på sig? Rätta mig om jag har fel.
#46 har jag aldrig hört, men det stod fux på hennes stamtavla

#46# Det är klart dom får. Min fux ser ut ung så där. Vita ben och så.
många av färgerna finns i färgartiklar på shetlandsponny.ifokus

Det är ju klart att fuxar få ha bläs och vita ben. Min gobban har både vit bläs och två bakben.

Strumpa kallas det visst.
Men vad kallas din finnhäst då i stället för fux?

#53 Kommer int ihåg, något på finska. Kan kolla imorron, mappen med alla hästarnas viktiga papper inklusive stamboken finns i föräldrarnas sovrum och jag hör fajan snarka, ingen ide att gå dit nu

Ok! Fajan betyder det föräldrar eller?

Pappa = fajan, samma som farsa.

Ok! Här är det fint porslin tror jag.
#57 du menar Fajans eller? äldre porslin?

Japp det menar jag. Han som gjorde det hette väl Fajan i efternamn om jag inte missminner mig.
ok, det visste jag inte att han hette, bara vad porslinet hette.

Jag vet inte om det är så men jag tror det. Någon annan får väl rätta mig om jag har fel. Har inget sånt fint porslin iaf. *ler*
har du?
#62 ja, en skål.

#61# Exakt! Men dom får ha vita bläsar och strumpor. Såsom jen visar i #62# nu. Hade gärna visat bilder av min men jag får ju inte fram dom hit.

Oj, vad bilder du har Alex.
Haha, det är en vääldigt liten del av dem som visades upp nu kan jag säga.. Jag har ett väldigt intimt förhållande med min kamera. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ja, jag förstår det nu. *fniss*

# 65 Hel klart får dom ha tecken men det viktiga är färgen på kroppen och manen och svansen.

Japp! Vi är helt överens. *ler*
Vet inte om det har blivit sagt, men Skrållan är väl ändå Stickelhårig?

#77 Oj vad lik han var våran Sota

#75 Ljugande gubbe om sa åt mig att de inte få ha något vitt på sig

Men det var bra at det blev uppklarat, åter har jag lärt mig något nytt.
#53 Tummanpunainen, tähden aihella står det i pappret. Alltså mörkröd med stjärn motiv.
Då borde det ju vara mörkrödfux med stjärn motiv egentligen, för fux är hon ju i färgen. Fast kanske mörkröd är samma som fux

Stickelhårig brunskimmel enligt passet

#81 Är den avskimmlingsbar?

I litteraturen står det att brunskimmlar är konstantskimlar mer eller mindre. Tjejn som hade henne innan sa dock att hon ljusnat lite under den korta tid hon haft henne. Har sett bilder på andra, äldre brunskimlar hos uppfödaren som såg ut ungefär som Wiemona gör nu. Så hon kanske håller färgen ganska så bra!?

Ser fin ut:)

Ja, hon är verkligen fin (tycker jag som är något partisk…)

Anki den häst du visar kallas rödfux
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Hihi, måste bara lägga in en bild som är tagen på prisutdelningen på en tävling för några år sen.. Visar rätt bra hur vanlig fuxfärgen är på islandshästar..;) (dålig bildkvalité..)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#92# Har inte isabeller vita manar? Rätta mig om jag har fel? Ung som vinnarbilden i sommartävlingen. mums va fin han var.

#92# Har inte isabeller vita manar och svansar? Rätta mig om jag har fel? Ung som vinnarbilden i sommartävlingen. mums va fin han var.

Då är det ingen isabell.
#97 Har du någon aning om vad det är för färg då? :/
Isabellfärgade hästar har ljusgula täck- och skyddshår i olika nyanser. Isabellen är en halvalbinistisk färg som helt saknar svart pigment. En fux med albinoanlag blir således isabell. Fölen föds som isabeller.
I framförallt Amerika avlar man på isabellfärgade hästar och kallar dem för palominos. Det kan ibland vara svårt att avgöra om hästen har albinoanlag eller inte eftersom det finns olika nyanser av gulbrun och isabell och att färger kan mörkna när hästen blir äldre. Det kan också hända att hästen fötts gulbrun eller isabell och sedan bleks av till skimmel, och när hästen sedan är vuxen kan man inte se vilken färg den haft som föl.

Nej, jag är också skitdålig på färger. Men isabell visste jag iaf. Tror jag.

alltid kommer det in någon här snart och säger färgen så du behöver nog inte undra så länge. hehe

såg en sån på en tävling och då sa en IDkontrollant jag känner att den var skimmel, alltså nån gulskimmel eller isabellskimmel. kommer inte ihåg vad han sa. denna hästen är gulbrun, men var på gränsen till guldbrunskimmel eller nåt liknande för att den hade så mkt vitt i manen.

#90 - Haha.. Det var ju det jag sa!! Minst 50% av islänningarna är fuxar!! ;) :P Hahaha.. ;)
#94 är en Isabellblack, tror jag med 99 % sannolikhet
fux benämns endas fux, möjligen fux med ljus man och svans eller mörk fux om man ska vara korrekt.
Jag kunde bara inte hålla tyst då jag älskar avel, genetik och ärftlighetslära 

#106 inte om den inte har ål!

#107# Vad ska ha ål? Inte fux eller isabell väl?

#86 Jag vet att Phardir är en rödfux. Min ridinstruktör säger att urfuxen var just rödfux. Jag vet inte om hon har rätt. Men hon säger att när det blir andra färger på man och svans som på svettfux är den inte äkta sen gammalt. Är det någon mer som har studerat färger ingående. Jag har inte gjort det i allfall.
#107 #92 har ju ål, isabellblack men det var därför jag skrev 99%