Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2072 ggr
Sunset
0

Felspänd martingal..

Vad händer med hästen om den nästan varje dag går med en för liten martingal? En tjej i stallet har en för liten martingal, när hästen drar upp huvudet så blir tygeln till ett V, eftersom martingalen är så kort. Hon tränar dressyr för en tränare och jag pratade med tränaren och sa att jag tycker att martingalen är för kort, då svarade hon bara, men det gör nog inget.
Jag själv har ridit hennes häst nåra ggr när hon själv inte kunnat rida, då utan martingalen och hästen är väldigt stel och hård i munnen, blir lätt lång och låg i halsen, käns som att hon drar tyglarna ur handen på mig. Hon är oxå svår att få upp i hög form, känns som att jag får bära upp huvudet, så fort jag lättar så drar hon ner huvudet igen.
Jag försöker vara så mjuk och lätt i handen som möjligt, men så fort jag blir "för mjuk" så drar hon…
Kan det vara pga av martingalen som hon gör så?
Ägaren kan knappt rida henne i form, men det kan jag, men det är väldigt jobbigt att få henne arbeta med hela kroppen.

Lorita
0

Din hand blir ju hårdare/starkare om tygen är i vinkel och hästen blir också starkare = kan dra tygen ur din hand.

Tränar man dressyr bör man undvika hjälptyglar helt, tycker jag Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Smex
0

Vet inte riktigt hur det ligger till med martingalen. Det kan vara så som Lorita skriver. Det låter mest troligt.

Men jag tänkte på en sak och det var att du tycker hon är väldigt svår att få upp i hög form. Då antar jag att du menar att hon blir väldigt låg i sin form. Det kan bero på att hon är väldigt lågställd och lägger all sin vikt (+ din vikt) rakt på frambenen och då belastar hon dom väldigt mycket.

Det som kan ske då är att hon kan få senskador och inflamation i ledarna. Vissa hästar är byggda så och vissa har blivit för mycket arbetade så.

Om det är det sista alternativet så är det en lång resa till att muskla om hästen. Kan ta över 1 år om man är duktig och envis nog.

Sunset
0

#1 Jo det förstår jag, men jag använder inte martingalen eftersom att jag anser att den inte behövs. Hästens ägare är en gammal tant som blir rädd så fort hästen blir rädd.. Så om hon drar upp huvudet så blir ägaren rädd typ.. de är därför hon använder martingal. Jag tycker oxå att om man rider dressyr så ska man inte ha hjälptyglar, och speciellt inte martingal, det tycker jag är en hjälptygel som man använder när man hoppar eller rider ut.

#2 Ja hon är svår att få upp i hög form och jag antar att det är för att hon alltid har en martingal som drar ner huvudet/halsen på henne.
När jag rider så trampar hon under sig och jobbar med ryggen, och går i en låg form.
Men när hennes ägare rider så går hon på frambenen…

sus-sharon
0

men.. en martingal ska ju inte inverka alls så länge som hästen inte kastar upp huvudet?

det låter som att hästen är mycket och länge feljobbad, tycker jag..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Sunset
0

#4 nej jag vet och jag tycker att det är konstigt att hennes tränare inte säger åt henne att hennes martingal är för liten! jo, hästen är väldigt feljobbad, tar lång tid för mig att få henne jobba rätt. brukar ta typ halva passet innan hon "lossnar" och jobbar rätt..

sus-sharon
0

#5 ojoj.. stackars häst! (känner jag spontant)

men nån måste ju kunna diskutera martingalens vara eller icke vara med människan?

jag har löpande martingal på mitt vbl-sto, men den hänger och dinglar så löst att den bara tar om hon slänger huvet absolut i topp (problem i början med att hon stegrade sig när hon inte "ville" mer).. har bara så svårt att ens få fram en bild på hur man lyckas sätta på en martingal på det vis hon verkar ha den??

sus-sharon
0

#5 rider du hästen ofta förresten? kan inte du visa henne hästen utan martingal och med martingal (men "rätt martingal")?

Sunset
0

#6 martingalen är reglerbar, och hon har den på sista hålet då den är som kortast (borde typ va ponny storlek) och sen kan man länga den säkert 40cm och då är det väl stlr full.
nej jag rider henne kanske varannan vecka en dag.
jo jag har sagt till henne att jag aldrig använder martingal, för det inte behövs, men jag har inte sagt att den är förliten, för det käns "dumt" att säga det nu, när jag har sett de i nåra månader.. hon lär ju undra varför jag kommer och säger det nu, varför jag inte har sagt det tidigare lixom. dessutom borde hon ju undra varför tränaren inte har sagt ngt.

Lorita
0

#8 var lite slug och säg att du har funderat lite och fråga henne om hon kan tänka sig att prova lite längre martingal för att slippa att få vinkel på tygeln när hästen går rätt och så får hon lättare att ge ledande tygeltag.

Linda in det lite snyggt att du funderar på om hästen inte skulle bli ännu bättre att rida då, typ Flört

Sunset
0

#8 ja, det var ett bra tips! ska prova å se vad hon säger.

Smex
0

jag känner mig mest rädd för frambenen. Att hästen får för mycket felbelsatning och att det tar så lång tid för hästen att "lossa" då man rider. Men hon kan vara bygg så och då är det fel i själva extröret (stavning).

Har läst för mycket om senskador och ledskador så nu ser jag väl alla hästar med det =P

Lorita
0

#11 första steget till att förstå oss utställnings intresseradeSkrattande jag blir också rädd/Gråter när jag ser felbyggda hästar.

Smex
0

#12 hehe… ja en gång i framtiden så hoppas jag själv på att få ha några ston att avla på. Men det är låååångt fram i tiden. Har märkt att det är en jäkla djungel i avel och utställning =P Därför satsar jag på avel på mig själv först Flört

Cezanne
0

För flera år sen red jag alltid min häst med martingal eftersom ridbanan låg mitt i ett friluftsområde och det fanns mycket för min reaktiva häst att titta på.

När jag efter ett år där flyttade henne till en anläggning med ridhus åkte givetvis martingalen av och då insåg jag hur mycket stöd min häst tagit i martingalen. Hon var nästan vinglig! Och min martingal var alltid på yttersta hålet, skulle bara motverka när min häst fick syn på något och blixysnabbt drog upp huvudet, sköt fram bogen och rusade.

Lorita
0

#13 du är på bra väg kunskapsmässigt, man blir mycket kräsen när man börjar avla seriöst.

Börja med dig själv först det är rätt för små människoföl tar tid, och ger så mycket mer SkrattandeFlört